Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-469/09-4/AJ
Data
2009.11.02
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Nieruchomości udostępnione nieodpłatnie
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych
Słowa kluczowe
emisja
organizacje pożytku publicznego
przychód
reklama
sprzedaż
umowa
Istota interpretacji
1.Czy emisja spotów dobroczynnych, charytatywnych jest przychodem do opodatkowania w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? 2.Czy emisja spotów dobroczynnych charytatywnych podlega opodatkowaniem podatkiem VAT, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług ?
Wniosek ORD-IN
374 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2009 r. (data wpływu 13.08.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.10.2009 r. (data wpływu 26.10.2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13.10.2009 r. (data nadania 13.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów związanych z emisją spotów dobroczynnych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów związanych z emisją spotów dobroczynnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka ma podpisaną umowę z brokerem na sprzedaż reklam emitowanych następnie na antenie telewizji (Wnioskodawcy). Po zakończeniu każdego miesiąca broker przedstawia Spółce wykaz sprzedanych reklam co jest podstawą do wystawienia faktury brokerowi zgodnie z umową. Spółka przekazuje brokerowi informacje o czasie antenowym przeznaczonym na reklamy i broker zgodnie z umowami zawartymi z firmami kupującymi reklamy, planuje jaka reklama ma być wyemitowana wdanym czasie. Ponadto broker planuje emisje spotów dobroczynnych, charytatywnych, pochodzących z reguły od organizacji pożytku publicznego. Spoty te są bezpłatne i nie są wykazywane przez brokera w comiesięcznym wykazie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy emisja spotów dobroczynnych, charytatywnych jest przychodem do opodatkowania w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ...
- Czy emisja spotów dobroczynnych charytatywnych podlega opodatkowaniem podatkiem VAT, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług ...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) – w zakresie pytania oznaczonego nr 1.
Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją – (w zakresie pytania oznaczonego nr 2).
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie osiąga przychodu z przedmiotowego tytułu. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych Ustawodawca w Rozdziale 2 - Przychody, zawarł zamknięty katalog przychodów podlegających tej ustawie. Katalog ten nie zawiera sytuacji przedstawionych w opisie stanu faktycznego niniejszego Wniosku. Ponadto, przez analogię do niektórych wymienionych w tym rozdziale zapisów, należy zauważyć, iż Spółka emitując omawiane spoty nie uzyskuje przysporzenia wpływającego na powiększenie majątku, zarówno w sposób bezpośredni ani pośredni. Spółka stoi na stanowisku, iż spoty dobroczynne, charytatywne nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawierają definicji przychodu. Ustawodawca w treści art. 12 ust. 1 pkt 1-9 powołanej ustawy podaje jedynie przykładowe kategorie przysporzeń implikujących powstanie obowiązku podatkowego. Zgodnie z przepisem wyrażonym w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na mocy ust. 3 powołanego artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Użycie przez Prawodawcę w zwrotu „w szczególności” determinuje otwarty charakter katalogu przychodów (wbrew twierdzeniom Spółki). Zgodnie z ukształtowanym stanowiskiem doktryny i judykatury co do zasady za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika o charakterze definitywnym powiększające aktywa podatnika, o ile przysporzenie to nie jest wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 ww. ustawy. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż emisja spotów dobroczynnych, charytatywnych nie implikuje żadnego przysporzenia o charakterze majątkowym dla Spółki (zwiększenia wartości majątku Wnioskodawcy), a tym samym nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe (mimo częściowo błędnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|