Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1238/09/EJ
z 26 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1238/09/EJ
Data
2009.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
gmina
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
partnerstwo
prawo do odliczenia
projekt
refakturowanie


Istota interpretacji
odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.” w części przypadającej na inwestycje poczynione na majątku partnera projektu



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009r. (data wpływu 7 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2009r. (data wpływu 22 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2009r. (data wpływu 22 października 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 28 kwietnia 2008r. podjęta została uchwała Rady Gminy w Ł. w sprawie współdziałania Gminy Ł. z Gminą L. w zakresie wspólnej realizacji projektu pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”, tej samej treści podjęta została uchwała Rady Gminy L. z dnia 29 kwietnia 2008r. Na podstawie uchwał, w dniu 5 maja 2008r. w oparciu o przepisy art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) podpisane zostało „Porozumienie w sprawie współdziałania Gminy L. z Gminą Ł. będące liderem projektu „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w Gminach Ł. i L.”. W przywołanych wyżej uchwałach dokonano zmian na podstawie tych samych przepisów cyt. wyżej artykułów ustawy o samorządzie gminnym uchwałami: Rady Gminy Ł. z dnia 27 kwietnia 2009r. oraz uchwałą z dnia 28 kwietnia 2009r. Rady Gminy L. jak również na podstawie tych zmian wprowadzono i podpisano w dniu 29 kwietnia 2009r. aneks do przedmiotowego Porozumienia.

Na podstawie zawartego Porozumienia i wprowadzonego Aneksu realizowane jest zadanie polegające na:

  • budowie ścieżki rowerowej w L.,
  • przebudowie parkingu w centrum L.,
  • budowie deptaka w Ł.,
  • przebudowie parkingu na istniejącym Placu W. w Ł.,
  • przebudowie parkingu przy G. w Ł.

Zgodnie z zawartym Porozumieniem Strony porozumienia poprzez jego realizację wspólnie wykonują projekt pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”. Liderem projektu jest Gmina Ł., która podpisała umowę z Województwem Ś., reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO, określającą szczegółowe zasady, tryb i warunki przekazywania i wykorzystywania środków dotacji rozwojowej poprzez dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji części wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Beneficjenta (Gminę Ł. jako Lidera) na realizację projektu. Po zakończeniu projektu Gmina Lider rozliczy całość wniosku. Na podstawie zawartego Porozumienia Gmina Ł. wyłoniła wykonawcę zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, zawarła umowę z wykonawcą na realizację całego zadania, będzie również dokonywać wszystkich płatności związanych z realizacją projektu.

Natomiast Gmina L. jako Partner zobowiązuje się do:

  • przekazywania na założony przez Gminę Lidera rachunek bankowy wyodrębniony do wyłącznej obsługi projektu środków finansowych na współfinansowanie projektu w terminach i wysokościach zgodnych z potrzebami projektu, a niezbędnych na pokrycie kosztów realizacji projektu w części tzw. wkładu własnego, oraz innych kosztów, które mogą wyniknąć w trakcie realizacji projektu,
  • wysokość środków finansowych należnych Gminie Liderowi na podstawie porozumienia, a stanowiące udział własny oraz inne koszty w wysokości ustalonej w porozumieniu Gmina L. przekaże w formie dotacji celowej.

Inwestycja projektu realizowana jest bezpośrednio na majątku każdej z gmin i jest zadaniem własnym Gmin zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), a zatem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Po zakończeniu zadania Gminy pozostaną właścicielem wybudowanej infrastruktury odpowiednio w obrębie granic administracyjnych poszczególnych gmin. Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie umów cywilnoprawnych i został mu nadany numer NIP.

Wniosek jak i zawarta umowa z Zarządem Województwa opatrzona została NIP-em nadanym Urzędowi Gminy. W związku z tym faktury za wykonane roboty budowlane oraz towary będą wystawiane na lidera projektu – Urząd Gminy Ł., który rozlicza deklarację VAT. Całość zadania zostanie również rozliczona na podstawie dokumentacji będącej w posiadaniu Lidera projektu, a wydatki zostaną pokryte środkami dotacji pochodzącej z Instytucji Zarządzającej, Gminy Ł. oraz Gminy L., która przekaże swoją dotację na wyodrębniony rachunek bankowy otwarty do realizacji tego projektu. W obrocie tym nie zaistnieje refundacja wydatków poniesionych przez Gminę Lidera na rzecz Gminy Partnera, nie będzie wystawiona więc refaktura. Zadanie zostanie rozliczone na podstawie wystawionych faktur na Urząd Gminy Ł., a otrzymane dotacje zostaną rozliczone zgodnie z przepisami art. 132 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

W piśmie z dnia 20 października 2009r. Wnioskodawca wskazał, że nadrzędnym celem realizowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest podniesienie konkurencyjności turystycznej regionu, poprzez poprawę jakości infrastruktury turystycznej m. in. Gminy Ł. Zostanie on osiągnięty poprzez: przebudowę dwóch parkingów w Gminie Ł. w centrum wsi Ł. oraz przebudowę deptaka o długości ok. 1,4 km prowadzonego wzdłuż drogi gminnej w Ł. Po zakończeniu realizacji omawianej inwestycji, produkty dzięki niej uzyskane stanowić będą własność Gminy Ł. Wymienione produkty nie zostaną sprzedane, wydzierżawione w celach komercyjnych, ani w żaden inny sposób udostępnione przez Gminę jakimkolwiek innym podmiotom, czy też instytucjom. Powołując się na przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym będą one wykorzystywane w celach związanych z organizacją ruchu turystycznego w Gminie Ł. oraz służyć będą zaspakajaniu zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. Eksploatacja tych obiektów nie będzie wiązać się więc z uzyskaniem przez Gminę jakichkolwiek dochodów finansowych, omawiane bowiem inwestycje (oba parkingi i deptak) cechuje niekomercyjny charakter i korzystanie z wybudowanych w ramach realizacji projektów obiektów nie będzie uwarunkowane wprowadzeniem przez Gminę jakichkolwiek opłat. Ogół kosztów wynikających z użytkowania tych obiektów pokrywany będzie z budżetu Gminy Ł. Parkingi oraz deptak, które są efektem realizowanego przedsięwzięcia nie będą w ogóle generowały dla Gminy Ł. żadnej sprzedaży, w tym sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle przedstawionego wyżej wyjaśnienia towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem nie zostanie spełniony wymóg art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (na podstawie, którego Gmina posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego) gdyż zakupione towary i usługi na cele realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”, będącego zadaniem własnym gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Ł. przedmiotowe zadanie realizuje na podstawie jednobrzmiących uchwał Rad Gmin podjętych w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gdzie do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku. Natomiast delegacja wykonywania zadań publicznych realizowana w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego wynika z art. 10 cyt. ustawy na podstawie której zostało zawarte porozumienie o wspólnej realizacji tego projektu. Zadanie to jest zadaniem własnym wynikającym z katalogu zadań określonych w art. 7 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, a zatem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Formą przekazania środków finansowych przez Gminę L., Gminie Ł. jest dotacja celowa w rozumieniu ustawy o finansach publicznych gdzie wydatki majątkowe obejmują dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki. W budżecie gminy po stronie Lidera projektu środki te zaplanowane są jako dotacja celowa otrzymana z gminy na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, natomiast w budżecie gminy Partnera projektu dotacja ta jest wykazana jako dotacja celowa przekazana.

Wobec powyższego nie może być mowy we wzajemnych relacjach pomiędzy gminami o świadczeniu jakichkolwiek usług przez jedną gminę na rzecz drugiej.

W tym stanie rzeczy wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a opinie:

  • z dnia 4 sierpnia 2009r. dla Gminy Ł.
  • z dnia 1 września 2009r. dla Gminy L.

Odmiennie oceniają wydatki kwalifikowane dla obu gmin, mimo, iż sytuacja prawna tych gmin jest jednakowa w odniesieniu do realizowanego zadania. Powyższe rodzi wątpliwości Instytucji Zarządzającej Projektem tj. Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO w zakresie uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany. Instytucja ta jest w posiadaniu obydwu wydanych interpretacji co do zakresu i sposoby zastosowania prawa podatkowego.

Reasumując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi nabywane przez Lidera projektu na realizację przedmiotowej inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czyli brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawionych faktur VAT dokumentujących nabycie przez Lidera projektu – towarów i usług w ramach realizowanego przedsięwzięcia pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”, a podatek od towarów i usług zawarty w fakturach należy uznać za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował jako Lider projekt pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w Gminach Ł. i L.”. Partnerem realizowanego projektu jest Gmina L. Po zakończeniu projektu Gmina Lider rozliczy całość wniosku. Inwestycja projektu realizowana jest bezpośrednio na majątku każdej z gmin i jest zadaniem własnym każdej z gmin. Po zakończeniu zadania Gminy pozostaną właścicielem wybudowanej infrastruktury odpowiednio w obrębie granic administracyjnych poszczególnych gmin. Faktury za wykonane roboty budowlane oraz towary będą wystawiane na lidera projektu – Urząd Gminy Ł., który rozlicza deklarację VAT. W ramach zadań własnych Wnioskodawca będzie realizował projekt w części dotyczącej budowy deptaka w Ł. oraz przebudowy parkingów na Placu W. oraz przy G. w Ł. Po zakończeniu realizacji omawianej inwestycji, produkty dzięki niej uzyskane stanowić będą własność Gminy Ł. Wymienione produkty nie zostaną sprzedane, wydzierżawione w celach komercyjnych, ani w żaden inny sposób udostępnione przez Gminę jakimkolwiek innym podmiotom, czy też instytucjom. Będą one wykorzystywane w celach związanych z organizacją ruchu turystycznego w Gminie Ł. oraz służyć będą zaspakajaniu zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. Eksploatacja tych obiektów nie będzie wiązać się więc z uzyskaniem przez Gminę jakichkolwiek dochodów finansowych, omawiane bowiem inwestycje (oba parkingi i deptak) cechuje niekomercyjny charakter i korzystanie z wybudowanych w ramach realizacji projektów obiektów nie będzie uwarunkowane wprowadzeniem przez Gminę jakichkolwiek opłat. Parkingi oraz deptak, które są efektem realizowanego przedsięwzięcia nie będą w ogóle generowały dla Gminy Ł. żadnej sprzedaży, w tym sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu tj. Wnioskodawcę.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót inwestycyjnych w ramach realizacji projektu w części przypadającej na partnera projektu (Gminę L.), tj. w zakresie budowy ścieżki rowerowej w L. oraz przebudowy parkingu w centrum L. (stanowiących jej majątek) należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naleznego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca w realizowanym projekcie uczestniczy wraz z partnerem tj. Gminą L. Wszelkiego rodzaju czynności przy realizacji inwestycji prowadzi lider projektu na podstawie zawartego porozumienia. Faktury VAT za wykonane usługi budowlane w Gminach L. i Ł. będą wystawione na Gminę Ł. jako lidera projektu, natomiast Gmina L. przekaże Gminie Ł. w formie dotacji celowej wkład własny w realizowany projekt. Partner projektu tj. Gmina L. przekaże Wnioskodawcy tj. Liderowi również środki finansowe na pokrycie innych kosztów, które mogą wyniknąć w trakcie realizacji projektu. Inwestycja znajdująca się na terenie Gminy L. jest wykonywana bezpośrednio na majątku Gminy L. oraz jest to zadanie własne Gminy L. wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu zadania Gmina L. zostanie właścicielem wybudowanej infrastruktury.

W związku z faktem, iż partner projektu z tytułu przekazanych przez Wnioskodawcę robót budowlanych zobowiązany jest do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy (przekazania udziału własnego na rzecz Gminy Ł. oraz pokrycia ewentualnych innych kosztów), mamy do czynienia z ekwiwalentnością świadczenia Wnioskodawcy na rzecz partnera projektu. A zatem z uwagi na fakt, iż roboty inwestycyjne zostaną bezpośrednio wykonane w części na majątku Gminy L., która uczestniczy w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest Liderem projektu, roboty związane z realizacją zadań w ramach ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy roboty inwestycyjne realizowane są bezpośrednio na majątku Gmin L., będącej partnerem projektu - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. Gminy L. A zatem koszty zakupu robót budowlanych, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina L.) niż podmiot obciążony (Gmina Ł.) przez świadczącego usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnera projektu).

Zatem, nabycie w ramach projektu robót budowlanych przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży usług dla partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której usługi zostaną opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego tę usługę. Gmina występuje zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi, jak i wyświadczającego usługi (na rzecz partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej podatnik wystawia fakturę.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca (Lider projektu) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania wykonywanego na majątku Gminy L., dokonywanego w ramach projektu pn.: „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.”. Jednocześnie jest zobowiązany – jako świadczący usługę - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. „Budowa infrastruktury okołoturystycznej w gminach Ł. i L.” w części, w jakiej jest ona związana z realizacją projektu na majątku gminy L., bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż usług dla partnera projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu tj. w zakresie wykonania robót na majątku Gminy Ł., Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych faktur VAT dokumentujących nabycie przez Lidera projektu towarów i usług w ramach realizowanego przedsięwzięcia, uznać należy za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy konsekwencji prawnopodatkowych Wnioskodawcy, tj. Gminy Ł., natomiast nie dotyczy ewentualnego prawa do odliczenia podatku przez partnera Projektu. Stan faktyczny jaki zaistniał u Lidera Projektu jest odmienny od stanu faktycznego jaki zaistniał u partnera projektu. Odmienność tych stanów powoduje, że inne skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług występują u Lidera Projektu, na rzecz którego wystawiane są faktury VAT dające w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w części prawo do odliczenia podatku VAT, a inne skutki podatkowe występują u partnera projektu, który np. nie posiada faktur VAT wystawionych przez wykonawców robót budowlanych, a potwierdzających nabycie towarów i usług na rzecz Gminę L.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj