Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1127/09-4/KK
z 4 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1127/09-4/KK
Data
2009.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
transport wewnątrzwspólnotowy
usługi pomocnicze
usługi transportowe


Istota interpretacji
1. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę polegającą na przeładunku i transporcie towarów świadczoną na terenie Polski dla kontrahenta zagranicznego, który dla tej usługi podał swój numer VAT UE nadany w innym kraju niż świadczona usługa? 2. W jaki sposób należy opodatkować usługę polegającą na zajęciu torów stacyjnych dla kontrahenta zagranicznego, czy należy potraktować ją jako usługę pomocniczą do transportu?



Wniosek ORD-IN 459 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009r. (data wpływu 20 października 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2009r. (data wpływu 27 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług i stawki podatku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Spółka zajmuje się transportem towarów oraz usługami pomocniczymi do transportu takimi jak: przeładunek, rozładunek, pilotaż. Na zlecenie firmy austriackiej Spółka wykonywała usługi polegające na przeładunku i transporcie konstrukcji stalowych w relacji P. T. - W K. Za wykonane usługi Spółka wystawiła faktury VAT ze stawką 22 %. Zdaniem nabywcy usług faktury powinny być wystawione bez podatku VAT, ponieważ do tych usług podał on numer identyfikacji podatkowej NIP UE (wydany w Austrii) a towar przyjechał taborem kolejowym z Austrii - w związku z tym transport miał charakter transportu wewnątrzwspólnotowego (Austria – P. T.).

Wszystkie usługi wykonywane były w relacji P.T. – W.K. Po wykonaniu usług nie do wszystkich zleceń Spółka otrzymała dokumenty CMR potwierdzające transport wewnątrzwspólnotowy. Z dokumentu CMR podstemplowanego przez PKP wynika że transport odbywał się w relacji Austria – P. T. a odbiorcą jest firma polska z siedzibą w Woli K. Do transakcji firma austriacka przedstawiła oświadczenie, iż transport rozpoczyna się w Austrii a kończy w W K. Bez względu na to czy Spółka posiadała list przewozowy czy nie wystawiła faktury VAT ze stawką podatku 22%.

Dla tej samej firmy Spółka wystawiła fakturę VAT ze stawką 22% za opłatę za zajęcie torów stacyjnych. Usługa świadczona była w Polsce. Za tą usługę Spółka otrzymała Fakturę VAT z PKP ze stawką 22 %. W myśl kontraktu spółka sprzedała usługę z należną prowizją. Nabywca usługi tak jak w poprzednim przypadku twierdzi, iż ta usługa powinna by sprzedana bez podatku VAT. Wnioskodawca na rzecz kontrahenta z Austrii dokonała refaktury poniesionych kosztów dotyczących zajęcia torów stacyjnych oraz pozostawienia 2 wagonów w dyspozycji - opodatkowała to stawką 22 % VAT. Sugerując się fakturą otrzymaną z PKP której treścią było:

„WAG. PONAD 2-OS. W DYSP. KLI -PKP,”

„ZAJ. TOR-WAG. KLI/J TAB. NIE-PKP”

Spółka odsprzedała usługę nabytą wcześniej od PKP z taką samą stawką z jaką ją nabyła czyli 22%. Opłata tą była związana z transportem towarów rozpoczynającym się w Austrii a kończącym się w Polsce. Towar który przyjechał koleją aby mógł by przewieziony dalej transportem drogowym do miejscowości docelowej musiał być przeładowany w związku z czym wystąpiły wyżej wymienione koszty. Spółka nie ma możliwości w tak krótkim czasie ustalić symbolu PKWiU, gdyż na co dzień nie świadczy tego typu usług.

Jednocześnie Strona informuje, iż w obu przypadkach zarówno do usługi polegającej na przeładunku i transporcie konstrukcji stalowych jak i do opłaty za zajęcie torów stacyjnych nabywca podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium Austrii. (NIP UE). Transport jaki miał miejsce rozpoczynał się w Austrii a kończył w Polsce - numer NIP UE podany dla obu transakcji był numerem z państwa rozpoczęcia transportu.

Usługa jaką podatnik świadczył polegała na przeładunku i transporcie towarów dla klienta z Austrii w relacji P.T. - W K. według klienta jest to kontynuacja transportu wewnątrzwspólnotowego rozpoczynającego się w Austrii a kończącego w Polsce. Spółka jak już wspominała we wniosku nie do wszystkich zleceń posiada dokumenty CMR, które przesądzają o tym, że jest to usługa transportu wewnątrzwspólnotowego, jedynie w korespondencji handlowej jest mowa, że transport towarów rozpoczynał się w Austrii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługę polegającą na przeładunku i transporcie towarów świadczoną na terenie Polski dla kontrahenta zagranicznego, który dla tej usługi podał swój numer VAT UE nadany w innym kraju niż świadczona usługa...
  2. W jaki sposób należy opodatkować usługę polegającą na zajęciu torów stacyjnych dla kontrahenta zagranicznego, czy należy potraktować ją jako usługę pomocniczą do transportu...

Zdaniem wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem wnioskodawcy, analizując obowiązujące przepisy prawne oraz interpretacje prawa podatkowego należy stwierdzić, że przeładunek i transport jaki odbywał się w relacji P. T. - W K. - zgodnie z zasadą ogólną (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VA T) powinien być opodatkowany w miejscu w którym się odbywa czyli w Polsce.

Do usługi tej nie ma zastosowania art. 28 ust. 2 ustawy o VAT mówiący o tym, iż wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów jest usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, gdyż z dokumentu CMR wynika, że towar miał by dostarczony do P. T., adres odbiorcy towaru (W K.) znajdujący się na dokumencie CMR nie daje pewności, że towar miał by dostarczony do W K.

Ad. 2

Zdaniem Spółki koszt ten nie można uznać jako usługi pomocniczej do transportu tylko raczej trzeba go potraktować jako rodzaj opłaty i opodatkować według krajowej stawki VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl ogólnej zasady miejsca świadczenia usług wynikającej z treści art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania – z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Pierwszą z usług, których dotyczą szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia, jest usługa wewnątrzwspólnotowego transportu towarów. Jak wynika z brzmienia przepisu art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na zasadzie wyjątku, stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowy transport towarów rozumie się również usługę, która w całości odbywa się na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów. Przez takie usługi można rozumieć przykładowo usługi przewożenia towarów do miejsca ich formowania w przesyłki zbiorowe i dalszego transportowania do innego państwa członkowskiego.

Jednocześnie z treści art. 28 ust. 3 ustawy wynika, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. W myśl art. 28 ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku stanów faktycznych Spółka świadczy usługi transportowe dla kontrahenta, którym jest firma z Austrii. Strona działając na zlecenie swojego klienta, dokonuje transportu towarów na terytorium kraju, które to towary są przywożone taborem kolejowym z Austrii do Polski. Kontrahent, który każdorazowo jest nabywcą usługi transportowej, podaje dla tych czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu towarów.

W świetle przywołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy kontrahentem podatnika świadczącego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który poda numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w kraju rozpoczęcia transportu towarów, miejscem świadczenia usługi, zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna czyli Austria. Ze względu na fakt, iż nabywca towarów podał numer identyfikacji podatkowej taki sam jak kraju rozpoczęcia transportu – przepis art. 28 ust. 3 nie będzie miał zastosowania.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jeśli Spółka spełnia warunki określone w przepisach art. 28 ustawy i posiada jednoznaczne dowody potwierdzające, że transportowany w kraju towar jest bezpośrednio związany z wewnątrzwspólnotową usługą transportu, to uznać należy, że czynności wykonywane przez Spółkę mają charakter usług transportu wewnątrzwspólnotowego i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Także usługa nabyta od PKP stanowi dla wnioskodawcy usługę bezpośrednio związaną z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, gdyż bez niej nie możliwe było wykonanie transportu towarów. Zatem usługa ta nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj