Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-425/09/RSz
z 26 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-425/09/RSz
Data
2009.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo
internat
miejsce parkingowe
roboty budowlano-montażowe
stawka
wiaty


Istota interpretacji
Ustalenia stawki podatku VAT dla, opisanych we wniosku, elementów robót budowlanych stanowiących jedno zadanie obejmujące przebudowę i rozbudowę budynku internatu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009r. (data wpływu 5 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2009r. (data wpływu 26 czerwca 2009r.) oraz pismem bez daty (data wpływu 18 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla, opisanych we wniosku, elementów robót budowlanych stanowiących jedno zadanie obejmujące przebudowę i rozbudowę budynku internatu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla, opisanych we wniosku, elementów robót budowlanych stanowiących jedno zadanie obejmujące przebudowę i rozbudowę budynku internatu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2009r. (data wpływu 26 czerwca 2009r.) oraz pismem bez daty (data wpływu 18 sierpnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca startuje w przetargu na roboty budowlane, których zakres obejmuje zarówno roboty wewnętrzne, jak i zewnętrzne przy przebudowie i rozbudowie budynku mieszkalnego (nazwa zadania: "przebudowa i rozbudowa budynku internatu": kod CPV 45 212413-4 - roboty budowlane w zakresie miejsc pobytu czasowego;

45 300000-0 - roboty instalacyjne w budynkach;

772114O0-6 - usługi wycinania drzew;

77220000S - sadzania drzew).

Inwestor w formularzu ofertowym żąda określenia jednej stawki podatku VAT, co stwarza przedmiotowy problem. Co do zasady roboty budowlane wewnętrzne jak i część zewnętrznych w tzw. „mieszkaniówce” opodatkowane są stawką 7%, natomiast część zadania (wykonanie miejsc parkingowych, budowa wiat śmietnikowych), zdaniem Wnioskodawcy, powinna być opodatkowana stawką 22%.

Ten problem został przez Wnioskodawcę sklasyfikowany jako zdarzania przyszłe, gdyż rzeczywisty problem pojawi się na etapie fakturowania przedmiotowego zadania.

Pytanie Wnioskodawcy sprowadza się do wskazania właściwej stawki podatku VAT dla całego zadania, w skład którego, poza zakresem robót wewnętrznych, wchodzą między innymi następujące elementy zakresu robót:

  1. przebudowa wszystkich schodów wejściowych do istniejących budynków;
  2. dobudowanie budynku jednokondygnacyjnego niepodpiwniczonego z klatką schodową dwukondygnacyjną;
  3. wykonanie nowych daszków nad wejściami do kuchni i mieszkań;
  4. budowa pochylni dla niepełnosprawnych przy wejściu południowym;
  5. przebudowa układu komunikacyjnego i dostosowanie do nowego rozmieszczenia wejść, zjazdu i furtek;
  6. wykonanie miejsc parkingowych;
  7. wykonanie nowego zjazdu publicznego;
  8. wykonanie w miejscu istniejącego zespołu boisk asfaltowych dwóch boisk uniwersalnych o nawierzchni poliuretanowej;
  9. przebudowa odcinka sieci energetycznej kolidującej z pochylnią dla niepełnosprawnych;
  10. wykonanie oświetlenia terenu;
  11. wykonanie przyłączy gazowych;
  12. przebudowa gazociągu;
  13. wykonanie przyłącza kanalizacji ogólnospławnej;
  14. termomodemizacja budynku;
  15. wykonanie izolacji ścian fundamentowych zewnętrznych oraz drenażu opaskowego;
  16. wykonanie 2 wiat śmietnikowych murowanych;
  17. usunięcie drzew oraz nasadzenie żywotników;
  18. wykonanie remontu ogrodzenia siatkowego wraz z wykonaniem bramy i furtki.

W piśmie z dnia 24 czerwca 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż w większości zadanie kwalifikuje się na objęcie stawką 7% VAT, natomiast około 18% zadania stanowią roboty zewnętrzne (wykonania miejsc parkingowych, budowa wiat śmietnikowych), które powinny być opodatkowane stawką 22% VAT.

W piśmie uzupełniającym z dnia 18 sierpnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż internat został zaklasyfikowany pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do grupowania PKOB 1130.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT winna być zastosowana łącznie dla, opisanych we wniosku, elementów robót budowlanych stanowiących jedno zadanie...

Zdaniem Wnioskodawcy, żaden z przedstawionych elementów zakresu robót budowlanych nie powinien być opodatkowany stawką 22% VAT, w związku ze sformułowaniem formularza ofertowego przez inwestora. Ponadto w jednej z udzielonych odpowiedzi inwestor dokonał zmiany zapisu w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dotyczącego podatku VAT, wyrażonego w zł na zapis procentowy, wyraźnie wskazując jedną stawkę VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 24 czerwca 2009r. Wnioskodawca stwierdził, że rozpatrując zadanie całościowo żaden z elementów zakresu robót budowlanych nie powinien być opodatkowany stawką 22% VAT. Stanowisko Wnioskodawcy wynika z wyroku NSA z dnia 8 lipca 2008 roku (I FSK 871/07), w którym Sąd wyraźnie stwierdził, że: „(w przypadku, gdy) ... infrastruktura, której dotyczą roboty, służy w większości celom mieszkaniowym (...) roboty powinny być opodatkowane w całości stawką 7% i nie ma podstaw do wyodrębnienia części opodatkowanej według stawki 22%". Analizowany przez NSA stan faktyczny jest zbieżny z sytuacją Wnioskodawcy, stąd też stanowisko jego obejmujące całość zadania winno być opodatkowane stawką 7% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z ww. art. 2 pkt 12.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1130 PKOB zalicza się budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Ponadto, jak stanowią objaśnienia do powyższego rozporządzenia, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest, jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.

Podkreślić też należy, iż budynki nie zawsze mają jednorodny charakter. W sytuacji, gdy część budynku wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, a pozostała część do innych celów, wówczas w celu właściwego zaklasyfikowania danego budynku należy odwołać się do przepisów ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zgodnie z przepisami tego rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych; przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Natomiast pod pojęciem obiektów budowlanych należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Pojęcie obiektów budowlanych zostało również zdefiniowane w innych przepisach prawa.

Jak stanowi art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. – Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), obiektem budowlanym jest: budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowla stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami oraz obiekt małej architektury. Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy, pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu użytkowego.

Termin „lokal użytkowy” został zdefiniowany w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), gdzie w § 3 pkt 14 wskazano, że lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, niebędących mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. Co prawda mogą one przynależeć do lokalu, jednak nie zmienia to ich funkcji jako pomieszczeń, które nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują obniżenia stawki podatku dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r., obniżoną do 7% stawką VAT objęte były roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastruktura towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 3 cyt. ustawy, obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007r., infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu obejmowała:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

– jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki VAT do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ustała z dniem 31 grudnia 2007r. Natomiast przepisy dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r. nie przewidują możliwości zastosowania 7% stawki tego podatku do budowy, remontów czy też konserwacji infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że dla prawidłowego określenia stawki podatkowej dla robót budowlanych wskazanych we wniosku kluczowe znaczenie ma klasyfikacja statystyczna obiektów, w których usługi te będą wykonywane oraz treść zawartej między stronami umowy.

Fakt zaklasyfikowania przedmiotowego budynku jako budynku zbiorowego zamieszkania nie stanowi jednoznacznej przesłanki do zastosowania od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawki podatku od towarów i usług.

Obniżone stawki mają bowiem charakter wyjątkowy i winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Jedna dostawa towarów, co do zasady podlega jednej stawce podatku od towarów i usług, jednakże możliwe jest oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka konieczność.

Ponadto należy zauważyć, iż wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne dla stron umowy cywilnoprawnej przy ustalaniu ceny. Jednakże nie może to stanowić podstawy do odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu dla celów podatkowych.

Należy również zauważyć, iż miejsca postojowe nie stanowią lokalu mieszkalnego ani pomieszczenia służącego zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych (pomieszczenia pomocniczego), bowiem służą funkcjom innym niż mieszkaniowe, i w związku z tym nie korzystają one z obniżonej 7% stawki VAT, za wyjątkiem przypadku dostawy całego budynku stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca startuje w przetargu na roboty budowlane, których zakres obejmuje zarówno roboty wewnętrzne, jak i zewnętrzne przy przebudowie i rozbudowie budynku mieszkalnego (nazwa zadania: "przebudowa i rozbudowa budynku internatu"). Około 18% zadania stanowią roboty zewnętrzne (wykonania miejsc parkingowych, budowa wiat śmietnikowych).

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy budynek, o którym mowa we wniosku, sklasyfikowany został wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do grupowania PKOB 1130.

W przedmiotowej sprawie, kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla całego zadania, w skład którego, poza zakresem robót wewnętrznych, wchodzą między innymi następujące elementy zakresu robót:

  1. przebudowa wszystkich schodów wejściowych do istniejących budynków;
  2. dobudowanie budynku jednokondygnacyjnego niepodpiwniczonego z klatką schodową dwukondygnacyjną;
  3. wykonanie nowych daszków nad wejściami do kuchni i mieszkań;
  4. budowa pochylni dla niepełnosprawnych przy wejściu południowym;
  5. przebudowa układu komunikacyjnego i dostosowanie do nowego rozmieszczenia wejść, zjazdu i furtek;
  6. wykonanie miejsc parkingowych;
  7. wykonanie nowego zjazdu publicznego;
  8. wykonanie w miejscu istniejącego zespołu boisk asfaltowych dwóch boisk uniwersalnych o nawierzchni poliuretanowej;
  9. przebudowa odcinka sieci energetycznej kolidującej z pochylnią dla niepełnosprawnych;
  10. wykonanie oświetlenia terenu;
  11. wykonanie przyłączy gazowych;
  12. przebudowa gazociągu;
  13. wykonanie przyłącza kanalizacji ogólnospławnej;
  14. termomodemizacja budynku;
  15. wykonanie izolacji ścian fundamentowych zewnętrznych oraz drenażu opaskowego;
  16. wykonanie 2 wiat śmietnikowych murowanych;
  17. usunięcie drzew oraz nasadzenie żywotników;
  18. wykonanie remontu ogrodzenia siatkowego wraz z wykonaniem bramy i furtki.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz zdarzenie przyszłe przestawione we wniosku należy stwierdzić, że realizacja opisanego we wniosku zadania dotyczącego samego budynku internatu uprawnia do stosowania stawki podatku w wysokości 7% pod warunkiem, że będzie on budynkiem stałego zamieszkania mieszczącym się w grupowaniu PKOB 1130. Natomiast pozostałe, wymienione przez Wnioskodawcę roboty (usługi) wykonywane poza bryłą budynku, składające się na planowaną inwestycję (tj. m.in. roboty polegające na wykonaniu miejsc parkingowych i budowie wiat śmietnikowych) objęte są 22% stawką podatku.

W sytuacji jednak, gdy ww. budynek internatu nie będzie budynkiem stałego zamieszkania, wówczas wszystkie opisane we wniosku usługi podlegać będą opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych towarów i usług.

Dla prawidłowego określenia wysokości podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług, konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do przywołanego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 lipca 2008r., sygn. akt I FSK 871/07 zauważa się, iż wyrok ten zapadł w indywidualnej sprawie i nie stanowi wykładni przepisów prawa podatkowego. Nadmienić także należy, iż wyrok ten zapadł w całkowicie odmiennym stanie faktycznym i prawnym. Zatem wyrok ten nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj