Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-798/09/AP
z 1 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-798/09/AP
Data
2009.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obrót
odliczanie podatku naliczonego
odliczenie częściowe
proporcja
subwencja


Istota interpretacji
Kwoty subwencji przyznawanych na pokrycie kosztów czynności statutowych nie wlicza się do wartości obrotu przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 uptu.



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 25 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obliczania proporcji obrotu w celu stosowania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 września 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu obliczania proporcji obrotu w celu stosowania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół jest jednostką budżetową, w związku z czym otrzymuje od Starostwa Powiatowego subwencje na pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem. Ponadto Szkoła pozyskuje dochody ze sprzedaży zwolnionej z tytułu wystawiania duplikatów legitymacji szkolnych i usług zakwaterowania uczniów w internacie szkolnym. W okresie wakacji letnich Szkoła uzyskuje również dochody ze sprzedaży opodatkowanej (wynajem pomieszczeń szkolnych, świadczenie usług noclegowych dla turystów w internacie). Przy rozliczaniu podatku naliczonego, w niektórych przypadkach należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego został powiadomiony o wielkości proporcji w 2004 r., która została obliczona (i nadal jest co roku obliczana) bez uwzględnienia w obrocie całkowitym kwoty subwencji, otrzymywanej z budżetu powiatu, na pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem Szkoły.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przy obliczaniu proporcji, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, należy do całkowitego obrotu wliczać kwotę, jaką Szkoła uzyskuje z budżetu powiatu na pokrycie wydatków związanych z Jej funkcjonowaniem...


Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane z budżetu powiatu nie podlegają włączeniu do obrotu. Nie są one związane ze sprzedażą i w żaden sposób nie wpływają na cenę świadczonych usług, stąd nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Treść powyższego przepisu wskazuje, iż:


  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zatem odliczyć w całości można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z ww. zasady należy wnioskować, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe. W przypadkach, gdy nabyty towar lub usługa są wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku lub nieopodatkowanych, odlicza się podatek w takiej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi jest on związany, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, która związana jest z towarami czy usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Kwestia powyższa została uregulowana w art. 90 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa, że w stosunku do towarów i usług, wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do ust. 3 tegoż artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Obrotem, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Sprzedażą – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Szkoła, oprócz czynności statutowych, dla których wykonywania została powołana, prowadzi również działalność opodatkowaną i zwolnioną. Wskazuje, iż w odniesieniu do niektórych zakupów, przy rozliczaniu podatku naliczonego, należy zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy. Kwestią powodującą wątpliwości Szkoły jest sposób obliczania tej proporcji, a ściślej, czy do całkowitego obrotu należy wliczać kwotę, którą otrzymuje z budżetu powiatu na pokrycie wydatków związanych z Jej funkcjonowaniem.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów wskazać należy, że przy obliczaniu proporcji istotne jest ustalenie, czy czynności, z którymi wiąże się otrzymywanie subwencji, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc czy w wyniku ich wykonywania Szkoła uzyskuje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych od podatku. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Otrzymywane z budżetu powiatu subwencje są – jak wynika z wniosku - przeznaczane na pokrycie kosztów wykonywania czynności statutowych, do których Szkoła, jako jednostka budżetowa została powołana. Z uwagi na to, że wykonywanie czynności statutowych nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy, nie ma wpływu na wielkość obrotu, dlatego też nie należy otrzymanych kwot uwzględniać w przy ustalaniu proporcji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj