Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-657/09/ŁW
z 25 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-657/09/ŁW
Data
2009.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych i dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
dopuszczalna norma zużycia
skład podatkowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
obowiązek stosowania norm zużycia wyrobów akcyzowych zużywanych wyłącznie do produkcji wyrobów nieakcyzowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009r. (data wpływu 1 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku stosowania norm zużycia wyrobów akcyzowych zużywanych wyłącznie do produkcji wyrobów nieakcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku stosowania norm zużycia wyrobów akcyzowych zużywanych wyłącznie do produkcji wyrobów nieakcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydane przez naczelnika Urzędu Celnego. Rodzaj działalności zawarty w zezwoleniu: magazynowanie wyrobów akcyzowych. Procedura składu podatkowego pozwala na wprowadzenie, magazynowanie, sprzedaż oraz wyprowadzenie wyrobów akcyzowych. Skład podatkowy stanowi całość zakładu tj. magazyn główny łącznie z wydziałami produkcyjnymi. Działalność gospodarcza prowadzona w składzie podatkowym polega na produkcji finalnej wyrobów lakierowych – lakiery, farby, emalie, rozcieńczalniki, żywice. Wnioskodawca produkuje ok. 5000 wyrobów gotowych nie będących wyrobami akcyzowymi. Do produkcji stosuje wyroby akcyzowe (energetyczne) z załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11.), których stawka akcyzy wynosi zero zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

Wyroby akcyzowe o kodach CN 2707 10, CN 2707 20, CN 2707 50 – oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej: podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników nie aromatycznych.

Wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 11 21, CN 2710 11 25 – oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowce: preparaty gdzie indziej niewymienione ani wyłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów (przemieszczane luzem).

Wyroby akcyzowe o kodach CN 2902 20, CN 2902 30, CN 2902 41, CN 2902 42, CN 2902 43, CN 2902 44 węglowodory cykliczne.

W składzie podatkowym prowadzone są ewidencje wyrobów akcyzowych zgodnie z obowiązującymi przepisami (Dz. U. Nr 32, poz. 231). Ewidencje są zatwierdzone przez Naczelnika Urzędu Celnego w regulaminie składu podatkowego i w aktach weryfikacyjnych. W składzie podatkowym dokonuje się nabycia wewnątzwspólnotowego i nabycia krajowego, w procedurze zawieszenia podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powstanie obowiązek stosowania norm zużycia wyrobów akcyzowych (energetycznych) przyjmowanych w procedurze zawieszenia podatku akcyzowego w składzie podatkowym określonych w załączniku nr 2 i art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), zużywanych wyłącznie do produkcji wyrobów nieakcyzowych (wyroby lakierowe)...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 40, 41 i 42 w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i art. 85 w sprawie norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych i dopuszczalnych norm zużycia oraz art. 89 ust. 2 w sprawie stawek akcyzy na wyroby energetyczne ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 242) w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku stosowania norm zużycia wyrobów akcyzowych przyjmowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i zużywanych wyłącznie do produkcji wyrobów nieakcyzowych. Do obrachunku, czy wyroby zostały zuzyte zgodnie z przeznaczeniem podmiot przedstawia stosowne raporty i podsumowania (miesięczne i roczne) oraz informacje o zużyciu wyrobów akcyzowych i o ilości wyprodukowanych wyrobów gotowych (nieakcyzowych). Dokumenty takie zostały zatwierdzone przez Naczelnika Urzędu Celnego w B. w regulaminie składu podatkowego i aktach weryfikacyjnych. Ewidencja prowadzona jest zgodnie z (Dz. U. Nr 32, poz. 231) z dnia 24 lutego 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Wnioskodawca wskazał, iż do ww. składu podatkowego wprowadza wyroby w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego nabyte na terytorium kraju lub nabyte wewnątrzwspólnotowo, są to wyroby o kodach CN 2707 10, CN 2707 20, CN 2707 30, CN 2707 50, przemieszczane luzem wyroby o kodach CN 2710 11 21, CN 2710 11 25 oraz wyroby o kodach CN 2902 20, CN 2902 30, CN 2902 41, CN 2902 42, CN 2902 43 tj. wyroby wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.).

Załącznik Nr 2, o którym mowa wyżej zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Zaś stosownie do art. 40 ust. 5 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, CN 2710 11 25 oraz CN 27 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Ww. wyroby nabywane i magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Wnioskodawca przeznacza do produkcji wyrobów nieakcyzowych takich jak lakiery, farby emalie, rozcieńczalniki, żywice. Ponieważ dla ww. wyrobów akcyzowych nabywanych i magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie została określona, w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy, a przeznaczone są do produkcji wyrobów nieakcyzowych zastosowanie będą miały przepisy art. 89 ust. 2 ustawy. W myśl tych przepisów stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zauważyć przy tym należy, iż produkcja wyrobów niekacyzowych takich jak wskazał Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku tj. lakiery, farby, emalie rozcieńczalniki, żywice nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, w związku z tym do produkcji tej nie ma zastosowania instytucja procedury zawieszenia poboru akcyzy, jak również instytucja składu podatkowego, co wynika wprost z art. 8 ust. 1 pkt 1 i art. 47 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tych przepisów przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Zaś produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Należy mieć na uwadze, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, w sytuacji gdy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy są magazynowane wyroby akcyzowe, które następnie są przekazywane do produkcji wyrobów niekacyzowych, zastosowanie znajdzie przepis art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, stosownie do którego procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są w skaldzie podatkowym (w przedmiotowej sprawie w magazynowym składzie podatkowym). Zaś zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego (magazynowego) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zatem przekazanie, magazynowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów nieakcyzowych powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do tych wyrobów akcyzowych i wywołuje ten skutek, że wyroby akcyzowe przekazane do zużycia w procesie produkcji wyrobów niekacyzowych znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ponieważ powyższe wyroby akcyzowe objęte są na mocy art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zerową stawką podatku akcyzowego, zastosowanie będzie miał przepis art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy.

W myśl tego przepisu właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2. znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w kwestii powstania zobowiązania podatkowego w przypadku przekroczenia dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych została zawarta w odrebnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj