Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-531/09-2/AS
z 26 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-531/09-2/AS
Data
2009.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zakres zadań Ministra Finansów


Słowa kluczowe
interpretacje
podmiot
przepisy
spółki


Istota interpretacji
Czy na podstawie art. 14n §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek Spółki w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki, zastosowanie znajdą przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej, jeżeli interpretacja indywidualna zostanie wydana przed dokonaniem wpisu Nowej Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego?



Wniosek ORD-IN 167 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.09.2009 r. (data wpływu 07.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed jej powstaniem na wniosek osób planujących utworzenie tej Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed jej powstaniem na wniosek osób planujących utworzenie tej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest jednym z największych w Polsce producentem soków oraz napojów z owoców i warzyw o ugruntowanej pozycji rynkowej wynikającej z wysokiej jakości produkowanych wyrobów oraz bardzo silnej rozpoznawalności marki.

Utrzymanie pozycji wiodącego producenta soków i napojów w sektorze o wysokim poziomie konkurencji wymaga od Spółki ciągłej weryfikacji efektywności procesów biznesowych, której celem jest ostatecznie maksymalizacja zysku poszczególnych spółek z Grupy „X”.

Ze względu na dalszy rozwój skali działalności gospodarczej Spółki i Grupy „X”, w celu poprawy efektywności, podjęta została decyzja o kontynuowaniu wewnętrznej reorganizacji Spółki. W związku z powyższym Spółka rozważa możliwość wniesienia do nowoutworzonej spółki komandytowej (dalej „Nowa Spółka”) aktywów (obejmujących głównie prawa majątkowe do znaków towarowych) lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Reorganizacja nakierowana jest na wzrost efektywności działalności Grupy „X” dzięki koncentracji poszczególnych podmiotów na ich indywidualnych kompetencjach (tj. produkcji soków i napojów, zarządzania Znakami Towarowymi, produkcji mrożonek). Celem działalności Nowej Spółki (która zostanie właścicielem Znaków Towarowych) będzie efektywne zarządzanie działalnością marketingową w Grupie „X” oraz maksymalizowanie wartości rynkowej tychże praw.

Planowane wniesienie przez Wnioskodawcę składników majątkowych do Nowej Spółki może wiązać się z zaistnieniem dla Nowej Spółki szeregu konsekwencji podatkowych (m.in. zasady odliczenia podatku naliczonego VAT w przypadku pokrycia wkładów w Nowej Spółce przez aktywa niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

Wnioskodawca jako podmiot planujący utworzenie Nowej Spółki może, w oparciu o art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zwrócić się do organów podatkowych o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej zastosowanie przepisów podatkowych w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, w przypadku zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek Spółki w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki, zastosowanie znajdą przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej, jeżeli interpretacja indywidualna zostanie wydana przed dokonaniem wpisu Nowej Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek Spółki w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki zastosowanie znajdą przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej, jeżeli interpretacja indywidualna zostanie wydana przed wpisem Nowej Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 109 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037; dalej: „KSH”) spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 8 KSH za rejestr należy rozumieć rejestr przedsiębiorców, prowadzony przez Krajowy Rejestr Sądowy (dalej: „KRS”).

Wynika z tego, że spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez KRS.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku spółki komandytowej użyte przez ustawodawcę w art. 14n § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa sformułowania „wydanej przed powstaniem spółki” należy zatem rozumieć, jako „wydane przed wpisem spółki komandytowej do KRS”. Przepis ten nie wskazuje bowiem, by ustawodawca chciał w tym przypadku moment powstania spółki powiązać z inną chwilą, czy zdarzeniem, np. podpisaniem umowy Nowej Spółki przez wspólników.

W związku z powyższym, Spółka uważa, iż w przypadku, gdy interpretacje złożone przez Wnioskodawcę w trybie art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, a dotyczące działalności Nowej Spółki, zostaną wydane przed dniem zarejestrowania Nowej Spółki w KRS, wówczas zastosowanie znajdą przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił – w drodze rozporządzenia z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

Wskazać należy, iż na podstawie art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

W myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Z przepisów art. 14b-14f Ordynacji podatkowej wynika, iż interpretacja indywidualna wydawana jest tylko na wniosek zainteresowanego i wyłącznie w jego indywidualnej sprawie. Zawiera ona ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny w odniesieniu do konkretnego, przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego wnioskodawcy. Podkreślenia wymaga fakt, że wnioskodawcą występującym o wydanie interpretacji może być zarówno osoba fizyczna, osoba prawna jak i jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, jeżeli tylko wykaże, iż jest zainteresowana w sprawie, a rozstrzygana kwestia dotyczy jej indywidualnie.

Podstawową funkcją, jaką spełniają indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, jest ich funkcja ochronna.

Stosownie bowiem do art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Zgodnie z art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.

W myśl natomiast art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:

  1. zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
  2. skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14m § 2 Ordynacji podatkowej zwolnienie, o którym mowa w § 1, obejmuje:

  1. w przypadku rocznego rozliczenia podatków - okres do końca roku podatkowego, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności;
  2. w przypadku kwartalnego rozliczenia podatków - okres do końca kwartału, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz kwartał następny;
  3. w przypadku miesięcznego rozliczenia podatków - okres do końca miesiąca, w którym opublikowano zmienioną interpretację ogólną, doręczono zmienioną interpretację indywidualną albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności, oraz miesiąc następny.

Należy wskazać, iż zgodnie z regulacją art. art. 14m § 3 Ordynacji podatkowej na wniosek podatnika, który zastosował się do interpretacji, w decyzji określającej lub ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określa również wysokość podatku objętego zwolnieniem, o którym mowa w § 1, albo - w przypadku uiszczenia podatku w zakresie objętym tym zwolnieniem - określa wysokość nadpłaty.

W myśl art. 14m § 4 Ordynacji podatkowej organ podatkowy informuje podatnika w formie pisemnej o dacie doręczenia odpisu orzeczenia, o którym mowa w § 2, podając jednocześnie informacje, z jakim dniem kończy się okres zwolnienia z obowiązku płacenia podatku wynikającego z uchylonej przez orzeczenie interpretacji.

W myśl natomiast art. 14n § 1 Ordynacji podatkowej przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki;
  2. zastosowania się przez oddział lub przedstawicielstwo do interpretacji indywidualnej dotyczącej działalności tego oddziału lub przedstawicielstwa wydanej przed powstaniem tego oddziału lub przedstawicielstwa na wniosek tworzącego je przedsiębiorcy.

Na podstawie art. 14n § 2 Ordynacji podatkowej w przypadkach, o których mowa powyżej, zmienioną interpretację indywidualną doręcza się odpowiednio spółce, oddziałowi lub przedstawicielstwu, wskazanym przez wnioskującego o wydanie interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako jeden z największych w Polsce producentów soków oraz napojów z owoców i warzyw w ramach wewnętrznej reorganizacji Spółki rozważa możliwość wniesienia do nowoutworzonej spółki komandytowej (dalej: „Nowa Spółka”) aktywów (obejmujących głównie prawa majątkowe do znaków towarowych) lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Reorganizacja nakierowana jest na wzrost efektywności działalności Grupy „X” dzięki koncentracji poszczególnych podmiotów na ich indywidualnych kompetencjach (tj. produkcji soków i napojów, zarządzania Znakami Towarowymi, produkcji mrożonek). Celem działalności Nowej Spółki, która zostanie właścicielem Znaków Towarowych, będzie efektywne zarządzanie działalnością marketingową w Grupie „X” oraz maksymalizowanie wartości rynkowej tychże praw. Planowane wniesienie przez Wnioskodawcę składników majątkowych do Nowej Spółki może wiązać się z zaistnieniem dla Nowej Spółki szeregu konsekwencji podatkowych (m.in. zasady odliczenia podatku naliczonego VAT w przypadku pokrycia wkładów w Nowej Spółce przez aktywa niestanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

Wnioskodawca wskazał, że jako podmiot planujący utworzenie Nowej Spółki może, w oparciu o art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zwrócić się do organów podatkowych o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej zastosowanie przepisów podatkowych w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Na mocy art. 109 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisu do rejestru.

Należy zatem stwierdzić, iż spółka komandytowa powstaje nie z chwilą zawarcia umowy spółki, ale po spełnieniu dodatkowych obowiązków (zgłoszenie, złożenie uwierzytelnionych podpisów osób reprezentujących spółkę) z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców. Spółka komandytowa (podobnie jak inne spółki prawa handlowego) staje się podmiotem prawa i przedsiębiorcą. Podmiotowość prawna spółki nie oznacza jej osobowości prawnej. Jednakże posiada takie atrybuty, jak: zdolność prawną, zdolność do czynności prawnych, zdolność sądową pozwalającą na samodzielne występowanie w obrocie pod własną firmą. Powstanie spółki wiąże się z wpisem do rejestru, tj. zapisem elektronicznym w programie komputerowym. Wpis jest następstwem czynności sądu: badania formularzowego, badania materialnego i wydania postanowienia o wpisie do rejestru o powstaniu spółki. Decyduje wpis do rejestru jako czynność techniczna, mająca doniosłość prawną, dokonana w następstwie czynności podjętych przez sąd, w szczególności wydania postanowienia o wpisie.

Wymienione w art. 14n § 1 przepisy regulujące konsekwencje prawne zastosowania się do interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio w przypadku wydania jej na wniosek osób planujących utworzyć spółkę - w zakresie dotyczącym jej działania (pkt 1)

Redakcja art. 14n § 1 pkt 1 wskazuje, że chodzi tu o każdą spółkę wymienioną w art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), a także spółkę cywilną (art. 60 ustawy z dnia – Kodeks cywilny, Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Podkreślenia wymaga fakt, że komentowany przepis ustala obowiązek doręczenia zmienionej interpretacji indywidualnej podmiotom wymienionym w § 1 pkt 1.

Stosownie do przepisu art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej podmiot, który uzyskał interpretację i zastosował się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną chroniony jest przed skutkami jej wadliwości, a także w sytuacji, gdy interpretacji nie uwzględniono w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Z kolei przepis art. 14m Ordynacji podatkowej określa przypadki, kiedy zastosowanie się do interpretacji, która została następnie zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty.

Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego wydawana jest bowiem konkretnemu wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie, dotyczącej konkretnego stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego. Zatem tylko ten wnioskodawca może korzystać z ochrony przyznanej mu w związku z zastosowaniem się do treści otrzymanej interpretacji.

Natomiast powoływane we wniosku art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej regulują jedynie zakres tej ochrony.

Jeżeli zatem z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wystąpi Spółka, ochrona wynikająca z zastosowania się do tej interpretacji przysługuje tylko i wyłącznie temu Wnioskodawcy.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku zastosowania się przez Nową Spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej na wniosek Spółki w zakresie dotyczącym działalności Nowej Spółki - jeżeli interpretacja indywidualna zostanie wydana przed dokonaniem wpisu Nowej Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego - na podstawie art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, znajdą zastosowanie odpowiednio przepisy art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż podmiotem podlegającym ochronie, zgodnie z dyspozycją art. 14b § 1 w związku z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej będzie wyłącznie podmiot, który wystąpi z wnioskiem o wydanie interpretacji jako osoba planująca utworzenie spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj