Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-480/09/IK
z 10 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-480/09/IK
Data
2009.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
kraj trzeci
obowiązek podatkowy
opodatkowanie


Istota interpretacji
Miejsce dostawy towarów i opodatkowanie towarów nabytych na terytorium Niemiec oraz wywiezionych do Rosji.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca dostawy towarów i opodatkowania towarów nabytych na terytorium Niemiec oraz wywiezionych do Rosji:

  • w części dotyczącej braku obowiązku rozpoznania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów oraz w części dotyczącej wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy poza terytorium kraju- jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej miejsca opodatkowania dostawy towarów na terytorium Rosji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca dostawy towarów i opodatkowania towarów nabytych na terytorium Niemiec oraz wywożonych do Rosji.

Pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. znak IBPP3/443-480/09/IK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca kupił towar handlowy od firmy niemieckiej, następnie ten towar Wnioskodawca sprzedał kontrahentowi z Rosji. Towar przemieszczano bezpośrednio z Niemiec do Rosji. Transakcja została udokumentowana następująco: Wnioskodawca otrzymał fakturę zakupu od niemieckiej firmy bez naliczonego podatku VAT. Wnioskodawca wystawił fakturę bez podatku VAT na kontrahenta w Rosji. Odprawę celną dokonał kontrahent niemiecki. Dokument SAD został wystawiony w Niemczech. W dokumencie SAD nadawcą jest Wnioskodawca, odbiorcą firma rosyjska. Miejsce wysyłki to terytorium Niemiec, miejsce przeznaczenia terytorium Rosji. Transport przedmiotowego towaru organizuje kontrahent z Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo nie wykazując zakupu z firmy Niemieckiej w deklaracji VAT-7 w pozycji dotyczącej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  2. Czy Wnioskodawca prawidłowo ujął swoją sprzedaż do Rosji w pozycji sprzedaż towarów poza terytorium kraju w poz. 21 deklaracji VAT-7...
  3. Czy w związku z zaistniałym zdarzeniem Wnioskodawca powinien zarejestrować się dla podatku VAT w innym kraju i na podstawie jakich przepisów podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Dokumentację ujęto następująco: Faktura zakupu towaru z firmy niemieckiej została wyłączona z rejestru WNT ponieważ nie może być traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z uwagi na niespełnienie wszystkich warunków, a mianowicie nie wystąpiło przemieszczenie towarów z jednego państwa unijnego do drugiego państwa unijnego. Wnioskodawca nie wykazał w deklaracji VAT-7 w poz. 32/33 wartości transakcji dotyczącej wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów.
  2. Faktura sprzedaży towarów do spółki rosyjskiej zastała wykazana w poz. 21 deklaracji VAT-7. Miejscem opodatkowania dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę dla firmy rosyjskiej będzie terytorium Rosji. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.
  3. Spółka nie zarejestrowała się w innym kraju dla potrzeb rozliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się:

  • w części dotyczącej braku obowiązku rozpoznania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów oraz w części dotyczącej wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy poza terytorium kraju za prawidłowe,,
  • w części dotyczącej miejsca opodatkowania dostawy towarów na terytorium Rosji za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Powyższy przepis stanowi implementację art. 20 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. Nr 347 str. 1 ze zm.), w myśl którego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oznacza nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel rzeczowym majątkiem ruchomym wysyłanym lub transportowanym do nabywcy przez sprzedawcę, przez nabywcę lub na ich rzecz, do miejsca przeznaczenia w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zakupił towar handlowy od firmy niemieckiej, a następnie towar ten sprzedał kontrahentowi z Rosji, przy czym towar ten przemieszczony został bezpośrednio z terytorium Niemiec poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, tj. do Rosji.

W świetle cyt. wyżej przepisów przedmiotowa transakcja nie spełnia definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, bowiem towar w wyniku dokonanej transakcji zakupu w firmie niemieckiej nie został przemieszczony między dwoma państwami członkowskimi.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie był obowiązany do wykazywania ww. transakcji nabycia towaru jako wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Według art. 2 pkt 8 ww. ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (…).

Natomiast przepis art. 2 pkt 1 ww. ustawy stanowi, iż przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Zatem, mając na uwadze definicję eksportu towarów (zawartą w art. 2 ust. 8 ustawy) oraz przedstawiony stan faktyczny, tut. organ stwierdza, iż w analizowanej sprawie transakcja polegająca na wywozie przez Wnioskodawcę towarów nabytych od kontrahenta z Niemiec bezpośrednio z terytorium Niemiec nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w przepisach art. 22 – art. 24 określają miejsce świadczenia przy dostawie towarów. Miejsce świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania danej czynności. Jest to zgodne z charakterem podatku od towarów i usług jako podatku krajowego, który dotyczy czynności wykonywanych na terytorium kraju.

W sytuacji gdy towar jest wysyłany lub transportowany przez podatnika, przez nabywcę, osobę trzecią do podmiotu, dla którego jest dokonywana dostawa, wówczas zastosowanie będzie miał przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego miejscem dostawy towarów (czyli miejscem opodatkowania) jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W świetle powyższego transakcja wywozu towaru z Niemiec do Rosji – w sytuacji gdy w dokumencie SAD nadawcą jest Wnioskodawca, miejscem rozpoczęcia wysyłki towaru jest terytorium Niemiec, a miejscem przeznaczenia tego towaru jest terytorium Rosji – podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Niemiec zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym kraju.

W świetle powyższego również obowiązek rejestracji dla celów VAT lub jego brak, w związku z ww. transakcją wywozu towaru do Rosji określać będą przepisy prawa podatkowego obowiązujące na terytorium Niemiec. W związku z tym powyższa kwestia nie podlega ocenie w świetle ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w tej części, w której stwierdzono, że miejscem opodatkowania dostawy dokonanej dla firmy rosyjskiej jest terytorium Rosji.

Dodatkowo zauważyć należy, iż stosownie do art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług, stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333) w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

W świetle powyższego, Wnioskodawca wykazuje w deklaracji VAT-7 dostawę poza terytorium kraju, jedynie wówczas, gdy przysługuje mu w Polsce prawo do odliczenia podatku naliczonego bezpośrednio związanego z dostawą opodatkowaną na terytorium Niemiec.

Tym samym stanowisko Wnioskodawca należało uznać:

  • w części dotyczącej braku obowiązku rozpoznania wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów oraz w części dotyczącej wykazania w deklaracji VAT-7 dostawy poza terytorium kraju za prawidłowe.
  • w części dotyczącej miejsca opodatkowania dostawy towarów na terytorium Rosji za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia (stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj