Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-557/09-4/KS
z 13 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-557/09-4/KS
Data
2009.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
materiały medyczne
materiały promujące
materiały reklamowe
nieodpłatne nabycie
produkt leczniczy
próbka towaru
próbki
przychody nieodpłatne
przychód
reklama
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy wartość otrzymanych nieodpłatnie od różnych firm próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego, w ramach działalności reklamowej tych firm, stanowi dla szpitala klinicznego przychód opodatkowany i tym samym stanowi podstawę powstania obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 610 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 02 października 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital otrzymuje nieodpłatnie od różnych firm próbki materiałów medycznych i próbki sprzętu medycznego w ramach działalności reklamowej tych firm, z przeznaczeniem do zapoznania i przetestowania, w celu ewentualnego złożenia przez Szpital zamówienia na dostawę.

Otrzymane próbki materiałów medycznych, sprzętu medycznego, fizycznie przyjmowane są do magazynu apteki szpitalnej oraz zaewidencjonowane w urządzeniach księgowych.

Przekazanie próbek na użytek Szpitala następuje także po dokonaniu prezentacji próbek przez przedstawiciela firmy reklamującej. Próbki przeznaczone do reklamy posiadają minimalną cenę jednostkową. Rozchód magazynowy próbek następuje z zachowaniem zasad obowiązujących w gospodarce magazynowej Szpitala i podlega ewidencji w urządzeniach księgowych.

Wyżej wymienione próbki przekazywane są właściwym komórkom organizacyjnym Szpitala do wykorzystania na cele lecznicze, zgodnie z ich przeznaczeniem.

Pismem z dnia 02 października 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż:

  1. Szpital otrzymuje od przedstawicieli producentów próbki:
      1) materiałów medycznych:
       a) w opakowaniach, np.:
        - N. – 10 opakowań po 30 tabletek - wartości 10, - zł.
        - S. – 1 opakowanie zawierające 7szt. - wartości 1, - zł.
        - E. – 2 opakowania po 30 ml - wartości 2, - zł.
        - D. – 1 opakowanie zawierające 10 fiolek - wartości 1, - zł.
        - M. – 3 opakowania po 50 tabletek - wartości 3, - zł.
       b) pojedyncze, np.:
        - R. – 8 fiolek - wartości 8, - zł.
        - H. – 6 fiolek - wartości 6, - zł.
        - M. – 5 ampułkostrzykawek - wartości 5, - zł.
        - F. – 40 tubek - wartości 40, - zł.
      2) sprzętu medycznego:
       a) pojedyncze, np.:
        - R. – 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - R. – 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - T. – 1 szt. - wartości 1, - zł.
        - S. – 1 szt. - wartości 1, - zł.
  2. W przypadku dostarczania Szpitalowi próbek w opakowaniach często występuje ich oklejanie taśmą z informacją: „próbki reklamowe – nie przeznaczone do sprzedaży”.
  3. Próbki dostarczane są Szpitalowi z własnej inicjatywy przedstawicieli producentów w ramach promocji materiałów medycznych i sprzętu medycznego, w celu zainteresowania Szpitala ewentualnym zakupem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość otrzymywanych nieodpłatnie od różnych firm próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego, w ramach działalności reklamowej tych firm, stanowi dla Szpitala przychód opodatkowany i tym samym stanowi podstawę powstania obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje podstawa prawna do stosowania zwolnienia z obowiązku naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od osób prawnych, wynikająca z treści:

  • art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  • art. 54 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U z 2008 r. Nr 45, poz. 271),
  • rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych z dnia 21 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 210, poz. 1327).

Ponadto, podstawę zwolnienia stanowi fakt, że próbki materiałów medycznych i próbki sprzętu medycznego są wykorzystywane na realizację statutowej działalności Szpitala, której podstawowym celem jest ochrona zdrowia, zwolniona z obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stosownie do ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Cechą podstawową świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Kolejnym warunkiem, który musi być spełniony, aby można było mówić o wystąpieniu przychodu z tytułu art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jest to, by dane świadczenie nie było powszechnie dostępne, lecz aby miało charakter wyjątkowy, dostępny wyłącznie dla jednego lub zamkniętego kręgu adresatów, wybranych według uznania podmiotu dającego takie świadczenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Szpital otrzymuje nieodpłatnie próbki materiałów medycznych oraz sprzętu medycznego od przedstawicieli producentów oraz przedstawicieli firm reklamujących te produkty w ramach prowadzonej przez nich działalności.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego nie ma charakteru handlowego, nie można mówić, iż doszło do odprzedaży, która w swojej istocie oznacza przeniesienie własności. Próbki materiałów medycznych oraz sprzętu medycznego przekazywane są w celu zapoznania i testowania, po to, aby prawidłowo zostały zrealizowane ewentualne zamówienia.

Opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny nie może być zakwalifikowany jako „przychód w naturze” lub „nieodpłatne świadczenie”, które kształtuje podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, tut. Organ stwierdza, iż art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania. Wobec czego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ustalania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w odniesieniu do otrzymanych nieodpłatnie próbek materiałów medycznych i próbek sprzętu medycznego od przedstawicieli producentów oraz przedstawicieli firm reklamujących te produkty w ramach prowadzonych przez nich akcji reklamowych. Tym samym, nie powstaje obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj