Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-529/09/NG
z 31 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-529/09/NG
Data
2009.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obrót publiczny
oferta publiczna
prywatyzacja
sprzedaż akcji


Istota interpretacji
Czy wnioskodawczyni powinna była zapłacić podatek od dochodu z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r.?



Wniosek ORD-IN 936 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura 14 maja 2009r.), uzupełnionym w dniu 14 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu osiągniętego ze zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu osiągniętego ze zbycia akcji nabytych przed 01 stycznia 2004r.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 01 lipca 2009r. Znak: IBPBII/2/415-529/09/NG wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 14 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni nie będąc pracownikiem prywatyzowanego wydziału Huty, w 1995r. nabyła akcje spółki „X” S. A. – na podstawie oferty skierowanej przez założycieli spółki do pracowników prywatyzowanego wydziału Huty, pracowników Huty, jak również innych osób fizycznych nie będących pracownikami Huty. Wnioskodawczyni nie jest i nigdy nie była pracownikiem spółki „X” S. A.

Statut spółki „X” S. A. w części „Akt Zawiązania Spółki” dział II pkt 2 stanowi: „W razie nie objęcia wszystkich akcji przeznaczonych dla pracowników wydziału Huty w wyznaczonym terminie, założyciele udostępniają po tym terminie objęcie pozostałych akcji innym pracownikom Huty oraz osobom fizycznym nie będącym pracownikami Huty, które zadeklarują chęć nabycia akcji.” Spółka była na etapie zawiązywania, więc były to akcje obejmowane po raz pierwszy. W 2008r. wnioskodawczyni sprzedała akcje spółce „Y” S. A., od której pod koniec kwietnia 2009r. otrzymała PIT-8C.

Według wiedzy wnioskodawczyni akcje spółki „X” S. A. nie są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi – niemniej jednak za pieniądze ze sprzedaży akcji spółki „X” S. A. wnioskodawczyni nabyła akcje spółki „Y” S. A., które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wnioskodawczyni powinna była zapłacić podatek od dochodu z odpłatnego zbycia akcji...

Zdaniem wnioskodawczyni, nie powinna ona płacić podatku z odpłatnego zbycia akcji spółki „X” S. A. ponieważ:

  1. akcje kupiła w 1995r., przed uchwaleniem ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji z 30 sierpnia 1996r.,
  2. oferta kupna akcji skierowana była nie tylko do pracowników spółki „X” S. A., a wnioskodawczyni nigdy w niej nie pracowała,
  3. akcje wnioskodawczyni nabyła w 1995r., a więc przed 01 stycznia 2004r., sprzedała natomiast w 2008r. Zdaniem wnioskodawczyni każda sprzedaż akcji kupionych przed 2004r. jest zwolniona z podatku.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 listopada 2006r. sygn. akt II FPS 2/06.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

W przypadku akcji objętych za wkład pieniężny przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych według skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.

Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

1. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;

2. nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.;

3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy

Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;

4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, dla oceny, czy sprzedaż ww. akcji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie wyżej powołanych przepisów istotne jest nie tylko to, czy akcje te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r. Data nabycia akcji jest tylko jednym z warunków zwolnienia, lecz nie jest warunkiem jedynym. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży i okoliczność, czy akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Wnioskodawczyni podała, że według jej wiedzy akcje spółki „X” S. A. nie są dopuszczone do publicznego obrotu.

Wobec powyższego uznać należy, że nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy, gdyż akcje nie zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W związku z tym przychód ze zbycia przez wnioskodawczynię akcji w 2008r. nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Należy także zauważyć, że warunki przedmiotowego zwolnienia podatkowego w żaden sposób nie odnoszą się do faktu nabycia akcji przed dniem uchwalenia ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002r., Nr 171, poz. 1397 ze zm.). Tym samym fakt nabycia akcji przed uchwaleniem ww. ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, dla możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie ma znaczenia. Natomiast jednym z warunków zwolnienia jest nabycie papierów wartościowych przed dniem 01 stycznia 2004r., która to przesłanka w przedmiotowej sprawie została spełniona. Jednakże z uwagi że przedstawione wcześniej warunki zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie, sam fakt nabycia akcji przed datą 01 stycznia 2004r. jest niewystarczający.

Jednocześnie należy nadmienić, że okoliczność, iż za środki uzyskane ze sprzedaży akcji spółki „X” S. A. wnioskodawczyni nabyła akcje spółki „Y” S. A., które były dopuszczone do publicznego obrotu nie ma znaczenia. Bowiem przedmiotem opodatkowania jest w przedmiotowej sprawie dochód ze sprzedaży akcji spółki „X” S. A., a z przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że warunek dopuszczenia akcji do publicznego obrotu papierami wartościowymi dotyczy zbywanych akcji. Zatem nie może oznaczać spełnienia powyższego warunku okoliczność nabycia za środki uzyskane ze zbycia przedmiotowych akcji spółki „X” S. A., które nie zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi innych papierów wartościowych (akcji spółki „Y” S. A.) dopuszczonych do publicznego obrotu papierami wartościowymi.

Odpowiadając na argument wnioskodawczyni, że taki sam pogląd jak ona zawarł Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uchwale z dnia 20 listopada 2006r. sygn. akt: II FPS 2/06, należy zauważyć, że wbrew twierdzeniu wnioskodawczyni, NSA w ww. wyroku nie wyraził poglądu, że wszystkie akcje nabyte przed 01 stycznia 2004r. zwolnione są z opodatkowania. W uzasadnieniu wyroku NSA stwierdził, że: „…przepisem art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniono od podatku dochodowego, w okresie od 1 stycznia 2001r. do 31 grudnia 2003r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, dopuszczonych do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytymi na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy z dnia 21 sierpnia 10997r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi…” oraz że: „…Zakresem regulacji art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy nowelizującej zatem objęte jest zbycie papierów wartościowych mających analogiczne cechy, jak te, których zbycie objęto zwolnieniem od podatku dochodowego z mocy przepisu art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r., pod warunkiem wszakże, iż zostały one nabyte przed dniem 1 stycznia 2004r.” Z uzasadnienia prawnego przytoczonej powyżej uchwały NSA, w sposób jednoznaczny wynika, że zwolnieniu z opodatkowania podlega zbycie papierów wartościowych nabytych przed 01 stycznia 2004r. o ile zostały spełnione następujące warunki:

- papiery wartościowe zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi,

- zostały nabyte na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Reasumując, z uwagi na fakt że przedmiotowe akcje nie zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, dochód uzyskany ze zbycia akcji spółki „X” S. A. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tym samym stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Do wniosku z dnia 11 maja 2009r. załączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj