Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-599c/09/AK
z 14 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-599c/09/AK
Data
2009.10.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
proporcja


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji związanej z działalnością edukacyjną, w sytuacji, gdy w istniejącym już budynku Uczelni część powierzchni służy działalności opodatkowanej, a Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do niepodzielnych kosztów wspólnych.



Wniosek ORD-IN 843 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych " w sytuacji, gdy w istniejącym już budynku Instytutu część powierzchni służy działalności opodatkowanej, a Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do niepodzielnych kosztów wspólnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych " w sytuacji, gdy w istniejącym już budynku Instytutu część powierzchni służy działalności opodatkowanej oraz Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do niepodzielnych kosztów wspólnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca przystępuje do realizacji inwestycji pn. „Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych ". Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Priorytet: XIII Infrastruktura szkolnictwa wyższego, Działanie: 13.1. Infrastruktura szkolnictwa wyższego) oraz ze środków budżetu państwa.

Na etapie opracowywania studium wykonalności projektu rozważano cztery alternatywne koncepcje utworzenia Centrum. Dwie z nich zakładały wykorzystanie istniejącej bazy lokalowej. Następna zakładała budowę nowego obiektu na terenie miasteczka uniwersyteckiego. Ostatecznie do realizacji wybrano wariant polegający na rozbudowie istniejącego budynku Wydziału (W.) poprzez budowę nowego skrzydła. Z nowej infrastruktury korzystać będą obecni użytkownicy W. przy wykorzystaniu zaplecza istniejącego w budynku obecnym (biblioteka, bufet, pomieszczenia dydaktyczne, pomieszczenia administracyjne).

Zgodnie z założeniami projektu budowy Centrum, infrastruktura powstała w ramach projektu będzie w całości wykorzystana do świadczenia usług w zakresie edukacji. Znajdą się tam supernowoczesne laboratoria badawcze oraz nowe pomieszczenia dla doktorantów i nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne. Centrum stanie się jednym z największych i najnowocześniejszych w skali kraju ośrodków badań z zakresu optyki kwantowej i spektroskopii. Nowoczesna infrastruktura naukowo-badawcza Centrum będzie udostępniana również studentom, doktorantom i pracownikom naukowym z innych ośrodków.

W związku z przeznaczeniem infrastruktury na potrzeby edukacji (PKWiU - 80.30.12, zwolnionej od podatku od towarów i usług - poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy) Uczelnia uznała, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych. W złożonym wniosku o dofinansowanie podatek od towarów i usług został wykazany jako koszt kwalifikowany projektu.

Po zrealizowaniu projektu i rozpoczęciu działalności Centrum, wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynku i działalnością C. finansowane będą ze środków bieżących Uniwersytetu. Łączna powierzchnia nowego skrzydła sięgać będzie prawie 2000 m2. Budynek zostanie podłączony do istniejących przyłączy: wodno-kanalizacyjnego, centralnego ogrzewania z sieci miejskiej, elektrycznego, telefonicznego i gazowego. Zaprojektowane rozwiązania umożliwią opomiarowanie zużytej w budynku C., energii elektrycznej, gazu, wody i ścieków. W projekcie budowlanym nie przewidziano odrębnego węzła cieplnego ani licznika ciepła dla nowego skrzydła budynku. Nowy obiekt ma być przyłączony do wspólnego - grupowego węzła cieplnego. Cały majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie wykorzystany do świadczenia usług edukacyjnych i nie będzie przedmiotem żadnych umów najmu, dzierżaw czy innych o podobnym charakterze.

W istniejącym budynku Instytutu część powierzchni wynajmowana jest firmom zewnętrznym na prowadzenie baru, punktu usług kserograficznych, automatów z napojami oraz współpracującej z Wydziałem firmie zewnętrznej, w związku z czym Uniwersytet ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z bieżącym funkcjonowaniem budynku. Uniwersytet korzysta z tego prawa zgodnie z art. 90 ustawy, tj. od wyodrębnionej (np. przez opomiarowanie medium) części kosztów służących wynajmowi - odlicza podatek w całości (art. 90 ust. 1 ustawy), w odniesieniu do wyodrębnionych kosztów służących działalności edukacyjnej nie odlicza podatku, a w pozostałych przypadkach stosuje odliczenie współczynnikiem proporcji (art. 90 ust. 2 ustawy).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy z przyjętej koncepcji realizacji Centrum poprzez budowę nowego skrzydła istniejącego budynku W., którego część powierzchni służy działalności opodatkowanej oraz faktu, że będą występować niepodzielne koszty wspólne dla tego zespołu budynków (np. związane z bieżącym administrowaniem, w stosunku do których Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku od towarów i usług) można wywieść prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu utworzenia C....


Zdaniem Wnioskodawcy, przywołane w pytaniu okoliczności realizacji i bieżącego utrzymania C. nie stanowią przesłanek umożliwiających odzyskanie podatku od towarów i usług od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu.

Wnioskodawca wskazał, iż zakładając, że nie nastąpi wykorzystanie nowopowstałej infrastruktury naukowo-badawczej do czynności opodatkowanych, Uniwersytet nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy dokonywaniu zakupów na bieżące potrzeby C. (art. 86 ust. 1 ustawy) i nadal nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na etapie budowy Centrum.

Po przytoczeniu treści art. 90 ust. 2 ustawy Wnioskodawca stwierdził, że w odniesieniu do sytuacji, jaka powstanie po uruchomieniu Centrum, Uczelnia będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach, w części określonej współczynnikiem proporcji, natomiast nie nabędzie prawa w trybie art. 91 ust 7 ustawy, do odzyskania podatku naliczonego przy budowie C. Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towaru lub usługi, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, związana jest ze zmianą sposobu wykorzystania majątku powstałego w wyniku projektu.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonywanie proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciach towarów i usług dla całego zespołu budynków Wydziału, przy braku możliwości racjonalnego rozdzielenia na służące czynnościom opodatkowanym i zwolnionym, nie zmienia stanu faktycznego, że majątek powstały w wyniku realizacji projektu jest nadal w całości wykorzystywany do czynności zwolnionych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z postanowieniami zawartymi w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym, „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.”

Zatem, odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 cyt. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl postanowień ust. 2 powołanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

W ust. 4 tego artykułu wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku czy też niepodlegających opodatkowaniu. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do czynności opodatkowanych. Zatem dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy istotne jest czy Wnioskodawca ma realną możliwość przyporządkowania określonych towarów i usług danym czynnościom. Ocena ta musi być dokonana w oparciu o obiektywną analizę otaczającego świata materialnego.

Ze wskazanych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w istniejącym budynku Instytutu część powierzchni wynajmowana jest na prowadzenie baru, punktu usług kserograficznych, automatów z napojami oraz współpracującej z Wydziałem firmie zewnętrznej, zaś infrastruktura powstała w ramach projektu będzie w całości wykorzystana do świadczenia usług w zakresie edukacji, które Wnioskodawca sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 80.30.12. Znajdą się tam supernowoczesne laboratoria badawcze oraz nowe pomieszczenia dla doktorantów i nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne. W nowym budynku nie przeznaczono żadnych powierzchni pod najem czy dzierżawę. Udostępnianie infrastruktury naukowo-badawczej studentom i naukowcom z innych ośrodków odbywać się będzie nieodpłatnie w ramach zawiązanych porozumień o współpracy.

Zaznaczyć należy, iż sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku musi mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami konkretnej sprawy. Zatem o dopuszczalności stosowania metody rozliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną w żadnym razie nie mogą decydować względy natury pragmatycznej czy też celowościowej. Zatem jeśli nawet podatnikowi byłoby wygodniej posługiwać się proporcją, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, to zawsze powinien przede wszystkim poszukiwać możliwości wyodrębnienia kwot podatku.

Analizując okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy budowana infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca już w momencie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu ma możliwość przyporządkowania wydatków do czynności zwolnionych od opodatkowania. Bez wpływu na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z planowaną inwestycją budowy Centrum, pozostaje fakt, iż w istniejącym już budynku Instytutu część powierzchni wynajmowana jest firmom zewnętrznym i służy działalności opodatkowanej oraz okoliczność, że Uczelnia będzie miała prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w stosunku do tych wydatków, których nie będzie w stanie przyporządkować do czynności opodatkowanych lub zwolnionych od opodatkowania.

Reasumując stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że realizowana inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, brak będzie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z planowaną inwestycją budowy Centrum.

Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące, prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „Rozbudowa Wydziału - utworzenie Centrum - zastosowania w naukach przyrodniczych i biomedycznych " oraz struktury, jaką należy przyjąć do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu energii cieplnej, rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-599b/09/AK i nr ITPP2/443-599c/09/AK.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj