Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-563/09-4/DS
z 15 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-563/09-4/DS
Data
2009.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
darowizna
dochód
działalność statutowa
działalność zwolniona od opodatkowania
gmina
sala
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na fakt, iż cały dochód ze sprzedaży nieruchomości przekazuje na rzecz Gminy nie prowadząc przy tym żadnej działalności.



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka Rolniczego, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 12 października 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kółko Rolnicze dokonało sprzedaży nieruchomości będącej jego własnością za kwotę 38.000,00 zł. W dniu 16.03.2009 r. został zawarty akt notarialny.

Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Członkowie Koła nie opłacają składek członkowskich, Kółko nie posiada ani nr NIP, ani konta bankowego. Nie prowadzi żadnych operacji finansowych.

Dochód ze sprzedaży nieruchomości zostanie przekazany jako darowizna do Gminy L(…) na rozbudowę zaplecza świetlicy wiejskiej w K(…).

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż aktualne, zgodne ze statutem możliwości działalności Kółka Rolniczego to:

1.kształtowanie życia kulturalnego na wsi, a w tym:

  • czynny udział w przygotowaniu dożynek – wykonanie wieńca dożynkowego,
  • udział w pokazach i wystawach rolniczych i inne,
  • wyjazdy na imprezy kulturalne, ale zorganizowane ze środków uczestników;

2.organizowanie czynów na wsi, np. w celu polepszenia stanu dróg na terenie wsi, wysprzątania terenów przy świetlicy wiejskiej, itp.;
3.wymiana doświadczeń w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych, w szczególności wymiana uwag, co do wymaganych dokumentów i ich sporządzania, współpracy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencją Rynku Rolnego;
4.wytypowanie dzieci na kolonie organizowane przez inne organizacje rolnicze, pomoc w kompletowaniu dokumentów na wyjazd, transport własnymi środkami w miejsce kolonii;
5.pomoc przy rozdzielaniu rzeczowej pomocy dla rodzin o niskich dochodach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na fakt, iż cały dochód ze sprzedaży nieruchomości przekazuje na rzecz Gminy L(…) nie prowadząc przy tym żadnej działalności...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi On płacić podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej – nie posiada nr NIP, ani konta bankowego. Obecnie członkowie Kółka nie płacą nawet składek członkowskich.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży była udziałem wniesionym przez członków. Ponieważ Wnioskodawcy ten majątek okazał się zbędny dla prowadzenia działalności statutowej, zbył go uzyskując przychód w wys. 38.000,00 zł.

Przygotowanie i sprzedaż pochłonęła pewne środki, które pokryte zostaną z uzyskanego przychodu ze sprzedaży. Pozostałe środki, zgodnie z wolą Wnioskodawcy (Walnego Zgromadzenia), mają zostać przekazane w formie darowizny dla Gminy L(…) z przeznaczeniem na rozbudowę zaplecza świetlicy wiejskiej we wsi K(…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kółka rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 r. o społeczno -zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.) i na podstawie powołanej ustawy posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

W związku z tym, że kółka rolnicze działają na podstawie wyżej powołanej ustawy, zarówno art. 17 ust. 1 pkt 4, jak i art. 17 ust. 1 pkt 4g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie będzie miał zastosowania. W przypadku Wnioskodawcy zastosowanie mogłoby znaleźć zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z tą regulacją, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję dochodu zawartą w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; (…).

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż cele statutowe Wnioskodawcy obejmują:

1.kształtowanie życia kulturalnego na wsi, a w tym:

  • czynny udział w przygotowaniu dożynek – wykonanie wieńca dożynkowego,
  • udział w pokazach i wystawach rolniczych i inne,
  • wyjazdy na imprezy kulturalne, ale zorganizowane ze środków uczestników;

2.organizowanie czynów na wsi, np. w celu polepszenia stanu dróg na terenie wsi, wysprzątania terenów przy świetlicy wiejskiej, itp.;
3.wymiana doświadczeń w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych, w szczególności wymiana uwag, co do wymaganych dokumentów i ich sporządzania, współpracy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencją Rynku Rolnego;
4.wytypowanie dzieci na kolonie organizowane przez inne organizacje rolnicze, pomoc w kompletowaniu dokumentów na wyjazd, transport własnymi środkami w miejsce kolonii;
5.pomoc przy rozdzielaniu rzeczowej pomocy dla rodzin o niskich dochodach.

Przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem jej uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi tu bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Z wniosku wynika również, iż Kółko Rolnicze w związku z uzyskanym dochodem ze sprzedaży nieruchomość będącej udziałem wniesionym przez członków Kółka, przekaże go w formie darowizny Gminie L. na rozbudowę zaplecza świetlicy wiejskiej w K(…).

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż dochód wypracowany przez Kółko Rolnicze, aby mógł zostać zwolniony od opodatkowania, winien zostać przekazany i wydatkowany na cele wymienione powyżej w pkt 1 - 5. Przy czym, zwolnieniu podlegać może również wydatek inwestycyjny (np. zakup środka trwałego), pod tym warunkiem, że środek ten służyć będzie podatnikowi bezpośrednio do realizacji celów statutowych (będzie stanowić jego składnik majątku). Natomiast w przedmiotowym przypadku mamy do czynienia ze sfinansowaniem inwestycji prowadzonej przez podmiot trzeci (Gminę L(…)).

Mając na uwadze powyższe, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na rozbudowę zaplecza świetlicy wiejskiej przekazany Gminie L. nie stanowi wydatku na cele statutowe, tym samym nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z faktem, iż Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, iż dochód ze sprzedaży przekazany zostanie w formie darowizny, tut. Organ zwraca uwagę, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „darowizna”, aczkolwiek umowę darowizny określa art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. u. Nr 96, poz. 873, ze zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Jak stanowi ust. 2 tegoż artykułu, organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Wobec powyższego, istotne jest, aby jednostka obdarowana prowadziła działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i nie była jednostką sektora finansów publicznych.

W związku z tym, iż Gmina L(…) jest jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, darowizna przekazana na Jej rzecz nie będzie podlegać odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ podatkowy informuje, że załączniki dołączone do wniosku, nie były przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlegają interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj