Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-876/09-4/MS
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-876/09-4/MS
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych --> Właściwość organów podatkowych


Słowa kluczowe
organ podatkowy
podatek od gier
właściwość miejscowa
właściwość urzędu skarbowego
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Istota interpretacji
w zakresie właściwości miejscowej organów podatkowych w podatku od gier



Wniosek ORD-IN 39 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wnioskach Strony kierowanych do Naczelników Urzędów Skarbowych: EFK 244/2009, EFK 249/2009, EFK 238/2009, EFK 254/2009, EFK 253/2009, EFK 241/2009, EFK 251/2009, EFK 243/2009, z dnia 28 lipca 2009r. (data wpływu 10 sierpnia 2009r., 24 sierpnia 2009r., 07 września 2009r. ) uzupełnionego pismem z dnia 05 października 2009r. (data wpływu 05 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej właściwości miejscowej organów podatkowych w podatku od gier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009r., 24 sierpnia 2009r., 07 września 2009r. zostały złożone wnioski o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej właściwości miejscowej organów podatkowych w podatku od gier.

Wezwaniem z dnia 24 września 2009r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oraz uzupełnienia stanu faktycznego, przestawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 05 października 2009r. W uzupełnieniu tym Wnioskodawca przeredagował wniosek odnosząc się do ogółu działalności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z osiągnięciem przez Spółkę w roku 2007 przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług w wysokości 945.335.521,39 zł, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, Zarząd Spółki zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji potwierdzającej, że właściwym w sprawie rozliczeń Spółki z tytułu podatku od gier na automatach o niskich wygranych na terenie poszczególnych województw stają się duże (wyspecjalizowane) Urzędy Skarbowa i przekroczenie przez Spółkę kwoty określonej w art. 5 ust. 9a pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 roku, o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004 roku Nr 121, poz 1267 z późn. zm.) czyli 18.914.500 zł (równowartość 5 mln. EUR po przeliczeniu według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na koniec roku podatkowego), zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 9a w związku z art. 5a ust. 1 pkt 2 powoduje, z dniem 01.01.2009 zmianę właściwości naczelników urzędów skarbowych.

Po wystosowaniu zapytań do poszczególnych wyspecjalizowanych Urzędów Skarbowych na terenie kraju otrzymano trzy rodzaje odpowiedzi mianowicie; wyspecjalizowany Urząd Skarbowy staje się właściwy od dnia 01 stycznia 2009 roku do rozliczeń Spółki w sprawie podatku od gier na automatach o niskich wygranych, nie jest właściwy oraz że urząd przesłał informację do Krajowej Informacji Podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Które urzędy skarbowe na terenie kraju zgodnie z zaistniałym stanem faktycznym przekroczenia przez Spółkę w roku 2007 przychodu netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług W wysokości 948.335.521,39 zł są właściwe dla Spółki w sprawie rozliczeń z tytułu podatku od gier na automatach o niskich wygranych oraz które urzędy skarbowe są właściwe na terenie kraju w sprawie rozliczeń podatku od gier na automatach o wysokich wygranych...

Zdaniem wnioskodawcy: Stanowisko wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego jest takie, iż uważa on, że właściwym miejscowo organem do rozliczenia Spółki z tytułu podatku od gier na automatach o niskich wygranych i automatach o wysokich wygranych są wyspecjalizowane Urzędy Skarbowe w poszczególnych województwach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 i Nr 273, poz. 2703), zmiana właściwości w tym wypadku następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie ww. kwoty 5 mln euro.

Przepis art. 42 b pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz.27 z późn. zm.) stanowi, iż właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od gier ustała się według siedziby organu, który wydał zezwolenie na urządzanie loterii fantowej, gry bingo fantowe lub gry na automatach o niskich wygranych.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych lub gier na automatach udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 1a ww. ustawy zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych udziela izba skarbowa, na której obszarze działania są urządzane i prowadzone takie gry, dla grup podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (tj. Dz. U z 2004 r. Nr 121, poz. 1267).

W myśl art. 5 ust. 9a ww. ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie:

  1. niektórych kategorii podatników,
  2. wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6, może obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych (Załącznik Nr 2) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych (Dz. U Nr 209, poz. 2027, z późn. zm.)

Zauważyć należy, iż stosowne przepisy ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych, jak również rozwiązania organizacyjne w przedmiocie terytorialnego zakresu działania organów podatkowych - nie przewidują wyłączenia podatników podatku od gier z właściwości dużych urzędów skarbowych. Zatem, jeżeli dany podmiot został objęty właściwością „wyspecjalizowanego” urzędu skarbowego, to właściwość ta dotyczyć będzie wszystkich podatków.

Wobec powyższego zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane zgodnie z którym, podmiot objęty zasięgiem działania „wyspecjalizowanego” urzędu skarbowego powinien dokonywać rozliczeń z tytułu podatku od gier na automatach o niskich wygranych w poszczególnych województwach, bądź też Województwa Mazowieckiego w zakresie podatku od gier, dla których zezwolenie wydaje minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Zgodnie z art. 15 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.

§ 2. Właściwość rzeczowa i miejscowa jest ustalana z uwzględnieniem również zakresu zadań i terytorialnego zasięgu działania organów podatkowych, określonych na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności przepisów o wprowadzeniu programów pilotażowych, o których mowa w art. 5 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych.

Wymóg przestrzegania przez organy podatkowe właściwości miejscowej i rzeczowej z urzędu (art. 15 Ordynacji podatkowej), ale także właściwości instancyjnej jest konieczny nie tylko ze względu na potrzebę zachowania dwuinstancyjności postępowania podatkowego, ale także ze względu na przewidzianą przez prawodawcę organizację podziału pracy pomiędzy organami podatkowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy właściwym w sprawie rozliczeń Spółki z tytułu podatku od gier na terenie poszczególnych województw stają się duże (wyspecjalizowane) Urzędy Skarbowa i przekroczenie przez Spółkę kwoty określonej w art. 5 ust. 9a pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 roku, o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004 roku Nr 121, poz 1267 z późn. zm.) czyli 18.914.500 zł (równowartość 5 mln. EUR po przeliczeniu według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na koniec roku podatkowego), zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 9a w związku z art. 5a ust. 1 pkt 2 powoduje, z dniem 01.01.2009 zmianę właściwości naczelników urzędów skarbowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe, właściwym miejscowo organem do rozliczenia Wnioskodawcy z tytułu podatku od gier są wyspecjalizowane Urzędy Skarbowe w poszczególnych województwach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj