Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-653c/12/DK
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-653c/12/DK
Data
2013.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dopłata
fundusz ochrony środowiska
kredyt
odsetki
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
zwrot


Istota interpretacji
Co stanie się w momencie, gdy spółka zmuszona będzie zwrócić otrzymaną pomoc publiczną w postaci dopłat do odsetek z WFOŚiGW? Czy będzie mogła uznać za koszt uzyskania przychodów wartość zwróconych do WFOŚiGW dopłat (w formie „gotówki”), gdy wcześniej stanowiły przychód i były opodatkowane?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji – uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2013 r. – przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dopłat do odsetek od kredytu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji – uzupełniony w dniu 4 stycznia 2013 r. – przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczenia zwrotu dopłat do odsetek od kredytu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka podpisała umowę kredytową z Bankiem na realizację modernizacji oczyszczalni. Jednocześnie zawarła umowę trójstronną pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Bankiem – Spółką na dopłaty do odsetek od zaciągniętego wcześniej kredytu.

Bank kredytujący nalicza spółce należne odsetki według umowy kredytowej i następnie pomniejsza je o wyliczone wg umowy trójstronnej dopłaty z WFOŚiGW. Bank kwotą należną (po pomniejszeniu o dopłaty) obciąża konto spółki w dacie wymagalności – tj. na pierwszy dzień roboczy za miesiąc poprzedni. Spółka podatkowo nie traktuje dopłat jako nakładów na środki trwałe w budowie. Dopłaty z WFOŚiGW stanowią dla Spółki przychód, który w dniu zapłaty odsetek Spółka opodatkowuje podatkiem dochodowym. Przy czym Wnioskodawca nadmienił, że nie ma wglądu w dokumentacje rozliczeniową pomiędzy Bankiem a WFOŚiGW.

Odsetki naliczone po pomniejszeniu o dopłaty WFOŚiGW do momentu oddania do używania środków trwałych stanowią ich wartość początkową (art. 16g pkt 3 ww. ustawy).

Po oddaniu zadania na środki trwałe wartość dopłat z WFOŚiGW stanowi nadal dla Spółki przychód finansowy podlegający opodatkowaniu w momencie zapłaty odsetek do banku. Kosztem uzyskania przychodu są natomiast odsetki faktycznie zapłacone do banku.

Obecnie Spółka ubiega się o pozyskanie środków finansowych z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa (konkurs nr ...). W momencie otrzymania unijnej dotacji Spółka będzie zmuszona przepisami do zwrotu otrzymanych wcześniej dopłat do odsetek z WFOŚiGW, gdyż może otrzymywać dofinansowanie na zadanie inwestycyjne tylko z jednego źródła finansowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie pytania:


  1. Czy otrzymana pomoc w postaci dopłat do odsetek przekazywana bezpośrednio z WFOŚiGW do Banku jest przychodem do opodatkowania zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Czy dopłaty te są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1...
  2. Czy obowiązująca od 1 stycznia 2012 zmiana ustawy w art. 17 ust. 1 pkt 21 (nowe zwolnienie podatkowe) znajduje zastosowanie do dopłat do odsetek z WFOŚiGW...
  3. Czy wartość dopłat z WFOŚiGW do momentu przekazania zadania na środki trwałe zwiększa wartość początkową środka trwałego, czy też dopłaty te nie stanowią wartości początkowej...
  4. Czy po przekazaniu środków trwałych do używania dopłaty stanowią przychody finansowe do opodatkowania czy są zwolnione... W którym momencie powstanie przychód do opodatkowania...
  5. Co stanie się w momencie, gdy spółka zmuszona będzie zwrócić otrzymaną pomoc publiczną w postaci dopłat do odsetek z WFOŚiGW... Czy będzie mogła uznać za koszt uzyskania przychodów wartość zwróconych do WFOŚiGW dopłat (w formie „gotówki”), gdy wcześniej stanowiły przychód i były opodatkowane...
  6. Czy uzyskana dotacja z UE w ramach konkursu nr ... z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa obsługiwana przez WFOŚiGW w ramach podpisanej umowy jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1, czy może zwolnienie z ustawy nie ma tu zastosowania...


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie piąte.


We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca w odniesieniu do pytania piątego wskazał, że zwrócone przez Spółkę dopłaty do odsetek będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, gdyż wcześniej Spółka przychód ten opodatkowała, a zamknięty katalog wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów zawarty w art. 16 ust. 1 nie przewiduje takiej kategorii kosztów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:


  1. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
  2. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


Jak wskazano w interpretacji dotyczącej pytania pierwszego, drugiego i czwartego uzyskiwane przez Spółkę dopłaty do kredytu preferencyjnego będą stanowiły przychody oraz nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zwrot dotacji - uprzednio zaliczonych do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy - powinien skutkować zmniejszeniem tych przychodów za okres, w którym były uprzednio wykazane w ewidencji księgowej w związku z ich otrzymaniem. Korekta związana ze zwrotem dotacji powinna być zatem dokonywana w stosunku do tego przychodu, który był wykazany w ewidencji księgowej w wyniku otrzymania dotacji, a nie przychodu bieżącego.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W konsekwencji z przedmiotowego przepisu nie wynika prawo do korygowania przychodów poprzez zwiększenie kosztów uzyskania przychodów. W szczególności zwrotu uzyskanej dotacji nie można traktować w kategoriach wydatku poniesionego w celu uzyskania przychodów, gdyż jest on ściśle powiązany z zasadami przyznawania danego dofinansowania przez co nie spełnia przesłanek niezbędnych dla zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Reasumując stanowisko Spółki przedstawione we wniosku w odniesieniu do pytania piątego należało uznać za nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj