Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-250/09/UH
z 16 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-250/09/UH
Data
2009.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Istota interpretacji
czy dla usług polegających na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz dla usługi utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) można zastosować stawkę VAT 7% niezależnie od symbolu PKWiU



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009r. (data wpływu 6 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dla usług polegających na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz dla usługi utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) można zastosować stawkę VAT 7% niezależnie od symbolu PKWiU - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dla usług polegających na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz dla usługi utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) można zastosować stawkę VAT 7% niezależnie od symbolu PKWiU, powołując się na załącznik nr 1 poz. 85 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 224, poz. 2229).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 3 marca 2009r. Wnioskodawca ogłosił przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: „Usługa utrzymania czystości i porządku na terenie zewnętrznym Szpitala w okresie letnim i zimowym" w trybie przetargu nieograniczonego. W przedmiotowym postępowaniu jeden z oferentów złożył formularz ofertowy, w którym dla przedmiotu zamówienia oczyszczanie rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20) oraz dla przedmiotu utrzymanie dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) wskazał stawkę VAT 7%.

Inny oferent po zapoznaniu się z tą ofertą, stwierdził, że dla wyżej wymienionych usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Wedle zaś ust. 2 tego przepisu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy stawka przedmiotowego podatku wynosi 7%, a skoro nie zostały tam umieszczone usługi określone przez klasyfikację PKWiU numerami 45.21.41-00.20 oraz 74.70.16-00.00, to w oparciu o art. 41 ust. 1 tej ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 22%. Tak rozumując wniósł protest stwierdzając, że oferta zawierająca stawki dla przedmiotowych usług w wysokości 7% jest niezgodna z aktualnie obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług w związku z czym podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

W związku ze złożeniem protestu Wnioskodawca wezwał oferenta, który wskazał dla przedmiotowych usług stawki VAT w wysokości 7% do złożenia wyjaśnień. W otrzymanej odpowiedzi, przedmiotowy oferent podniósł, że dla przedmiotowych usług zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 224, poz. 2229), obowiązuje stawka VAT 7 %, niezależnie od symbolu PKWiU. Równocześnie zawnioskował o odrzucenie ofert, w których dla przedmiotowych usług oferenci wskazali stawki VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla usług polegających na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz dla usługi utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) można zastosować stawkę VAT 7% niezależnie od symbolu PKWiU, powołując się na załącznik nr 1 poz. 85 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 224, poz. 2229)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi polegające na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz usługi utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) powinny być opodatkowane stawką VAT 22% w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie można zdaniem Wnioskodawcy w tym przypadku stosować obniżonej stawki VAT do wysokości 7% niezależnie od symbolu PKWiU powołując się na rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe usługi nie mieszczą się w liście materiałów i usług (robót) budowlanych, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, zgodnie z załącznikiem nr 1 do powołanego wyżej rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W pierwszej kolejności wymaga wyjaśnienia, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27 poz. 268 ze zm.) zmienione rozporządzeniem Ministerstwa Finansów z dnia 24 grudnia 2003r. (Dz. U. Nr 224, poz. 2229), wskazanym przez Wnioskodawcę, obowiązywało do dnia 30 kwietnia 2004r. Natomiast od dnia 1 maja 2004r. regulacje prawne dotyczące podatku od towarów i usług określone zostały w nowej ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o VAT oraz w nowych rozporządzeniach wydanych na podstawie tej ustawy.

Dlatego odnoszenie się do powołanego we wniosku rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 224, poz. 2229) jest nieprawidłowe.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż ogłosił przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w dniu 3 marca 2009r.

Dlatego też tut. organ w niniejszej interpretacji dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz ww. stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem Ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT,
  2. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336),
  3. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy – § 6 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

  • Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,
  • Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,
  • Szpitale kliniczne,
  • Szpitale więzienne i wojskowe,
  • Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,
  • Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

  • Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej „Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.” stanowią odrębną od szpitali czy sanatoriów grupę budynków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ogłosił przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: „Usługa utrzymania czystości i porządku na terenie zewnętrznym Szpitala w okresie letnim i zimowym" w trybie przetargu nieograniczonego. Jeden z oferentów złożył formularz ofertowy, w którym dla przedmiotu zamówienia oczyszczanie rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20) oraz dla przedmiotu utrzymanie dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) wskazał stawkę VAT 7%.

Inny oferent po zapoznaniu się z tą ofertą, stwierdził, że dla ww. usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, zgodnie zaś ust. 2 tego przepisu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy stawka przedmiotowego podatku wynosi 7%. skoro nie zostały tam umieszczone usługi określone przez klasyfikację PKWiU numerami 45.21.41-00.20 oraz 74.70.16-00.00, to w oparciu o art. 41 ust. 1 tej ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 22 %. Tak rozumując wniósł protest stwierdzając, że oferta zawierająca stawki dla przedmiotowych usług w wysokości 7% jest niezgodna z aktualnie obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług, w związku z czym podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Wnioskodawca wezwał oferenta, który wskazał dla przedmiotowych usług stawkę VAT w wysokości 7%, do złożenia wyjaśnień. W odpowiedzi oferent wyjaśnił, że, dla ww. usług obowiązuje stawka VAT 7 %, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 224, poz. 2229). Równocześnie zawnioskował o odrzucenie ofert, w których dla przedmiotowych usług oferenci wskazali stawki VAT 22%.

Odnosząc zatem powołany stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż wykonanie ww. robót i usług na terenie zewnętrznym szpitala nie może korzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 7% lecz winno podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT. Stawkę podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z ww. przepisami ustawodawca przewidział wyłącznie do robót dotyczących budynków instytucji ochrony zdrowia, których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, w których dodatkowo zagwarantowana jest opieka medyczna.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż świadczenie usług polegających na oczyszczaniu rynien i rur spustowych, czyszczaków (PKWiU 45.21.41-00.20), oraz dla usług utrzymania dachów i daszków w czystości (PKWiU 74.70.16-00.00) wykonywanych na zewnętrznym terenie szpitala w okresie letnim i zimowym, jest opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Dla usług tych Ustawodawca nie określił bowiem obniżonej stawki podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług według PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj