Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-581/AB
z 21 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-581/AB
Data
2009.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Zasady posługiwania się NIP --> Następstwo prawne


Słowa kluczowe
następstwo prawne
sukcesja Numeru Identyfikacji Podatkowej


Istota interpretacji
Obowiązek zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku zmiany numeru identyfikacyjnego podatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r. nr 251, poz. 2507). Do dnia 31 lipca 2009 r. Wnioskodawca był państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmiana w organizacji i podziale zadań w administracji publicznej w województwie (Dz. U. 2009 Nr 92, poz. 752) zmieniono treść przepisu art. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego w ten sposób, że O, wśród nich Wnioskodawca, określono jako samorządowe osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana NIP dotyczy Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zmiany wprowadzone w ustawie nie spowodowały zakończenia i utworzenia nowej osoby prawnej, której przekazano zadania i majątek Ośrodka. Za taką interpretacją przepisów przemawia fakt, iż ustawodawca ograniczył się do zmiany określenia dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego z państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną na samorządowe wojewódzkie osoby prawne bez rozstrzygnięć dotyczących majątku, zadań pracowników i władz dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego. Zmiany w ustawie zmierzały jedynie do przekazania nadzoru nad jednostkami od właściwego miejscowo wojewody do organów samorządowych. Podsumowując Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i może posługiwać się dotychczasowym numerem NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wnioskodawca jest wojewódzkim ośrodkiem doradztwa rolniczego działającym w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.). W związku z ustawą z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753 ze zm.) Wnioskodawca z państwowej jednostki posiadającej osobowość prawną przekształcony został w samorządową wojewódzką osobę prawną.

Powyższa zmiana wynika z art. 23 ww. ustawy o zmianie niektórych ustaw, który to artykuł wprowadził się m.in. następujące zmiany w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego:

    a. ust. 1 i 2 otrzymał brzmienie:
    "1. Jednostkami doradztwa rolniczego są:
    1. Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w B., zwane dalej "Centrum Doradztwa";
    2. 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej "ośrodkami wojewódzkimi".
    2. Centrum Doradztwa jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.",
    b. po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

    "2a. Ośrodki wojewódzkie są samorządowymi wojewódzkimi osobami prawnymi.
    2b. Zadaniem Centrum Doradztwa i ośrodków wojewódzkich jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.",
    c. uchyla się ust. 3;
    2. art. 3 otrzymał brzmienie:

    " Art. 3. 1.Centrum Doradztwa podlega ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.
    2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi nadaje, w drodze zarządzenia, statut Centrum Doradztwa.
    3. Ośrodek wojewódzki podlega właściwemu sejmikowi województwa.
    4. Właściwy miejscowo sejmik województwa nadaje, w drodze uchwały, statut ośrodkowi wojewódzkiemu.
    5. Zarząd województwa może, w drodze porozumienia, przekazać prowadzenie ośrodków wojewódzkich właściwej miejscowo izbie rolniczej.
    6. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii konwentu marszałków, określi, w drodze rozporządzenia, ramowy statut ośrodków wojewódzkich, uwzględniając w szczególności zapewnienie realizacji zadań jednostek doradztwa rolniczego na terytorium całego kraju, a także jednolitą organizację i sposób działania tych jednostek."

W obowiązującym stanie prawnym sukcesję numeru identyfikacji podatkowej regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) zwaną dalej ustawą o NIP.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i 1a ustawy o NIP numer identyfikacji podatkowej nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem:

  1. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy,
  2. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.

Do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).

Wskazane wyżej przypadki stanowią jednoznacznie wyjątek od zasady, że dla powstania obowiązku i jednocześnie uprawnienia do posługiwania się określonym numerem NIP po stronie konkretnego podmiotu potrzebne jest wydanie decyzji o nadaniu NIP. W takich bowiem przypadkach, związanych ściśle z sukcesją praw i obowiązków nie tylko wynikających z przepisów prawa podatkowego, powyższy obowiązek (uprawnienie) powstaje z mocy samego prawa - w momencie dojścia do skutku przekształcenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 1a ustawy o NIP. W świetle art. 12 ust. 2 ww. ustawy w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1 i ust. 1a.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż w związku ze zmianą przepisów z dnia 23 stycznia 2009 r. o jednostkach doradztwa rolniczego ustawodawca zmienił status prawny dotychczasowych jednostek doradztwa rolniczego z „państwowych jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną” na „samorządowe wojewódzkie osoby prawne”. Powyżej przedstawione przekształcenie nie zostało objęte regulacją art. 12 ustawy o NIP dotyczącym sukcesji numeru identyfikacji podatkowej. W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż skoro przepisy ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatkowej nie przewidują sukcesji NIP dla tego typu przekształcenia, Wnioskodawca będzie obowiązany do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, zatem nie będzie uprawniony do posługiwania się dotychczasowym numerem NIP.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj