Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-945/09/BG
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-945/09/BG
Data
2009.11.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
korzystanie
nieodpłatne używanie
nieruchomości
opodatkowanie
przekazanie
przekazanie nieodpłatne
przychód
środek trwały
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne przekazanie na mocy protokołu określonego art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przez Urząd Miasta, na rzecz Spółki, środków trwałych powstałych przy budowie trasy drogowej stanowi wystarczającą podstawę do powstania przychodu w podatku dochodowym ?(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 12 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie ustalenia, czy nieodpłatnie przekazanie na mocy protokołu określonego art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przez Urząd Miasta, na rzecz Spółki, środków trwałych powstałych przy budowie trasy drogowej, prowadzi do powstania przychodu w podatku dochodowym (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m. in. w zakresie ustalenia, czy nieodpłatnie przekazanie na mocy protokołu określonego art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przez Urząd Miasta, na rzecz Spółki, środków trwałych powstałych przy budowie trasy drogowej prowadzi do powstania przychodu w podatku dochodowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą głównie w przedmiocie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wydawania warunków technicznych przyłączeń do sieci wodno-kanalizacyjnej, odbioru sieci i przyłączy wodociągowej i kanalizacyjnej, usuwania awarii. W związku z budową drogowej trasy Spółka udostępniła część własnej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na cele związane z ww. inwestycją drogową. Budowa drogowej trasy była inwestycją Urzędu Marszałkowskiego, realizowaną przez inwestora Zastępczego Spółkę „D”.

W związku z prowadzoną inwestycją nastąpiło przełożenie, przebudowa i modernizacja istniejącej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej. Po zakończeniu każdego etapu budowy Spółka uczestniczyła w odbiorach końcowych robót, stwierdzonych protokołami mocą których zakończone prace dopuszczone zostały do użytkowania. Następnie Urząd Marszałkowski – Spółka „D” dokonała protokolarnego przekazania poszczególnych przełożonych, przebudowanych bądź zmodernizowanych sieci wodociągowo - kanalizacyjnych na rzecz Urzędu Miasta. Podstawą przekazania był Protokół PT sporządzony w oparciu o porozumienie w sprawie kontynuacji realizacji inwestycji drogowej w związku ze zmianami kompetencyjnymi wynikającymi z reformy administracji publicznej z dnia 7 czerwca 1999 r. przekazujące nieodpłatnie do Urzędu Miasta środki trwałe o określonych cechach.

Zarówno Urząd Marszałkowski, jak i Urząd Miasta włączyły ww. środki trwałe na stan ewidencji majątkowej. W związku z powyższym, stosownie do zapisów art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych Urząd Miasta zamierza nieodpłatnie przekazać na rzecz Spółki ww. środki. Przekazanie ma odbyć się na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego i dotyczyć środków trwałych wytworzonych w wyniku przełożenia, przebudowy bądź modernizacji urządzeń lub zespołów urządzeń powstałych w pasie drogowym w związku z realizacją inwestycji.

Przedmiotem przekazania mają być środki trwałe o łącznej wartości 20.519.591,36 zł, przy czym wartość przekazanych środków różni się od wartości z dnia ich udostępnienia o kwoty związane z przełożeniem, przebudową i modernizacją sieci. Środki trwałe mające być przedmiotem przekazania stanowią:

  1. kanalizacja ogólnospławna zad. XXIII,
  2. kanalizacja ogólnospławna - część odtworzeniowa zad. XII,
  3. kanalizacja sanitarna zad. XXIII,
  4. kanalizacja ogólnospławna zad. XXIII,
  5. kanalizacja ogólnospławna zad. XXI i zad. XXII kontrakt. 3,
  6. wodociągi Spółki - kontrakt nr 6,
  7. wodociągi w ramach budowy - kontrakt nr 7, 8, 8b,
  8. kanalizacja ogólnospławna wraz z pompownią - kontrakt nr 4/I,
  9. przełożenie kolektora ogólnospławnego - kontrakt nr 8,
  10. modernizacja przepompowni ścieków ogólnospławnych kontrakt nr 8 na podstawie warunków zrzutu wód odpadowych,
  11. przebudowa rozdzielczej sieci wodociągowej w ramach budowy kontrakt nr 4/I.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie na mocy protokołu określonego art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przez Urząd Miasta, na rzecz Spółki, środków trwałych powstałych przy budowie trasy drogowej stanowi wystarczającą podstawę do powstania przychodu w podatku dochodowym ...

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)

Zdaniem Spółki, z chwilą udostępnienia sieci wodociągowo-kanalizacyjnych przez Spółkę na rzecz Inwestora budowy drogowej trasy nie nastąpiło przeniesienie prawa własności przekazywanych sieci. W omawianych przypadkach nastąpiło jedynie tymczasowe udostępnienie pewnych składników majątkowych na potrzeby ściśle związane z budową drogi publicznej. Inwestor z uwagi na prowadzone prace zmuszony był do poczynienia znacznych nakładów związanych z przełożeniem, przebudową i modernizacją udostępnianych sieci. W efekcie powstały „środki trwałe", które zarówno Urząd Marszałkowski jak i Urząd Miasta włączył do ewidencji majątkowej, jako środki trwałe. Następnie Urząd Miasta wypełniając ustawowy obowiązek wynikający z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach zamierza przekazać ww. środki trwałe na rzecz Spółki. Zgodnie, bowiem z przywołanym przepisem przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Spółka uważa, iż w tym przypadku wartość poczynionych nakładów przez Inwestora należy traktować, jako „inwestycję w obcym środku trwałym". Inwestycje w obcych środkach trwałych należy rozumieć, jako nakłady ponoszone w środkach niestanowiących własności, bądź współwłasności, ponoszącego nakłady podmiotu, które to środki wykorzystywane są na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w oparciu o umowę najmu, dzierżawy, czy też leasingu bądź innego tytułu prawnego. Zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., zwanej dalej: ustawa o pdop) oraz na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości, nakłady związane z ulepszeniem środka trwałego rozumiane są jako inwestycje w obcym środku trwałym i podlegają amortyzacji podatkowej, jako odrębny środek trwały. W związku z tym podmiot dokonujący inwestycji w obcym środku trwałym dysponuje prawem rozporządzania, jak właściciel, tak wyodrębnionym środkiem trwałym.

W konsekwencji Urząd Miasta nieodpłatnie przekazując powstałe środki trwałe może spowodować powstanie przychodu po stronie przyjmującego, tj. Spółki. Spółka uważa, iż w świetle przepisów art. 12 ustawy o pdop brak jest przepisu wyłączającego spod opodatkowania środki trwałe przekazane nieodpłatnie, w wyniku realizacji obowiązku ustawowego. Wypełnienie, bądź nie, obowiązku nałożonego przepisami innych ustaw pozostaje obojętnym dla sytuacji podatkowej przyjmującego. Zatem, jeżeli przepisy ustawy o pdop nie zawierają wyłączenia spod opodatkowania ww. czynności nieodpłatnego przekazania wówczas należy stwierdzić, iż po stronie przyjmującego, tj. Spółki może z tego tytułu powstać przychód podatkowy. W konsekwencji Spółka uznaje, iż nieodpłatne przekazanie na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych ww. środków trwałych nie stanowi wystarczającej podstawy do powstania obowiązku zaliczenia przez Spółkę wartości środków do przychodu podatkowego. W takiej sytuacji właściwym będzie odniesienie się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Prawo podatkowe pomimo pewnej autonomii funkcjonuje w systemie prawa. Przepisy innych gałęzi prawa regulują różne materie, a w szczególności kształtują określone stosunki cywilnoprawne, administracyjno – prawne, penalizują określone zachowania itp. Odnosząc się do określonych stanów faktycznych i wskazują konsekwencje prawne dla podmiotów, które się w nim znajdują. W tym kontekście należy spojrzeć na wzajemne prawa i obowiązki podmiotów, które znalazły się w stanie faktycznym, o którym mowa w art. 32 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.). Przepis ten określa m.in. zasady wzajemnych rozliczeń pomiędzy zarządcą drogi a właścicielem urządzeń typu liniowego na gruncie prawa cywilnego.

Należy zgodzić się ze Spółką, iż ww. przepis, a w szczególności art. 32 ust. 5 ww. ustawy nie zawiera regulacji odnośnie skutków podatkowych tych rozliczeń i w tym kontekście stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Nie oznacza to jednak, iż wskazane w nim czynności nie wywołują skutków prawnych na gruncie prawa podatkowego, a w szczególności ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części „ustawa o pdop”). Konsekwencje podatkowe dla Spółki zostały opisane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 09 listopada 2009 r. Znak IBPBI/2/423-1346/09/BG stanowiącej odpowiedź na pytanie 2.

Wskazać jedynie należy, iż zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy o pdop, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy o pdop wartość, nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu - w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Biorąc powyższe pod uwagę powyższe przepisy stanowisko Spółki w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj