Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-541/09-6/AJ
z 30 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-541/09-6/AJ
Data
2009.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
odpisy amortyzacyjne
opłata
spółki
studnia
wartość początkowa


Istota interpretacji
1. Czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka powinna opłatę za udostępnienie terenu uznać w całości jednorazowo za koszt podatkowy w dacie jej poniesienia, czy też opłata ta powinna być uwzględniona proporcjonalnie w wartości początkowej każdej z 6 wybudowanych studni i zaliczona w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne ?
2. Czy proporcjonalne ujęcie opłaty za udostępnienie terenu w wartości początkowej powinno być rozumiane jako 1/6 wartości opłaty czy też proporcjonalnie do wartości początkowej pojedyńczej konkretnej studni ?



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku dnia 01.09. 2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów z tytułu „opłaty za udostępnienie terenu” uzupełnionym pismem z dnia 12.11.2009 r. (data wpływu 16.11.2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 05.11.2009 r. znak IPPB5/423-541/09-3/AJ – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów z tytułu „opłaty za udostępnienie terenu”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie wydobycia wody słodkiej pitnej. W związku z prowadzoną działalnością Spółka zawarła umowę dzierżawy terenu gdzie przeprowadza odwierty poszukiwawczo-rozpoznawcze w celu znalezienia wody spełniającej określone parametry i budowy studni.

W związku z tym Spółka płaci czynsz dzierżawny na rzecz właściciela nieruchomości. Wydzierżawionymi przez Spółkę nieruchomościami zarządza, stanowiący część struktury organizacyjnej właściciela, wyspecjalizowany podmiot, stanowiący jednostkę organizacyjną Skarbu Państwa.

Spółka zapłaciła na rzecz podmiotu zarządzającego jednorazową opłatę za udostępnienie zarządzanego terenu w celu wykonania odwiertów poszukiwawczo-rozpoznawczych oraz, w przypadku nieudanych próbnych odwiertów i ich likwidacji, za udostępnienie innego terenu w celu wykonania dodatkowych odwiertów poszukiwawczo - rozpoznawczych do czasu odwiercenia przez Spółkę sześciu otworów studziennych spełniających wymagania wydajności i jakości - pozwalających na realizację produkcji (dalej zwana „opłatą za udostępnienie terenu”.

„Opłata za udostępnienie terenu” jest należnością wynikającą z umowy zawartej pomiędzy Spółką a podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie nieruchomością, na której dokonywane są odwierty. Spółka zawarła umowę dzierżawy terenów, na których zlokalizowane będą odwierty na okres 20 lat, przy czym strony zastrzegły możliwość przedłużenia okresu trwania umowy. Spółka może użytkować odwierty krócej niż okres, na który została zawarta umowa, lub, w przypadku przedłużenia umowy, dłużej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle obowiązujących przepisów Spółka powinna opłatę za udostępnienie terenu uznać w całości jednorazowo za koszt podatkowy w dacie jej poniesienia, czy też opłata ta powinna być uwzględniona proporcjonalnie w wartości początkowej każdej z 6 wybudowanych studni i zaliczona w koszty podatkowe poprzez odpisy amortyzacyjne ...
  2. Czy proporcjonalne ujęcie opłaty za udostępnienie terenu w wartości początkowej powinno być rozumiane jako 1/6 wartości opłaty czy też proporcjonalnie do wartości początkowej pojedyńczej konkretnej studni ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Poniesiony przez Spółkę wydatek związany jest z zabezpieczeniem źródła przychodów.

Zdaniem Spółki opłata za udostępnienie terenu, związana ze wstępną fazą prowadzonych inwestycji stanowi koszt pośredni i powinna zostać zaliczona przez Spółkę w całości do kosztów podatkowych w dacie jej zarachowania w księgach Spółki.

Specyfika działalności wydobywczej wód polega na tym, iż w celu uzyskania dostępu do wody o satysfakcjonujących z ekonomicznego punktu widzenia parametrach, należy wykonać kilka lub nawet kilkanaście odwiertów poszukiwawczo - rozpoznawczych.

Ponieważ Spółka nie ma możliwości przewidzenia, który z odwiertów spełni wymagania jakościowe, ustalenie właściwej proporcji wydatków związanych z opłatą za udostępnienie terenu w odniesieniu do kosztów stanowiących wartość początkową studni nie jest możliwe do czasu zakończenia wszystkich odwiertów.

Oznacza to, że kolejne odwierty mogą być wykonywane podczas gdy pierwszy z nich może być już oddany do używania, wprowadzony do ewidencji środków trwałych i amortyzowany.

W związku z powyższym zasadne jest ujęcie wydatku z tytułu opłaty za udostępnienie terenu jednorazowo w koszty podatkowe w dacie zarachowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Specyfika działalności Wnioskodawcy oraz charakter opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego opłaty nie pozostawiają wątpliwości, iż przedmiotowa opłata za udostępnienie terenu została poniesiona w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia dwie kategorie kosztów, a mianowicie:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami,
  • koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

Do pierwszej kategorii kosztów należy zaliczyć koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie konkretnego przychodu, druga zaś kategoria obejmuje wszelkie inne koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem.

W opinii tut. Organu podatkowego przedmiotowa opłata nie stanowi opłaty rozumianej jako należność o charakterze publicznoprawnym, lecz wynagrodzenie na podstawie stosunku umownego. Biorąc pod uwagę specyfikę działalności Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż koszty związane z przedmiotową „opłatą za udostępnienie terenu” należy zaliczyć do kosztów innych, niż koszty bezpośrednio związane z przychodami. Kosztów tych nie można bowiem odnieść do konkretnego przychodu, uzyskanego od określonego kontrahenta w konkretnym okresie rozliczeniowym.

Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e ww. ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Konstrukcja tej normy prawnej wskazuje, iż w zakresie ustalenia momentu rozpoznania kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Ustawodawca odsyła do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76 poz. 694) i wskazuje jako moment poniesienia co do zasady dzień, na który ujęto dany koszt w księgach rachunkowych z wyłączeniem jednak biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Jednocześnie, z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż nie jest możliwe ustalenie okresu, którego dotyczą przedmiotowe koszty.

W tym stanie rzeczy, biorąc pod uwagę literalne brzmienie powołanych przepisów prawa, w świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż rozpoznanie kosztu uzyskania przychodu z tytułu „opłaty za udostępnienie terenu” powinno nastąpić w dacie jego poniesienia, tj. w dniu na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

W tym stanie rzeczy Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać co do zasady za prawidłowe.

W konsekwencji pytanie oznaczone nr 2 należy uznać za bezprzedmiotowe.

Jednocześnie na uwagę zasługuje okoliczność, iż pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych kosztów do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj