Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1137/09-4/KK
z 30 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1137/09-4/KK
Data
2009.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
mąka
mąka sojowa
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy prawidłową stawką podatku przy sprzedaży mąki sojowej o symbolu PKWiU 15.41.32-00 jest stawka 7%.



Wniosek ORD-IN 96 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07 października 2009r. (data wpływu 12 października 2009r.) uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2009r. (data wpływu 19 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 7% stawką podatku VAT dostawy mąki sojowej PKWiU 15.41.31-32.00 z przeznaczeniem do produkcji spożywczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009r. wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług,

w którym został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności sprzedaje mąki sojowe tłuste, odtłuszczone i teksturowane z przeznaczeniem do produkcji spożywczej. Sprzedaż ta realizowana jest dla producentów artykułów spożywczych - zarówno dla osób prawnych jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Realizując sprzedaż mąki sojowej o symbolu PKWiU 15.41.31-30 (CN 2304 0000), i PKWiU 15.41.32-00 (CN 1208 1000) Spółka wystawiała w 2006 roku faktury VAT z obniżoną stawką podatku 7%. W grudniu 2006 roku, po ponownym przeanalizowaniu symboli PKWiU i ich powiązań z kodami CN oraz z przepisami o podatku VAT, Spółka uznała, że w przypadku sprzedaży mąki sojowej (PKWiU 15.41.31-30, 15.41.32-00) należy stosować podstawową stawkę podatku tj. 22%.

Obniżoną stawkę podatku, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 roku (Dz. U. z 2004 roku Nr 97 poz. 970 z późniejszymi zmianami), objęte są dostawy wymienionych powyżej towarów wówczas, gdy są one przeznaczane do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu ż działów specjalnych produkcji rolnej.

Z uwagi na fakt, że nabywcy tych towarów nie przedłożyli oświadczeń o opłacaniu podatku rolnego lub od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, Spółka wystawiła kontrahentom korekty faktur VAT stosując stawkę podatku 22% w miejsce stawki 7%. Wystawienie przez nas faktur korygujących wywołało niezadowolenie u części odbiorców, którzy odmawiają przyjęcia korekt. Uważając, że obniżona stawka może być zastosowana na podstawie art. 41. ust .2 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 roku tj. obniżona stawka podatku dotyczy towarów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 21.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłową stawką podatku przy sprzedaży mąki sojowej o symbolu PKWiU 15.41.32-00 jest stawka 7%.

Zdaniem wnioskodawcy nie jest prawidłowa dotychczas stosowana przez Spółkę 22% stawka opodatkowania podatkiem VAT do dostaw mąki sojowej o symbolu PKWiU 15.41.32-00. Mąka ta ma przeznaczenie do celów spożywczych należy do kategorii towarów wymienionych w poz. 21 Załącznika Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, stawka podatku wynosi 7%. W przedmiotowym załączniku ustawodawca, pod pozycją Nr 21 umieścił symbol „ex” 15.4 – oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne. Z wyjaśnień do załącznika Nr 3 ustawy wynika, iż „ex” oznacz, iż obniżona stawka podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. W świetle powyższego 7% stawkę podatku stosuje się w przypadku dostawy olejów, tłuszczów zwierzęcych i roślinnych wyłącznie jadalnych.

Jednocześnie, ustawodawca w art. 41 ust. 16 ustawy określił, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3%, lub 7% dla dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Na podstawie delegacji ustawowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) zwane dalej rozporządzeniem; określił, iż obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również, z zastrzeżeniem ust. 3-6, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU 15.41.3), wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od działów specjalnych produkcji rolnej.

Przepis ust. 2 stosuje się do dostawy oraz importu pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłożył sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz.

Stosownie do § 5 ust. 4 rozporządzenia, oświadczenie powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, gdy nabywca jest osobą fizyczną, a w przypadku gdy nabywca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjna mniemającą osobowości prawnej – nazwę oraz dres siedziby;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 2;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie sprzedawca jest obowiązany dołączyć do kopii faktury dokumentującej dostawę towarów, wymienionych w ust. 2.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż dostawa mąki sojowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 15.41.32-00 przeznaczonej do celów spożywczych (jadalnych) podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku VAT stosuje się także do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU 15.41.3), wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od działów specjalnych produkcji rolnej – przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w § 5 rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, iż ze stanu faktycznego wynika, iż Strona sprzedaje mąkę sojową sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 15.41.32-00 z przeznaczeniem do celów spożywczych a więc w celach jadalnych stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym tj. w 2006 roku.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż zgodnie z obowiązująca w dniu wydania interpretacji ustawą o podatku od towarów i usług, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W przedmiotowym załączniku ustawodawca, pod pozycją Nr 21 umieścił symbol „ex” 15.4 – oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne. Z wyjaśnień do załącznika Nr 3 ustawy wynika, iż „ex” oznacz, iż obniżona stawka podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. W świetle powyższego 7% stawkę podatku stosuje się w przypadku dostawy olejów, tłuszczów zwierzęcych i roślinnych wyłącznie jadalnych.

Jednakże w myśl § 6 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również, z zastrzeżeniem ust. 4-7, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3), ( CN ex 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208) – wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze i dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznano za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj