Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-180/09/UH
z 29 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-180/09/UH
Data
2009.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
wycena nieruchomości
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 783 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 10 marca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.) oraz pismem z dnia 25 maja 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 kwietnia 2009r. znak: IBPP2/443-180/09/UH oraz pismem z dnia 25 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą – rzeczoznawstwo majątkowe. Rzeczoznawstwo majątkowe polega na opracowywaniu „operatów szacunkowych” – tj. pisemna opinia o wartości (nieruchomości, ograniczonych praw rzeczowych, urządzeń itp.).

W części D.3 wniosku „Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej” Wnioskodawczyni podała art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 25 maja 2009r. Wnioskodawczyni stwierdziła, że działalność opisywana we wniosku będzie wykonywana na rzecz gmin, starostw, banków, spółdzielni mieszkaniowych oraz klientów indywidualnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyceny nieruchomości Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zarejestrowania się jako podatnik VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, z przepisów wynika, że podejmując działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości, nie będzie zobowiązana do zarejestrowania się w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług. Według Wnioskodawczyni może ona skorzystać ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie delegacji zawartej art. 113 ust. 14 ustawy o VAT, Minister Finansów w załączniku do rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy. W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na opracowywaniu „operatów szacunkowych tj. pisemna opinia o wartości (nieruchomości ograniczonych praw rzeczowych, urządzeń - rzeczoznawstwo majątkowe, na rzecz gmin, starostw, banków spółdzielni mieszkaniowych oraz klientów indywidualnych.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia jedynie usług rzeczoznawstwa polegających na wykonywaniu „operatów szacunkowych” czyli sporządzaniu pisemnych opinii o wartości nieruchomości, ograniczonych praw rzeczowych, urządzeń, na rzecz gmin, starostw, banków, spółdzielni mieszkaniowych oraz klientów indywidualnych, gdy nie odbywa się to w formie udzielania „porad, opinii i wyjaśnień”, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zatem zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług, formularz VAT-R na podstawie art. 96 ust. 1, obowiązani są składać podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT tzn. osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności.

Podatnik, który złożył formularz zgłoszeniowy VAT-R, będąc do tego zobowiązany, jest rejestrowany przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnik VAT czynny” otrzymując potwierdzenie takiej rejestracji.

„Podatnikiem VAT zwolnionym” jest podatnik, który nie ma obowiązku rejestrować się jako podatnik, gdyż jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonującym wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Nie ma więc on obowiązku deklarowania podatku należnego z tytułu wykonywanych przez siebie czynności lecz jednocześnie nie ma uprawnień do dokonywania odliczeń lub uzyskiwania zwrotów podatku naliczonego.

Zatem Wnioskodawczyni jako podmiot zwolniony od podatku od towarów i usług w myśl art. 113 ust. 1 lub 9 nie ma obowiązku dokonania rejestracji w podatku od towarów i usług. Ma natomiast prawo do złożenia takiego zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług jako podatnik VAT zwolniony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj