Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-941/09-4/BM
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-941/09-4/BM
Data
2009.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sauna
stawki podatku
usługi związane z poprawą kondycji fizycznej


Istota interpretacji
czy jest możliwe zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla dominującej usługi - korzystania z basenu wraz z możliwością dodatkowego skorzystania z sauny?



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28.08.2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 18.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla usług sauny oraz udostępniania pływalni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony pismem z dnia 18 września 2009 r. w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla usług sauny oraz udostępniania pływalni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej MOSiR) od września 2009 roku uruchamia w ramach swojej działalności, nową infrastrukturę sportową. W zakresie uruchamianej infrastruktury MOSiR udostępniać będzie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym (zorganizowanym grupom) basen, zjeżdżalnie, jackuzzi oraz saunę.

Klienci w celu skorzystania z tej oferty wykupywać będą bilet wstępu i korzystać z wybranej przez siebie formy rekreacji. Podstawa korzystania będzie opłacony bilet wstępu. Cena jednego biletu miałaby zawierać usługę korzystania z basenu, zjeżdżalni, jackuzzi a także sauny. Pomieszczenia sauny będą dostępne dla osób korzystających z basenu. Ich lokalizacja i bezpośrednia dostępność z basenu utrudnia prowadzenie odrębnej ewidencji czasu korzystania z sauny a tym samym odrębnego biletowania tej usługi dla osób korzystających z basenu.

Z przepisów wynika, iż usługi w zakresie udostępnienia pływalni sklasyfikowane wg PKWiU do grupy 92.61 (działalność stadionów i innych obiektów sportowych) podlegają opodatkowaniu wg 7% stawki podatku VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te świadczone na rzecz innych jednostek lub zakładów budżetowych są zwolnione z opodatkowania natomiast usługi sauny podlegają opodatkowaniu 22% stawka podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla dominującej usługi - korzystania z basenu wraz z możliwością dodatkowego skorzystania z sauny...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z tym, że rozwiązania konstrukcyjne pływalni miały na celu stworzenie wszystkim użytkownikom korzystającym z urządzeń pływalni (duża niecka, mała niecka, zjeżdżalnia, jackuzzi) również możliwość skorzystania z sauny znajdującej się w bezpośredniej bliskości basenu. Lokalizacja pomieszczeń sauny utrudnia prowadzenie oddzielnej ewidencji czasu korzystania z niej, a tym samym wydzielenia tej usługi. W związku z tym zdaniem wnioskodawcy należałoby zastosować 7% stawkę VAT dla usługi dominującej - korzystania z pływalni wraz z możliwością korzystania z sauny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy.

Art. 8 ust. 3 stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zaznaczyć należy, że dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska wyjaśnia się, że udzielając pisemnej interpretacji tut. organ przyjął wskazane przez Wnioskodawcę symbole PKWiU, podane według nomenklatury Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), która zachowuje swoją aktualność dla potrzeb podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. Organ podatkowy nie jest bowiem organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez podatnika. Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Urząd Statystyczny w Łodzi (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rekreacyjną (w postaci pływalni) polegająca na udostępnianiu klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym: basenu, zjeżdżalni, jacuzzi oraz sauny. Rozwiązania konstrukcyjne przedmiotowego obiektu mają na celu stworzenie wszystkim użytkownikom korzystającym z urządzeń pływalni (duża niecka, mała niecka, zjeżdżalnia, jackuzzi) również możliwość skorzystania z sauny znajdującej się w bezpośredniej bliskości basenu. Jak wskazuje Wnioskodawca, usługi świadczone przez niego w ramach prowadzonej pływali (basen, zjeżdżalnia, jacuzzi) są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU pod symbolem 92.61.10-00.00, jako usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Czynności sklasyfikowane pod wyżej wskazanym symbolem wymienione zostały w poz. 158 załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych i opodatkowane są stawką podatku VAT 7% – zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, który stanowi, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W ocenie tut. Organu zgodnie PKWiU, pod symbolem 93.04.10-00.00 sklasyfikowano usługi związane z poprawą kondycji fizycznej, do których można zaliczyć m.in.: sprzedaż biletów wstępu i karnetów na zajęcia aerobiku, fitness, siłownię, saunę. Czynności sklasyfikowane pod wyżej wskazanym symbolem nie zostały wymienione w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT, dlatego zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

W opinii Dyrektora Izby Skarbowej nie można zgodzić się z poglądem wyrażonym przez MOSiR w przedmiotowym wniosku, iż usługi związane z prowadzeniem sauny PKWiU 93.04.10-00.00 można zakwalifikować do usług związanych z pływalnią PKWiU 92.61.10-00.00 na zasadzie powiązania z usługą dominującą. Ponieważ opisane powyżej usługi sklasyfikowane są pod różnymi numerami PKWiU podatnik na gruncie podatku VAT nie może dokonywać ich łączenia i tym samym doprowadzać do opodatkowania danej usługi (sauny) w nieprawidłowej wysokości. Takie działanie jest sprzeczne z art. 41 ustawy. Przy czym rozwiązania konstrukcyjne pływalni w zakresie lokalizacji pomieszczeń sauny, które zdaniem MOSiR nie pozwalają na oddzielne zewidencjonowanie czasu spędzonego w saunie, a tym samym wydzielenie tej usługi, nie mogą być powodem dla połączenia opisanych we wniosku usług. Wejście na teren pływalni będzie opierało się na wykupieniu biletu wstępu, jednak w sytuacji gdy na terenie pływalni świadczone są usługi różnego typu to musi dochodzić do ich wyodrębnienia. W przedmiotowym wniosku nie można uznać usługi polegającej na korzystaniu z sauny jako usługę pomocniczą w stosunku do usługi korzystania z basenu (pływalni), gdyż w swej istocie są to odmienne świadczenia. W ocenie tut. organu pobyt w saunie jest zupełnie samodzielną czynnością, która nie jest powiązana z korzystaniem z pływalni, zjeżdżalni, bądź jackuzzi. Dlatego czynność polegająca na korzystaniu z sauny powinna być opodatkowana według 22% stawki VAT. MOSiR zobowiązany jest do prawidłowego dokumentowania własnej działalności w zakresie rozliczania podatku VAT i stosowania właściwych stawek podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj