Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-727/09/WN
z 25 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-727/09/WN
Data
2009.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
umowa
usługi przewozowe
usługi transportowe


Istota interpretacji
stawka podatku VAT na, świadczone w ramach podpisanej umowy, usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą.



Wniosek ORD-IN 713 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009r. (data wpływu 10 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2009r. (data wpływu 1 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku VAT na, świadczone w ramach podpisanej umowy, usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 września 2009r. (data wpływu 1 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku VAT na, świadczone w ramach podpisanej umowy, usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest stroną umowy, na podstawie której oddaje w dzierżawę na czas określony autobusy do obsługi konkretnych linii (połączeń). Również na podstawie umowy Spółka jako podwykonawca obsługuje ww. linie – tzn. "realizuje w formie podwykonawstwa linie autobusowe komunikacji miejskiej".

Wnioskodawca nie posiada, gdyż nie musi, zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób na obsługiwanych liniach - zezwolenie posiada tylko i wyłącznie kontrahent. Co więcej, kasy fiskalne, które znajdują się w autobusach należą do kontrahenta i z ich użyciem rozliczana jest sprzedaż biletów.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, celem ustalenia prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług. Urząd Statystyczny w Łodzi odpowiedział, iż według rozporządzenia z dnia 29 października 2008r. świadczona, opisana powyżej usługa, mieści się w grupowaniu PKWiU 49.39.31.0 "Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą"; natomiast zgodnie z nadal stosowaną klasyfikacją z 1997 roku, usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 60.23.11-00.00 "Usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą.”

Podatnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7 od września 1998 roku w zakresie usług komunikacji miejskiej oraz usług opisanych we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługi grupowane jako PKWiU 60.23.11-00.00 "Usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą”...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym postępowaniem jest stosowanie 7% stawki podatku od towarów, gdyż grupowanie to zostało wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 144, "Usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe".

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, iż Spółka nie jest stroną świadczącą usługę dla pasażera. Usługę komunikacji miejskiej świadczy kontrahent - Wnioskodawca świadczy jednie tzw. usługi wspomagające.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 – art. 8 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% (…), przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca wymienił w poz. 144 - usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe: PKWiU 60.23.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest stroną umowy, na podstawie której oddaje w dzierżawę na czas określony autobusy do obsługi konkretnych linii (połączeń). Również na podstawie umowy Spółka jako podwykonawca obsługuje ww. linie – tzn. "realizuje w formie podwykonawstwa linie autobusowe komunikacji miejskiej".

Wnioskodawca nie posiada, zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób na obsługiwanych liniach - zezwolenie posiada tylko i wyłącznie kontrahent. Co więcej, kasy fiskalne, które znajdują się w autobusach należą do kontrahenta i z ich użyciem rozliczana jest sprzedaż biletów.

Spółka wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, celem ustalenia prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług. Urząd Statystyczny w Łodzi odpowiedział, iż według rozporządzenia z dnia 29 października 2008r. świadczona, opisana powyżej usługa, mieści się w grupowaniu PKWiU 49.39.31.0 "Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą"; natomiast zgodnie z nadal stosowaną klasyfikacją z 1997 roku, usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 60.23.11-00.00 "Usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą.”

Podatnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7 od września 1998 roku w zakresie usług komunikacji miejskiej oraz usług opisanych we wniosku.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawione wyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu autobusów i autokarów wraz z kierowcą, zaklasyfikowane przez niego do grupowania PKWiU 60.23.11-00.00, mieszczą się w tym grupowaniu, wówczas podlegają one opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 144 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć jednak, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja usług, została potraktowana jako element stanu faktycznego. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj