Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-138/09/EA
z 5 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-138/09/EA
Data
2009.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
proporcja


Istota interpretacji
Prawidłowe ustalenie kwoty podatku naliczonego w przypadku odliczania częściowego podatku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009r. (data wpływu 6 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2009r. (data wpływu 23 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości ustalenia kwoty podatku naliczonego w przypadku odliczania częściowego podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości ustalenia kwoty podatku naliczonego w przypadku odliczania częściowego podatku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2009r. (data wpływu 23 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową powołaną przez Radę Miasta i działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 30 czerwca 2004r. o finansach publicznych,
  • statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 września 2004r.
  • oraz innych przepisów szczególnych.

Na podstawie statutu do podstawowej działalności ośrodka należy:

  1. programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego.
  2. programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych
  3. prowadzenie promocji, reklamy i marketingu ośrodka
  4. właściwa eksploatacja, konserwacja i rozbudowa bazy ośrodka
  5. pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych
  6. prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.

Gospodarka finansowa Wnioskodawcy prowadzona jest na podstawie art. 20 ustawy o finansach publicznych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi odpłatną sprzedaż towarów i usług oraz świadczy nieodpłatne usługi na rzecz stowarzyszeń i klubów sportowych oraz zespołu szkół zawodowych, które są zwolnione z opłat za korzystanie z obiektów sportowych uchwałą Rady Miejskiej.

Wnioskodawca korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów i usług zarówno odpłatnych (opodatkowanych oraz nieopodatkowanych) oraz nieodpłatnych a brak jest możliwości wyodrębnienia zakupów przeznaczonych na działalność odpłatną i nieodpłatną przyjęto zasadę, że wydzielany jest procentowy udział usług odpłatnych oraz nieodpłatnych (wycenionych wg cennika) w całości sprzedaży.

Aby jak najobiektywniej wydzielić udział sprzedaży odpłatnej i nieodpłatnej do wyliczenia procentowego udziału ww. sprzedaży przyjmuje się dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią.

Od całości podatku naliczonego wydzielany jest w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą odpłatną.

Następnie w II etapie z wydzielonej części podatku obliczany jest podatek naliczony podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekcie rocznej zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy podlega tylko część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą odpłatną.

Opisany we wniosku sposób wydzielania zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz przyjęta zasada wyliczenia kwoty podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo obniżyć podatek należny stosowane są od rozliczenia podatku za miesiąc luty 2006 do chwili obecnej.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 20 marca 2007r. ustalono opłaty za korzystanie z obiektów sportowo-rekreacyjnych na terenie miasta.

Ww. uchwałą zwolniono z opłat za korzystanie z obiektów Wnioskodawcy wyszczególnione stowarzyszenia, kluby sportowe oraz zespół szkół zawodowych z podaniem ilości godzin w jakiej ww. jednostki mogą nieodpłatnie korzystać z określonych obiektów sportowych.

Świadczenie usług nieodpłatnych na rzecz stowarzyszeń sportowych oraz zespołu szkół zawodowych związane jest z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy na tych samych obiektach i w tym samym zakresie prowadzi sprzedaż usług odpłatnie. Zdaniem Wnioskodawcy przepis art. 8 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, ponieważ usługi świadczone są w ramach prowadzonej działalności statutowej, związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie posiadanej dokumentacji nie ma możliwości innego wyodrębnienia zakupów służących zarówno czynnościom opodatkowanym, niepodlegającym opodatkowaniu jak i zwolnionym, zakupów służących wyłącznie czynnościom opodatkowanym lub czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu bądź też czynnościom zwolnionym.

Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych z bieżącą działalnością ośrodka oraz prowadzi remonty i inwestycje związane z prowadzoną działalnością. Dlatego przyjęto zasadę wydzielenia zakupów służących czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu ustalając miesięcznie procentowy udział czynności niepodlegających opodatkowaniu do całości sprzedaży.

Aby jak najobiektywniej wydzielić udział sprzedaży nieodpłatnej (niepodlegającej opodatkowaniu) i odpłatnej (podlegającej opodatkowaniu) do wyliczenia procentowego udziału ww. sprzedaży przyjmuje się dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią.

Procentowy udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, określony w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy wynosi w 2009r. 93%.

Wartości usług świadczonych przez Wnioskodawcę za 2008r.:

Nieodpłatne - Wartość usług świadczonych nieodpłatnie - 171.158,13

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług:

Opodatkowane stawką 22% - 75.315,36

Opodatkowane stawką 7% - 278.070,80

Zwolnione z podatku - 26.335,00

Udział czynności nieodpłatnych (niepodlegających opodatkowaniu) 31%

Udział czynności odpłatnych (opodatkowanych i zwolnionych) 69%

Z całości podatku naliczonego wydzielany jest procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu (69%) a następnie z wydzielonej w ten sposób kwoty obliczony jest podatek podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy (w 2009r. jest to 93%).

Korekcie rocznej zgodnie z art. 91 ust 1 ustawy podlega część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy taki sposób wydzielenia zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz wyliczona wg przyjętej zasady kwota podatku naliczonego, o którą podatnik ma prawo obniżyć podatek należny są prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego.

W związku z brakiem możliwości wydzielenia zakupów w zakresie przeznaczenia ich na wykorzystanie do wykonywania czynności odpłatnych (opodatkowanych i nieopodatkowanych) oraz nieodpłatnych. Wydzielenie ich na podstawie procentowego udziału sprzedaży odpłatnej oraz usług świadczonych nieodpłatnych w całości sprzedaży towarów i usług jest najbardziej obiektywne.

Następnie z wydzielonej w ten sposób kwoty podatku naliczonego obliczana jest kwota podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług o którą przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów bądź inwestycji, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Natomiast czynnościami opodatkowanymi są odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, w tym również nieodpłatne świadczenie usług zrównane ze świadczeniem odpłatnym na warunkach przewidzianych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Należy zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków które są przeznaczone na zakup towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. A zatem podatek naliczony wynikający z nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności nieopodatkowanej w tym również nieodpłatnej nie podlega odliczeniu.

Jak już wcześniej wspomniano prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w sytuacji gdy zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, natomiast opodatkowaniu nie podlegają usługi świadczone nieodpłatnie (z wyjątkiem wynikającym z regulacji art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który jednak w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania).

Z ww. względów należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług, które będą wykorzystywane do działalności nieodpłatnej i którą Wnioskodawca kwalifikuje jako działalność niepodlegającą opodatkowaniu należy uznać za zakup niezwiązany z działalnością opodatkowaną, a tym samym naliczony podatek VAT związany z ww. zakupami nie będzie podlegał odliczeniu.

Ponadto Wnioskodawca dokonuje świadczeń odpłatnych, opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak już wyżej wskazano, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT.

Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Zgodnie z art. 90 ust. 5 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Na podstawie ww. art. 90 ust. 1 ustawy o VAT występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ww. ustawy o VAT tzw. strukturą sprzedaży.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) – wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną działalność statutową (niepodlegającą ustawie o VAT) oraz działalność mieszczącą się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (mogą to być zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) i jednocześnie nie jest w stanie dokładnie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT (mogą to być zarówno czynności opodatkowane i zwolnione) oraz wykonuje czynności nieodpłatne (niepodlegające podatkowi VAT) zdaniem tut. organu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinna wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

W treści wniosku, Wnioskodawca proponuje następujący sposób wyliczenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia z zastosowaniem dwuetapowego podziału podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy od całości podatku naliczonego wydzielany jest w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą odpłatną.

Następnie w II etapie z wydzielonej części podatku obliczany jest podatek naliczony podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekcie rocznej zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy podlega tylko część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą odpłatną.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia części podatku naliczonego zgodnie z wyliczoną proporcją w związku z prowadzoną dzialalnością, z zastosowaniem dwuetapowego podziału podatku naliczonego, pod warunkiem, że proponowany przez Wnioskodawcę klucz podziału jest miarodajny i faktycznie stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej jednostki.

Należy zaznaczyć, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie dokonać oceny prawidłowości stosowanego klucza podziału, zatem prawidłowość stosowanego klucza podziału nie może być przedmiotem oceny tut. organu. Ponadto tut. organ nie jest uprawniony do weryfikowania podanych przez Wnioskodawcę danych (np. wartości sprzedaży, ustalonych proporcji) oraz dokonanych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia przy jednoczesnym realizowaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu poprzez formę ustalenia klucza podziału jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj