Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-570/09/AŻ
z 1 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-570/09/AŻ
Data
2009.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dofinansowanie z budżetu Gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 lipca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 08 lipca 2009r.), uzupełnionym w dniu 28 sierpnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu oraz do wymiany źródła ciepła na ekologiczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 lipca 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu oraz do wymiany źródła ciepła na ekologiczne.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 12 sierpnia 2009r. znak: IBPB II/1/415-570/09/AŻ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 28 sierpnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina w 2009r. przystąpiła do realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie" - etap I, którym objęto 65 kotłowni, w których:

  • zostanie zamontowanych 50 węglowych kotłów retorowych poprzez wymianę 50 nieekologicznych kotłów węglowych na ekologiczne retorowe kotły węglowe,
  • zostanie zamontowanych 15 kotłów gazowych poprzez wymianę: 10 nieekologicznych kotłów węglowych na ekologiczne kotły gazowe, 5 nieekologicznych kotłów gazowych na ekologiczne kotły gazowe.

Ponadto zostanie zamontowanych 7 instalacji solarnych. Efekt rzeczowy zadania przewiduje modernizację w 65 budynkach mieszkalnych. Program został zatwierdzony uchwałą nr XXIV/223/08 Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2008r. w sprawie "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla gminy w zakresie budynków jednorodzinnych". Program Ograniczenia Niskiej Emisji opracowany został w celu poprawy jakości powietrza atmosferycznego. Ze względu na położenie Gminy głównymi źródłami zanieczyszczenia powietrza są transport oraz budownictwo. W przypadku transportu istotne znaczenie mają jakość jezdni, rodzaj paliw, płynność ruchu oraz ilość samochodów. Oprócz jakości jezdni są to elementy, na które samorząd terytorialny nie ma wpływu. Walka z tą emisją ogranicza się więc do poprawy jakości i czystości ulic. Najistotniejsze znaczenie na wielkość emisji ma sektor mieszkaniowo-usługowy. Wynika to z konieczności zapewnienia odpowiedniego komfortu cieplnego w okresie zimowym.

Zgodnie z założeniami, podstawowym celem, jaki postawiono przed Programem jest obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez wymianę niskosprawnych i nieekologicznych kotłów i pieców węglowych na nowoczesne ekologiczne urządzenia grzewcze.

Wprowadzony przez Gminę Program służy realizacji ochrony środowiska w zakresie ochrony powietrza i jest zadaniem zobligowanym przez ustawę o Ochronie środowiska czy prawo energetyczne.

Cele Programu zbieżne są z Priorytetami funduszu oraz dokumentami statutowymi, a w szczególności;

  1. zasadami udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek,
  2. kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
  3. ogólnymi warunkami zawierania umów i wypłaty ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ponadto priorytety ekologiczne gminy w zakresie poprawy jakości powietrza są zbliżone z celami długoterminowymi Województwa.

Podstawą realizacji tego Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w formie pożyczki. Będzie ona spłacana w przyszłych okresach z dochodów własnych Gminy tj. przez okres 6 lat poczynając spłatę od 2010 roku. Środki pochodzące z pożyczki Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią przychód gminy. Korzystając z możliwości umorzenia częściowego pożyczki po jej spłacie w wysokości 50%, Gmina wystąpi o umorzenie pozostałej części.

Na podstawie zawarcia umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu z jego uczestnikami, każdy inwestor może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60 % tj. :

  1. do zabudowy kotłowni węglowej do 7 200,00 zł
  2. do zabudowy kotłowni gazowej do 5 406,00 zł
  3. do zabudowy instalacji solarnej do 9 000,00 zł.

Wysokość dofinansowania będzie ustalana każdorazowo indywidualnie na podstawie kosztorysu uwzględniającego zakres kosztów kwalifikowanych szczegółowo określonych w Regulaminie Programu. Przedmiotem dofinansowania są koszty kwalifikowane w ramach podpisanej umowy. Pozostałą kwotę kosztów w wysokości 40% pokrywa inwestor (uczestnik Programu). Do obsługi tego Programu wybrany został operator programu; ustala on wysokość odpłatności inwestora (uczestnika programu) za wykonanie przedmiotu umowy oraz kwoty dotacji udzielonej przez Gminę zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dofinansowanie z budżetu Gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne...

Wnioskodawca przywołał treść art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14 , poz.176 z 2000 r. z późn. zm.) oraz wskazał, iż korzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania. Dofinansowanie, którego celem jest wymiana w indywidualnych budynkach mieszkalnych starych źródeł ciepła na ekologiczne i wysokosprawne źródła ciepła oraz instalacja kolektorów słonecznych jest jego zdaniem dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 z późn. zm.) wypłacaną z budżetu gminy. Wobec powyższego wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymana przez odbiorcę indywidualnego dotacja mieści się w kategoriach zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uważa się za prawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w 2009r. przystąpiła do realizacji I etapu „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji". Podstawą realizacji tego Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w formie pożyczki. Każdy inwestor na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60 %.

Jeżeli zatem forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i będzie wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Gminy nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz dla osób, które otrzymają dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji „Programu Ograniczenia Niskiej Emisji …”.

Podkreślenia wymaga fakt, iż dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Skoro zatem dotacja nie była udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (lub też z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska) lecz z budżetu gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, należy stwierdzić, iż dotacja ta mieści się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. Udzielenie bowiem gminie pożyczki z funduszu celowego nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji z funduszu celowego. Jednakże samo ustalenie, że udzielane dofinansowanie pochodzi z budżetu gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, iż jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. 2005r. nr 249 poz. 2104 ze zm.).

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

osownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację Programu Ograniczenia Niskiej Emisji mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj