Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1069/09-2/AZ
z 1 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1069/09-2/AZ
Data
2009.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
rezygnacja


Istota interpretacji
podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie od listopada 2005 r., jako osoba fizyczna. Jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Jest podatnikiem podatku dochodowego na zasadach ogólnych. Do dnia 18.09.2008 r. podstawowym rodzajem działalności, którą Wnioskodawca prowadził była produkcja wyrobów ciastkarskich świeżych i ich sprzedaż. Produkowane wyroby ciastkarskie Wnioskodawca rozwoził po firmach, na zamówienie. Nie miał obowiązku instalowania kasy fiskalnej, ponieważ nie prowadził sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Od dnia 19.09.2008 r. głównym i jedynym na dzień dzisiejszy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest – odprowadzanie i oczyszczanie ścieków PKD 9001Z (usługi asenizacyjne). Wnioskodawca dokonał zmiany we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej poszerzając przedmiot działalności o – odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Nie wyłączono z wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, którą prowadzono do dnia 18 września 2008 r. – produkcja wyrobów ciastkarskich świeżych i ich sprzedaż. Z tytułu sprzedaży – wyprodukowanych wyrobów ciastkarskich Wnioskodawca otrzymał przychód powyżej 40.000 zł. Nie prowadził ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej, ponieważ nie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Od dnia 19 września 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. z tytułu wykonywania działalności – usługi asenizacyjne (odprowadzanie i oczyszczanie ścieków) Wnioskodawca otrzymał przychód na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej 16.000 zł. Dla innych przedsiębiorców – czyli osób fizycznych lub firm, które prowadzą działalność gospodarczą, wystawiano faktury, tytułem dokonanej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może do dnia 31 grudnia 2009 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy stanowią, że zwolnienie od obowiązku stosowania kas rejestrujących przysługuje podatnikom, u których kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych (rolników ryczałtowych) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania z innego tytułu. Jeśli przychody Wnioskodawcy z działalności do dnia 18 września 2008 r. wynosiły powyżej 40.000 zł i były tylko na rzecz przedsiębiorców (nie sprzedawano prywatnym odbiorcom), zaś obroty z usług asenizacyjnych były między innymi na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to zdaniem Wnioskodawcy nie utracił On prawa do zwolnienia od kas rejestrujących. Pod uwagę bierze się bowiem tylko obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (a nie wszystkie obroty ze sprzedaży). Obroty piekarni, która produkowała wyroby i sprzedawano je firmom dotyczyły tylko przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Nie dotyczyły w żadnej części osób fizycznych nie prowadzących działalności. Nie dokonywano sprzedaży na ich rzecz. Jeśli wartość sprzedaży wyrobów łącznie z wartością sprzedaży usług asenizacyjnych – na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przekroczyłaby w poprzednim roku 40.000 zł, to wówczas w 2009 r. należałoby stosować kasy rejestrujące, bowiem w takim przypadku zwolnienie utraciłoby moc. Rozporządzenie ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 222, poz. 1510) w poz. 27 wykazuje „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”. Punkt 27 znajduje się w wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2009 r. Rozporządzenie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 „Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r., był wyższy niż 70%”.

Jeżeli przychodów ze sprzedaży wyrobów cukierniczych było ponad 40.000 zł, a z tytułu asenizacyjnych 16.000 zł to według Wnioskodawcy jest On zwolniony z kasy fiskalnej do dnia 31 grudnia 2009 r., ponieważ sprzedaż wyrobów cukierniczych była tylko dla firm, a usługi asenizacyjne są dla firm i osób nieprowadzących działalności. Ponieważ jednak nie jest przekonany o słuszności swojej tezy na wszelki wypadek zastosował dla siebie karę w wysokości 30% wartości VAT naliczonego za lipiec 2009 r. – bieżący miesiąc, ponieważ był to miesiąc, w którym nastąpiło u mnie przekroczenie 40.000 obrotu. Obrót to według Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług – wartość netto + VAT, a przychód to tylko wartość netto. Kara jaką sobie Wnioskodawca zastosował wynika z art. 111 ustęp 2 Ustawy o VAT o VAT z dnia 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

I tak, zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl tych przepisów, do 31 grudnia 2009 r. (wcześniej do dnia 31 grudnia 2008 r.) bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasy do ewidencjonowania innych czynności – zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

Załącznik, o którym mowa zawiera wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania.

W części I wykazu – Sprzedaż towarów lub świadczenie usług – występuje, między innymi, poz. 27 – Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od listopada 2005 roku prowadzi działalność gospodarczą, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Do dnia 18 września 2008 r. podstawowym rodzajem działalności Wnioskodawcy była produkcja wyrobów ciastkarskich i ich sprzedaż. Wnioskodawca zaznacza, iż nie prowadził sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Od dnia 19 września 2008 r. głównym i jedynym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy chcąc wykonywać obecnie jedynie czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie wyłączając z wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzonej do 18 września 2008 r., może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem tut. organu, § 2 pkt 2 wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów zwalnia Podatnika z obowiązku ewidencjonowania usług w zakresie gospodarki ściekami, do których – jak twierdzi Wnioskodawca – należy odprowadzanie i oczyszczanie ścieków PKD 9001Z (usługi asenizacyjne), a zatem Podatnik nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie czynności do dnia 31 grudnia 2009 r. z tytułu w/w czynności.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż podany przez Wnioskodawcę przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie znajduje zastosowania w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj