Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-902/09/AZ
z 18 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-902/09/AZ
Data
2009.09.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwość odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2009r. (data wpływu 31 lipca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2009r. (data wpływu 21 sierpnia 2009r.) oraz pismem z dnia 15 września (data złożenia 15 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2009r. (data wpływu 21 sierpnia 2009r.) oraz pismem z dnia 15 września (data złożenia 15 września 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-901/09/AZ z dnia 7 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina J. realizuje projekt pn. „...” w ramach Priorytetu VI „Kultura", Działanie 4.1. „Infrastruktura kultury" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. na lata 2007 - 2013 (RPO).

Przedmiotem projektu jest digitalizacja najcenniejszych dokumentów rodziny wkładem w upamiętnienie dziedzictwa historycznego południowej części województwa, obejmująca wyprodukowanie zapisu cyfrowego, będącego kopią (reprodukcją) cennych zbiorów, w zastępstwie których ma być powszechnie udostępniany.

Niniejszy projekt można podzielić na następujący ciąg etapów:

  • przygotowanie materiałów do digitalizacji,
  • digitalizacja,
  • obróbka plików,
  • wykonanie opisu digitalizowanego materiałów celem ich upowszechnienia,
  • porządkowanie (skatalogowanie) i zapisanie plików na nośnikach,
  • przechowywanie i powszechne udostępnianie.

Projekt ten z założenia nie należy do przedsięwzięć mających przynieść efekt finansowy, ale ma doprowadzić do wzrostu świadomości i identyfikowalności kulturowej mieszkańców Gminy J. oraz pozostałych obszarów województwa. Zakłada się, że przedmiotowa inwestycja zostanie częściowo sfinansowana ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

Digitalizacji poddanych zostanie 9000 stron rękopisów przy czym ok. 25 z nich to dokumenty o nietypowych rozmiarach, posiadające pieczęcie przywieszone lub przyłożone i adnotacje rękopiśmienne pod piłką. Spośród pozostałych ok. 15% posiada pieczęcie lub inne elementy wymagające szczególnych zabiegów przy skanowaniu. Usługa zawiera sporządzenie mikrofilmu oraz 4 kopii cyfrowych (według umowy i zaproszenia do złożenia oferty). Dezynfekcja zespołu po digitalizacji jest niezbędnym działaniem eliminującym dawne i najnowsze - wynikające z przemieszczania się dokumentów w różne miejsca -zainfekowanie mikrobiologiczne. Dezynfekcja w sposób zasadniczy związana jest z przedłużeniem trwałości oryginałów zaś jej zaniechanie doprowadzi w krótkim czasie do ich zniszczenia. Dezynfekcji nie zostaną poddane obiekty wykonane na pergaminie i dwa poszyty będące po konserwacji. Aby powstałe po skanowaniu „surowe" pliki mogły być sprawnie udostępniane oraz ekonomicznie magazynowane, należy poddać je obróbce komputerowej. Najważniejszymi zabiegami, które powinno się przeprowadzić są: kadrowanie, filtrowanie oraz kompresja. Zgodnie z zapisami RPO projekt winien zapewniać powszechny dostęp do digitalizatów, co pociąga za sobą konieczność takiego ich przygotowania, by mogły być przedmiotem zainteresowania osób nie będących specjalistami w przedmiocie. Tym samym istnieje konieczność takiego opisu skanowanych dokumentów, by mogły być zrozumiane przez zainteresowane osoby.

Całkowity koszt przedsięwzięcia w latach 2009-2010 wyniesie 91 500,00 zł (wkład własny 15%). Wszystkie poniesione koszty są wydatkami kwalifikowanymi do finansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wkład własny zostanie pokryty w całości przez środki własne gminy.

Instytucjami zaangażowanymi w realizację niniejszego projektu będzie obok Urzędu Gminy J. także Ośrodek Promocji Gminy J. - instytucja kultury zaangażowana w działania na rzecz kultury, sportu i promocji ze strony władz samorządowych oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Joraz Muzeum, w depozycie którego znajdują się na co dzień mające być poddanymi digitalizacji zbiory.

Urząd Gminy J. (Referat Gospodarki i Infrastruktury oraz Referat Budżetu i Finansów) będzie odpowiedzialny za finansowo-organizacyjną stronę realizacji projektu, jak również za zapewnienie trwałości projektu, tj. bieżące użytkowanie obiektu oraz jego otrzymanie w ramach środków budżetowych Gminy J..

Głównym zamawiającym będzie w przypadku działań podejmowanych w ramach niniejszego projektu Urząd Gminy J. jako przedstawiciel Beneficjenta, tj. Gminy J..

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Gmina J.. Produkty projektu wykorzystywane będą, przez cały okres funkcjonowania projektu, zgodnie z przeznaczeniem na cele upowszechniania dziedzictwa historycznego i kulturowego Subregionu Południowego Województwa. Środki niezbędne do utrzymania produktów, w tym związane z codzienną eksploatacją i konserwacją obiektu, zabezpieczone będą co roku w budżecie Gminy J., podobnie jak środki na bieżącą działalność Ośrodka Promocji Gminy J. i Gminnej Biblioteki Publicznej oraz pozostałych zadań w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa regionalnego.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 15 września 2009r. dodatkowo poinformowano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Realizowany projekt, o którym mowa w niniejszym wniosku, mieści się w katalogu zadań własnych gminy, tj. art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - sprawy dot. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9) oraz promocji gminy (pkt 18).

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu (digitalizowane dokumenty) będą udostępniane użytkownikom nieodpłatnie na płytach CD/DVD i innych nośnikach informatycznych oraz za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej - nie przewiduje się w żadnym razie odpłatności za ich udostępnianie w jakiejkolwiek formie czy postaci.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane w jakikolwiek sposób z wykonywaniem przez Gminę J. czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jako że gmina nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług o charakterze cywilnoprawnym związanych ze zdigitalizowanym materiałem archiwalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 15 września 2009r.):

Czy Beneficjent Projektu pn. „Digitalizacja najcenniejszych dokumentów rodziny S.wkładem w upamiętnienie dziedzictwa historycznego południowej części województwa " tj. Gmina J. - jednostka samorządu terytorialnego, osoba prawna - ma możliwość na podst. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenia podatku naliczonego poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowanego projektu lub ubiegania się w oparciu o art. 87 ww. ustawy o zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego ustalono, że Gmina J. jako płatnik podatku VAT będzie realizować zadanie pn. „...". Realizacja przedmiotowej inwestycji współfinansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO (priorytet IV „Kultura”, działanie 4.1. „Infrastruktura kultury”).

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ww. inwestycji pomimo, iż jest płatnikiem podatku VAT, gdyż nie świadczy usług, które są przedmiotem umowy o dofinansowanie ww. działań ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej, jak też urzędy obsługujące ten organ ustawowych zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług , z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ze stanu faktycznego wynika, że realizowane przez Gminę działania, współfinansowane ze środków EFRR, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż Gmina nie świadczy usług, które są przedmiotem tej umowy. Realizując to przedsięwzięcie Gmina nie będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących projekt polegający na digitalizacji archiwaliów i ich powszechnego udostępniania na zasadzie nieodpłatności.

Mając powyższe na względzie Wójt Gminy J. wyraża stanowisko, że w przedmiotowej sprawie - na gruncie przepisów dot. podatku VAT - Gminie nie przysługiwałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego w jakiejkolwiek formie w zakresie wydatków poniesionych przy realizacji projektu pt. „”.

Z uwagi na regulacje zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie mają możliwości odzyskania (w całości bądź tylko w części) nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja ma dotyczyć jedynie przedmiotu regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, a akapit poprzedzający ma jedynie wartość informacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

W konsekwencji w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna zostać wskazana Gmina, a nie obsługujący ją Urząd.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie ) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina w zakresie zadań własnych realizuje projekt pn. realizuje projekt pn. „...” w ramach Priorytetu VI „Kultura", Działanie 4.1. „Infrastruktura kultury" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (RPO).

Przedmiotem projektu jest "...", obejmująca wyprodukowanie zapisu cyfrowego, będącego kopią (reprodukcją) cennych zbiorów, w zastępstwie których ma być powszechnie udostępniany.

Instytucjami zaangażowanymi w realizację niniejszego projektu będzie obok Urzędu Gminy J. także Ośrodek Promocji Gminy J. - instytucja kultury zaangażowana w działania na rzecz kultury, sportu i promocji ze strony władz samorządowych oraz Gminna Biblioteka Publiczna w J oraz Muzeum, w depozycie którego znajdują się na co dzień mające być poddanymi digitalizacji zbiory.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Gmina J.. Produkty projektu wykorzystywane będą, przez cały okres funkcjonowania projektu, zgodnie z przeznaczeniem na cele upowszechniania dziedzictwa historycznego i kulturowego Subregionu Południowego Województwa. Środki niezbędne do utrzymania produktów, w tym związane z codzienną eksploatacją i konserwacją obiektu, zabezpieczone będą co roku w budżecie Gminy J., podobnie jak środki na bieżącą działalność Ośrodka Promocji Gminy J. i Gminnej Biblioteki Publicznej oraz pozostałych zadań w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa regionalnego.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu (digitalizowane dokumenty) będą udostępniane użytkownikom nieodpłatnie na płytach CD/DVD i innych nośnikach informatycznych oraz za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej - nie przewiduje się w żadnym razie odpłatności za ich udostępnianie w jakiejkolwiek formie czy postaci.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane w jakikolwiek sposób z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jako że gmina nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług o charakterze cywilnoprawnym związanych ze zdigitalizowanym materiałem archiwalnym.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazuje Wnioskodawca, mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie związane w jakikolwiek sposób z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanymi podatkiem VAT, digitalizowane dokumenty będą udostępniane użytkownikom nieodpłatnie na płytach CD/DVD i innych nośnikach informatycznych oraz za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej, nie przewiduje się w żadnym razie odpłatności za ich udostępnianie w jakiejkolwiek formie.

Projekt ten więc jako działanie mające na ceku zabezpieczenie oraz upamiętnienie dziedzictwa historycznego nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem udostępniane w wyniku realizacji projektu nieodpłatnie materiały również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji w rozpatrywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony możliwe jest tylko gdy występuje bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „...”. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy nie korzystają bowiem z wyłączenia z opodatkowania lecz są objęte zwolnieniem. Zatem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych nie jest uznawana za podatnika podatku VAT lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku (w szczególności wykorzystania przez Wnioskodawcę digitalizowanych dokumentów do wykonywania czynności opodatkowanych) lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj