Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-631/09/AL
z 4 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-631/09/AL
Data
2009.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dentysta
dostawa towarów
spółka cywilna
usługi protetyczne
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy podlegają zwolnieniu od podatku świadczone usługi protetyczne?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku – data wpływu 18 czerwca 2009r., uzupełnionym pismami z dnia 10 sierpnia 2008r. (data wpływu 11 sierpnia 2009r.), pismem , które wpłynęło do tut. organu w dniu 18 sierpnia 2009r. i dnia 21 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług protetycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług protetycznych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 11 sierpnia 2009r.), pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 18 sierpnia 2009r. będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-631/09/AL z dnia 31 lipca 2009r. oraz pismem z dnia 21 sierpnia 2009r. (data wpływu dnia 24 sierpnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka posiada pracownię protetyczną i zatrudnia techników dentystycznych. Wnioskodawca wykonuje prace protetyczne dla lekarzy dentystów z zewnątrz, z którymi Wnioskodawca ma podpisaną umowę.

Od stycznia 2008r. do października 2008r. na usługi protetyczne nie był naliczany podatek VAT, w momencie nadania przez GUS Nr PKWiU, usługi protetyczne zaliczone zostały do grupy opodatkowanej podatkiem VAT w wysokości 22%. Zostały sporządzone korekty deklaracji VAT, odprowadzono podatek od towarów i usług. Taki sposób naliczania jest stosowany przez Spółkę do chwili obecnej.

W piśmie z dni 10 sierpnia 2009r. Wnioskodawca potwierdził, iż współwłaściciele Spółki Cywilnej nie są technikami dentystycznymi. Spółka posiada pracownię protetyczną, w której zatrudnia techników dentystycznych na umowę o pracę.

Pracownia wykonuje usługi protetyczne na zlecenie lekarzy dentystów z zewnątrz, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy.

W miesiącach od stycznia do października 2008r. na ww. usługi protetyczne nie był naliczany podatek VAT.

W listopadzie 2008r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego w Łodzi, gdzie określono nr tych usług następująco: PKWiU 33.10.17-59.00, które są opodatkowane podatkiem VAT – 22%. Zostały sporządzone korekty deklaracji VAT, odprowadzono podatek od towarów i usług. Taki sposób naliczania jest stosowany przez Spółkę do chwili obecnej.

Natomiast w piśmie z dnia 21 sierpnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia techników dentystycznych i wykonuje usługi protetyczne lekarzom stomatologom z zewnątrz, z którymi ma podpisane umowy. Usługi te polegają na tym, że lekarz w swoim gabinecie (mającym siedzibę pod innym adresem) pobiera pacjentowi wycisk na konkretną usługę protetyczną. Wycisk łącznie ze zleceniem protetycznym przynosi do pracowni Wnioskodawcy. Technik wykonuje kolejne etapy usługi, które lekarz przymierza pacjentowi. Po wszystkich przymiarkach lekarz odbiera u Wnioskodawcy gotową protezę, którą oddaje pacjentowi w swoim gabinecie.

Na koniec miesiąca Wnioskodawca wystawia fakturę za wykonane usługi protetyczne. Od m-ca stycznia 2008r. do października 2008r. Wnioskodawca wystawiał faktury bez naliczania VAT-u. Po otrzymaniu pisma z Urzędu Statystycznego w Łodzi z numerem PKWiU 33.10.17-59 Wnioskodawca dokonał korekt wcześniej wystawionych faktur i deklaracji VAT, odprowadził należną kwotę podatku. Faktury z naliczonym 22% podatkiem VAT Wnioskodawca wystawia do chwili obecnej. Według Wnioskodawcy na wykonywane w jego pracowni usługi protetyczne powinna być stosowana stawka zwolniona.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 sierpnia 2009r.):

Czy usługi protetyczne wykonywane na zlecenie lekarzy dentystów z zewnątrz, przez techników dentystycznych zatrudnionych w naszej Spółce, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową czy są zwolnione z podatku VAT w myśl znowelizowanej ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 sierpnia 2009r.), zgodnie z pkt 14 art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) usługi protetyczne powinny być zwolnione z VAT od stycznia 2008r. do nadal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy do VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Pod poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy określającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymienione zostały: sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane – z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych – PKWiU ex 33.10.17. Symbol „ex”” – dotyczy tylko danego wyrobu (usługi) z danego grupowania.

Ponadto pod poz. 163 ww. załącznika nr 3, jako opodatkowane 7% stawką podatku, zostały wymienione usługi napraw i konserwacji wyrobów z pozycji 72, 91, 101-104 bez względu na symbol PKWiU.

Powyższy zapis oznacza, iż z dniem 1 stycznia 2008r. sztuczne zęby i protezy dentystyczne zostały wyłączone z opodatkowania obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług. W konsekwencji od dnia 1 stycznia 2008r. usługi wytwarzania oraz dostawa sztucznych zębów i protez dentystycznych podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, tj. 22%.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, z 7% stawki podatku korzystają – bez względu na symbol PKWiU – wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika – poz. 106 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Z objaśnień do cyt. załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży i świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawką 0% i 3% określonych bezpośrednio ustawą.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Wykładnia normy zawartej w tym przepisie wskazuje, iż zwolnienie od podatku świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia np. w sytuacji dostawy protez dentystycznych lub świadczenia usług przez spółkę cywilną, której wspólnikami są technicy dentystyczni. Brak jest również przesłanek, aby z ww. zwolnienia wykluczyć podmioty np. prawa handlowego, które zatrudniają techników dentystycznych, jeżeli umowa zatrudnienia przewiduje, iż to właśnie te osoby wykonują protezy dentystyczne lub też wykonują usługi protetyczne w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty.

Powyższe zwolnienie należy traktować jako zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, będący Spółką Cywilną, posiada pracownię protetyczną, w której zatrudnia techników dentystycznych na umowę o pracę. Pracownia wykonuje usługi protetyczne na zlecenie lekarzy dentystów z zewnątrz, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy.

Usługi protetyczne polegają na tym, że lekarz w swoim gabinecie (mającym siedzibę pod innym adresem) pobiera pacjentowi wycisk na konkretną usługę protetyczną. Wycisk łącznie ze zleceniem protetycznym przynosi do pracowni Wnioskodawcy. Technik wykonuje kolejne etapy usługi, które lekarz przymierza pacjentowi. Po wszystkich przymiarkach lekarz odbiera u Wnioskodawcy gotową protezę, którą oddaje pacjentowi w swoim gabinecie.

W listopadzie 2008r. Wnioskodawca otrzymał pismo z Urzędu Statystycznego, gdzie określono nr tych usług następująco: PKWiU 33.10.17-59. W momencie nadania przez GUS PKWiU, Wnioskodawca zaliczył usługi protetyczne zostały do grupy opodatkowanej podatkiem VAT w wysokości 22%. Zostały sporządzone korekty deklaracji VAT, odprowadzono podatek od towarów i usług. Taki sposób naliczania jest stosowany przez Spółkę do chwili obecnej.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997r. Nr 42, poz. 264 ze zm.), obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r., pod poz. 33.10.17-59 wymienione zostały protezy dentystyczne (z wyjątkiem sztucznych zębów).

W świetle powyższego dostawa protez dentystycznych (PKWiU 33.10.17-59) jak i świadczenie przez Wnioskodawcę usług protetycznych, jeśli usługi te jak i protezy u Wnioskodawcy wykonują wyłącznie technicy dentystyczni w ramach wykonywania ich zawodu, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.

Przepis ten zwalnia bowiem od podatku świadczenie usług (jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów) przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu w sytuacji gdy usługi te świadczone są przez podatnika lub zatrudnione u niego osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych). Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności w ww. zakresie (osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia.

Istotne jest jednak, aby z dokumentacji podatnika wynikało, że wykonanie protezy dentystycznej będącej przedmiotem dostawy lub wykonanie usługi przypada w danym podmiocie technikowi dentystycznemu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego symbolu statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru. Organy podatkowe nie dysponują uprawnieniami w tym zakresie. W przypadku trudności z zaklasyfikowaniem danego towaru – należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj