Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-568/09/AL
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-568/09/AL
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
nieodpłatne świadczenie usług
odliczenie podatku od towarów i usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy podlega podatkowania podatkiem VAT nieodpłatne świadczenie usług i istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych ze świadczeniem ww. usług?



Wniosek ORD-IN 703 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009r. (data wpływu 4 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.) oraz z dnia 20 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług i braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych ze świadczeniem ww. usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 25 maja 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług i braku możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych ze świadczeniem ww. usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-568/09/AL z dnia 31 lipca 2009r. oraz pismem z dnia 20 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest gminnym zakładem budżetowym, świadczy usługi w zakresie sportu, rekreacji i kultury fizycznej.

W najbliższym czasie uchwałą Rady Gminy zostanie Wnioskodawcy przekazany nieodpłatnie stadion sportowy „ORLIK” – z którego nieodpłatnie – zgodnie z założeniami programu Rządu RP „ORLIK 2012” będą mogli korzystać: dzieci, młodzież i społeczność Gminy. Udostępnianie wspomnianych obiektów ma zgodnie z wytycznymi programu „ORLIK 2012” charakter nieodpłatny, a koszty muszą być pokrywane przez właściciela obiektu.

W piśmie z dnia 11 sierpnia 2009r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 marca 2004r. z tytułu świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji dla społeczeństwa Gminy i okolic.

Zgodnie ze statutem wypracowane dochody przeznaczone są na realizację celów statutowych.

Obecnie Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Usługi nieodpłatne będą świadczone od dnia 1 września 2009r. po przekazaniu obiektu sportowego (boisko) przez Gminę. Usługi nieodpłatne będą świadczone w ramach programu rządowego „Moje Boisko „Orlik” 2012”.

Głównymi celami programu są:

  • udostępnienie dzieciom i młodzieży, a także osobom niepełnosprawnym nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawiania sportu i rozwoju fizycznego
  • popularyzacja aktywnego stylu życia.

Podstawowym warunkiem przystąpienia do programu jest założenie, że wybudowany obiekt będzie dofinansowany z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne.

W związku ze świadczeniem nieodpłatnych usług Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług będzie związane z prowadzoną działalnością ponieważ wykonuje usługi sportowo- rekreacyjne zgodnie ze statutem.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:

  • udostępnieniu hali sportowej i pływalni jednostkom organizacyjnym i osobom fizycznym na uprawianie sportu i rekreacji - PKWiU 92.61.10.
  • prowadzenie nauki pływania - PKWiU 92.62.13-00.

Natomiast w piśmie z dnia 20 sierpnia 2009r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zakupy związane ze świadczeniem usług nieodpłatnych będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Ponadto obecnie Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

  • udostępnienia hali sportowej i pływalni na cele sportowo-rekreacyjne ze stawką VAT 7%,
  • nauki pływania – sprzedaż zwolniona z VAT,
  • najmu powierzchni holu i pomieszczenia ze stawką VAT 22%.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 sierpnia 2009r.):

Czy nieodpłatne świadczenie usług polegające na:

  1. udostępnianiu obiektu sportowego dzieciom i młodzieży, a także osobom niepełnosprawnym,
  2. popularyzacji aktywnego stylu życia,

- które są głównymi celami programu rządowego „Moje Boisko 2012” będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i czy podatek wynikający z faktur zakupowych związanych ze świadczeniem ww. usług będzie mógł być odliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku z dnia 20 sierpnia 2009r.) ww. usługi nieodpłatne nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym podatek naliczony nie będzie mógł być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki.

Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest gminnym zakładem budżetowym i czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 marca 2004r. z tytułu świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji dla społeczeństwa Gminy i okolic.

Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywać działalność gospodarczą w zakresie:

  • udostępnienia hali sportowej i pływalni na cele sportowo-rekreacyjne ze stawką VAT 7%,
  • nauki pływania – sprzedaż zwolniona z VAT,
  • najmu powierzchni holu i pomieszczenia ze stawka VAT 22%.
  • Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:
  • udostępnieniu hali sportowej i pływalni jednostkom organizacyjnym i osobom fizycznym na uprawianie sportu i rekreacji - PKWiU 92.61.10.
  • prowadzenie nauki pływania - PKWiU 92.62.13-00.

W najbliższym czasie uchwałą Rady Gminy zostanie Wnioskodawcy przekazany nieodpłatnie stadion sportowy „ORLIK” – z którego nieodpłatnie – zgodnie z założeniami programu Rządu RP „ORLIK 2012” będą mogli korzystać: dzieci, młodzież i społeczność Gminy. Udostępnianie wspomnianych obiektów ma zgodnie z wytycznymi programu „ORLIK 2012” charakter nieodpłatny, a koszty muszą być pokrywane przez właściciela obiektu.

Usługi nieodpłatne będą świadczone od dnia 1 września 2009r. po przekazaniu obiektu sportowego (boisko) przez Gminę. Usługi nieodpłatne będą świadczone w ramach programu rządowego „Moje Boisko „Orlik” 2012”.

Głównymi celami programu są:

  • udostępnienie dzieciom i młodzieży, a także osobom niepełnosprawnym nowoczesnej infrastruktury sportowej w celu aktywnego uprawiania sportu i rozwoju fizycznego
  • popularyzacja aktywnego stylu życia.

Podstawowym warunkiem przystąpienia do programu jest założenie, że wybudowany obiekt będzie dofinansowany z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ogólnodostępny i korzystanie z niego będzie nieodpłatne.

W związku ze świadczeniem nieodpłatnych usług Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług będzie związane z prowadzoną działalnością, ponieważ wykonuje usługi sportowo-rekreacyjne zgodnie ze statutem.

Zakupy związane ze świadczeniem usług nieodpłatnych będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy prawa, usługi udostępniania obiektu sportowego ORLIK dzieciom, młodzieży i osobom niepełnosprawnym oraz usługi popularyzacji aktywnego stylu życia będą związane z prowadzoną działalnością sportowo-rekreacyjną Wnioskodawcy czyli będzie istniał bezpośredni związek z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Jednocześnie jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług nabywanych w związku ze świadczeniem ww. usług.

W świetle powyższego oba założenia wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT warunkujące uznanie nieodpłatnego świadczenia usług za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie zostały spełnione.

Zatem nieodpłatne świadczenie usług, dokonywane w ramach programu rządowego „Moje Boisko „ORLIK” 2012”, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w związku ze świadczeniem usług nieodpłatnych, Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów towarów i usług, dokumentowanych fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Skoro, jak wskazano powyżej, świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie usługi udostępniania obiektu sportowego „ORLIK” dzieciom, młodzieży i osobom niepełnosprawnym oraz popularyzacji aktywnego stylu życia nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku ze świadczeniem tych usług.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług nieodpłatnych.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie usług związanych z udostępnianiem boiska sportowego powstałego w ramach programu „Moje Boisko „ORLIK” 2012” i nie dotyczy opodatkowania oraz odliczenia podatku naliczonego w zakresie dotyczącym innych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj