Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-948/09/EJ
z 7 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-948/09/EJ
Data
2009.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budowa
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
przystań
sport
sprzęt
szkoły
zadania własne


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przez Gminę pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w Gminie ”



Wniosek ORD-IN 929 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 19 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w Gminie” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w Gminie ”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa działanie 9.3 Lokalna infrastruktura sportowa dla projektu pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w gminie ” i otrzymała dofinansowanie. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców gminy i turystów. Powstałe w ramach projektu sale do ćwiczeń siłowych, wyposażone również w sprzęt klubowy, w godzinach poza treningami klubu udostępnione będą dla zwolenników tej formy aktywności fizycznej. Ponadto posiadacze własnego sprzętu wodno-sportowego będą mogli oddać go na przechowanie do powstałego hangaru, co wyeliminuje trudności związane z transportem i z pewnością wpłynie na popularność tej formy rekreacji. Za wynajem i przechowywanie kajaków oraz za wstęp do siłowni będzie pobierana opłata. Wyznaczone ceny będą stałe bez względu na okres, którego będą dotyczyć. Jest to wynikiem prowadzonej polityki, mającej na celu przyzwyczajenie do ciągłego korzystania z infrastruktury i nieograniczania dostępności do niej. Wnioskodawca wskazał, że osiągane przychody w wyniku odpłatnego udostępniania infrastruktury nie pokrywają kosztów generowanych przez projekt w fazie eksploatacji, co powoduje, że w kolejnych latach wykazuje on stratę finansową. Z uwagi na rodzaj Beneficjenta realizującego projekt oraz wynikły sposób finansowania inwestycji w okresie eksploatacji powstałą stratę należy traktować jako część kosztów, które nie znalazły pokrycia w przychodach. Niepokryta część kosztów pieniężnych będzie wymagać w poszczególnych latach dopłat z budżetu Gminy.

Na etapie eksploatacji projektu tj. w latach 2011-2030 projekt generuje ujemne przepływy pieniężne. Użytkowanie powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury będzie generować przychody, które wraz z odpowiednimi dopłatami Gminy będą wystarczające do pokrycia kosztów pieniężnych związanych z prowadzeniem obiektu. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym gmina jest zobowiązana do zaspakajania potrzeb wspólnoty w zakresie „kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych” oraz „utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych”, co zapisane zostało w art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15. Tak więc realizowany projekt mieści się w zakresie zadań własnych gminy.

Pismem z dnia 28 września 2009r. Wnioskodawca uzupełnił poz. 10 wniosku i wskazał, że Wnioskodawcą wniosku jest Gmina , właściwym urzędem skarbowym do rozliczania podatku VAT jest Urząd Skarbowy w T. W przedmiotowym piśmie Wnioskodawca wskazał także, że właścicielem obiektu pozostanie Gmina i to ona będzie ponosić odpowiedzialność za eksploatację majątku powstałego w ramach realizacji projektu. Natomiast za zarządzanie produktami projektu będzie odpowiedzialny gminny zakład budżetowy, którym jest G. i który to będzie zarządzał i administrował w imieniu Gminy przekazanym mu do prowadzenia statutowej działalności mieniem komunalnym. Obiekt zostanie przekazany G. na podstawie dokumentów OT/PT – przekazanie środka trwałego. G. jest odrębnym podatnikiem, posiada odrębny NIP, Regon oraz prowadzi własną działalność. Przychody uzyskiwane w ramach projektu (np. za wynajem, przechowywanie sprzętu, siłownię) będą przychodami G. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowana Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując zadanie pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w gminie ” istnieje możliwość zwrotu podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował w ramach zadań własnych projekt pn. „Budowa hangaru kajakowego wraz z przystanią kajakową w gminie ”. Właścicielem obiektu pozostanie Wnioskodawca i to on będzie ponosić odpowiedzialność za eksploatacje majątku powstałego w ramach realizacji projektu. Za zarządzanie produktami projektu będzie odpowiedzialny G. , który będzie zarządzał i administrował przekazanym mu majątkiem. Obiekt zostanie przekazany G. na podstawie dokumentów OT/PT – przekazanie środka trwałego. G. jest odrębnym podatnikiem, posiada odrębny NIP, Regon oraz prowadzi własną działalność. Przychody uzyskiwane w ramach projektu (np. za wynajem, przechowywanie sprzętu, siłownię) będą dochodami G. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W oparciu o tak przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy także wskazać, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj