Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-857/12-2/IGo
z 29 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-857/12-2/IGo
Data
2012.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
okulary
stawki podatku
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla dostawy okularów korekcyjnych oraz szkieł korekcyjnych.



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11.09.2012r. (data wpływu 14.09.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy okularów korekcyjnych oraz szkieł korekcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.09.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy okularów korekcyjnych oraz szkieł korekcyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu usług optycznych i sprzedaży okularów korekcyjnych oraz akcesoriów optycznych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Wnioskodawcy polega na:

  1. Wykonywaniu okularów korekcyjnych na podstawie recepty wystawionej przez lekarza okulistę. Do wykonania tego Wnioskodawca dokonuje zakupu:
    • oprawek okularowych ze stawką 23%, ale również i ze stawką 8%
    • szkieł korekcyjnych ze stawką 8%.Wyrób gotowy stanowią okulary korekcyjne, które Wnioskodawca sprzedaje za określoną kwotę wg kalkulacji: oprawki 23% lub 8%, szkła korekcyjne 8%, robocizna 23%.
  2. Wykonywaniu okularów korekcyjnych na podstawie pomiaru refrakcji w starych okularach i sprzedaży ich również wg kalkulacji: oprawki 23% lub 8%, szkła korekcyjne 8%, robocizna 23%
  3. Wykonywaniu usług polegających na wymianie szkieł korekcyjnych w oprawce klienta, które Wnioskodawca sprzedaje za określoną kwotę wg kalkulacji: szkła korekcyjne ze stawką 8%, robocizna 23%.
  4. Wykonywaniu usług wymiany śrubek, dopasowywaniu i ustawianiu okularów i innych sprzedając je ze stawką 23%.
  5. Dokonywaniu sprzedaży okularów słonecznych, płynów do czyszczenia i Innych akcesoriów optycznych oraz sprzedaży samych oprawek okularowych bez montażu szkieł stosując stawkę 23%.
  6. Sprzedaży oprawek okularowych bez montażu szkieł, które Wnioskodawca zakupił ze stawką 8% i sprzedaje również ze stawką 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż wyrobu gotowego jakim są okulary korekcyjne można opodatkować 8% stawką VAT niezależnie od tego czy są one wykonane na podstawie recepty wystawionej przez lekarza czy pomiaru refrakcji w starych okularach i niezależnie od tego wg jakiej stawki zostały zakupione oprawki traktując ten wyrób jako wyrób medyczny...
  2. Czy sprzedaż szkieł korekcyjnych połączona z obsadzeniem ich w oprawki okularowe klienta (tzw. robocizna) może być opodatkowana 8% stawką VAT niezależnie od tego czy są one wykonane na podstawie recepty wystawionej przez lekarza czy według pomiaru refrakcji w starych okularach...

Zdaniem wnioskodawcy, uzyskiwane obroty z dostaw towarów i usług opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego pkt 1, 2, 3, 6 i w zadanych pytaniach, winny być opodatkowane stawką VAT 8% jako sprzedaż wyrobów gotowych stanowiących wyrób medyczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%” (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. – 8%), pod pozycją 105 wymienione zostały „wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU”.

Oznacza to, że na podstawie ww. regulacji prawnych 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Natomiast w poz. 103 ww. załącznika zostały wymienione „Soczewki kontaktowe, soczewki okularowe ze szkła i innych materiałów” - PKWiU 32.50.41.0.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Zasady wprowadzania do obrotu i używania wyrobów medycznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 ze zm.), obowiązującej od dnia 18 września 2010 r.

Definicję pojęcia „wyrób medyczny” zawiera art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych, który stanowi, że wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć,
    - których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest:

  1. podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,
  2. podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

Z definicji zwartych ww. przepisach wynika, iż okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu usług optycznych i sprzedaży okularów korekcyjnych oraz akcesoriów optycznych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Wnioskodawcy polega m.in. na sprzedaży wykonywanych okularów korekcyjnych na podstawie recepty wystawionej przez lekarza okulistę. Do wykonania tego Wnioskodawca dokonuje zakupu oprawek okularowych ze stawką 23%, ale również i ze stawką 8% oraz szkieł korekcyjnych ze stawką 8%. Wyrób gotowy stanowią okulary korekcyjne. Ponadto Wnioskodawca wykonuje okulary korekcyjne na podstawie pomiaru refrakcji w starych okularach (oprawki 23% lub 8%, szkła korekcyjne 8%, robocizna 23%) oraz wykonuje usługi polegające na wymianie szkieł korekcyjnych w oprawce klienta (szkła korekcyjne ze stawką 8%, robocizna 23%).

Jednakże Wnioskodawca uważa, że dokonując sprzedaży przedmiotowych okularów korekcyjnych niezależnie od tego czy są one wykonane na podstawie recepty wystawionej przez lekarza czy pomiaru refrakcji w starych okularach i niezależnie od tego wg jakiej stawki zostały zakupione oprawki traktując ten wyrób jako wyrób medyczny oraz sprzedaży szkieł korekcyjnych połączonej z obsadzeniem ich w oprawki okularowe klienta (tzw. robocizna) może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż do sprzedaży przez Wnioskodawcę okularów korekcyjnych, które mieszczą się w definicji wyrobu medycznego, na podstawie ustawy o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwe będzie zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy oraz w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Natomiast, odnosząc się do części stanu faktycznego związanego z wymianą szkieł korekcyjnych do dostarczonych przez klientów, ich własnych opraw okularowych, dla rozstrzygnięcia jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla tych czynności, istotne jest ustalenie przede wszystkim, czy w danym przypadku mamy do czynienia z dwoma odrębnymi świadczeniami tj. z dostawą soczewek okularowych i usługą ich montażu, czy też jedną czynnością, a mianowicie dostawą soczewek okularowych wraz z montażem, które to czynności traktowane są jako jedno świadczenie.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą. A zatem, w przedstawionych okolicznościach zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno dostawy soczewek okularowych, jak i usługi ich montażu uwarunkowane jest od ustalenia co jest w zasadzie przedmiotem umowy zawartej z klientem, bowiem strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż w przedmiotowej sprawie, istotą zakupu dokonywanego przez klienta, są przede wszystkim nowe szkła korekcyjne.

Skoro zatem przedmiotem sprzedaży jest przede wszystkim dostawa soczewek okularowych / szkieł korekcyjnych, które muszą zostać zamontowane w oprawach dostarczonych przez klientów, to wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonego świadczenia, bez względu na jego poszczególne elementy (materiały, robocizna, zużyta energia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonane świadczenie ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wobec powyższego, montaż szkieł korekcyjnych, przygotowanych odpowiednio pod indywidualnego klienta nie stanowi odrębnej usługi, lecz związany jest z dostawą szkieł korekcyjnych. Oznacza to, że montaż szkieł korekcyjnych, opodatkowany jest stawką podatku przyporządkowaną dla tego wyrobu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku gdy Spółka wykonuje świadczenie, polegające na montażu nowych szkieł korekcyjnych w oprawkach klientów, nie należy tego świadczenia rozdzielać, bowiem w istocie dochodzi przede wszystkim do dostawy towaru, jakim są szkła korekcyjne. Dlatego też, w tym przypadku dostawa szkieł korekcyjnych – soczewek okularowych wraz z montażem potraktowana jako kompleksowe świadczenie podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z poz. 103 załącznika nr 3 do ustawy.

Reasumując, sprzedaż wyrobu gotowego jakim są okulary korekcyjne niezależnie od tego czy są one wykonane na podstawie recepty wystawionej przez lekarza czy pomiaru refrakcji w starych okularach i niezależnie od tego wg jakiej stawki zostały zakupione oprawki traktując ten wyrób jako wyrób medyczny oraz sprzedaż szkieł korekcyjnych połączona z obsadzeniem ich w oprawki okularowe klienta (tzw. robocizna) niezależnie od tego czy są one wykonane na podstawie recepty wystawionej przez lekarza czy według pomiaru refrakcji w starych okularach, są sprzedażą wyrobów medycznych, którą można opodatkować 8% stawką VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko pytań nr 1 i nr 2 zwartych we wniosku z dnia 11.09.2012r., natomiast w zakresie pytania nr 3 tego wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj