Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-788/09/AP
z 2 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-788/09/AP
Data
2009.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
korekta podatku
sprzedaż
zaliczka


Istota interpretacji
Konieczność dokonania korekty deklaracji w odniesieniu do zaliczek na poczet sprzedaży eksportowej, w przypadku gdy sprzedaż ta nie wystąpiła w ciągu 6 miesięcy.



Wniosek ORD-IN 505 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 23 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania korekty deklaracji VAT-7 w odniesieniu do otrzymanych zaliczek na poczet sprzedaży eksportowej, w sytuacji nie wystąpienia tej sprzedaży w ciągu 6 miesięcy od dnia ich otrzymania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dokonania korekty deklaracji VAT-7 w odniesieniu do otrzymanych zaliczek na poczet sprzedaży eksportowej, w sytuacji nie wystąpienia tej sprzedaży w ciągu 6 miesięcy od dnia ich otrzymania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


We wrześniu 2008 r. Spółka zawarła umowę z kontrahentem z Rosji dotyczącą wyposażenia jachtu. We wrześniu i październiku 2008 r. Spółka wystawiła dwie faktury dokumentujące otrzymanie zaliczek i wykazała je w deklaracjach VAT-7 za te miesiące, jako sprzedaż eksportową (jacht miał zostać zbudowany w ciągu 5 miesięcy). Począwszy od listopada 2008 r., ze względu na brak dalszych płatności, wstrzymano prace na jednostce i rozpoczęto postępowanie wyjaśniające. Od grudnia 2008 r. Spółka nie ma kontaktu z nabywcą. W efekcie w czerwcu 2009 r. wypowiedziano umowę ze skutkiem natychmiastowym. W sierpniu 2009 r. Spółka dokonała korekty deklaracji za wrzesień i październik 2008 r., powołując się na art. 19 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, według którego nie doszło do powstania obowiązku podatkowego, gdyż wywóz towaru nie nastąpił w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczek.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej sytuacji poprawne są korekty deklaracji VAT-7 za wrzesień i październik 2008 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek nie wystąpił, ponieważ nie sfinalizowano transakcji i nie nastąpił wywóz towaru w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania części należności. Spółka zaznaczyła, iż wartość zużytych materiałów i wykonanych prac przewyższa kwotę otrzymanych zaliczek.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów.

Według art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (…).

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie z ust. 11 powołanego artykułu, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Stosownie do ust. 12 powyższego artykułu, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności.

Na mocy art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla niektórych czynności ustawodawca przewidział opodatkowanie niższymi stawkami, tj. w wysokości 7% i 0%.

Według art. 41 ust. 4 ustawy, stawka 0% ma zastosowanie do eksportu, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), natomiast ust. 11 powyższego artykułu reguluje kwestię opodatkowania 0% stawką eksportu, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b).

Analiza powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, iż co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy). Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej reguły, dotyczące otrzymania częściowej zapłaty przed wydaniem towaru. Opodatkowane zostało więc również otrzymanie części należności. Obowiązek podatkowy w tym przypadku, powstaje z chwilą jej otrzymania (art. 19 ust. 11 ustawy). Powyższą zasadę stosuje się także do eksportu towarów, jednak pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania części należności (art. 19 ust. 12 ustawy).

Zaliczki podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla czynności, której dotyczą. Zgodnie z tym co zaznaczono powyżej, zaliczka otrzymana na poczet eksportu powinna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli w związku z jej otrzymaniem powstanie obowiązek podatkowy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka wystawiła dwie faktury (we wrześniu i październiku 2008 r.), dokumentujące zaliczki otrzymane od kontrahenta zagranicznego z Rosji, na poczet wyposażenia jachtu. Z uwagi na to, że jacht miał zostać zbudowany w ciągu 5 miesięcy i podlegać eksportowi, zastosowano zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania zaliczki, uregulowane w art. 19 ust. 12 ustawy i wykazano ww. zaliczki w deklaracjach VAT-7 za powyższe miesiące jako sprzedaż eksportową ze stawką 0%. Kontrahent nie wywiązał się z kolejnych płatności, a Spółka nie ma z nim kontaktu. Wobec tego wstrzymano prace i wypowiedziano umowę (w konsekwencji nie nastąpił wywóz towaru w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania zaliczek). W związku z tym Spółka skorygowała w deklaracjach podatkowych sprzedaż wykazaną ze stawką 0%, gdyż de facto nie doszło do powstania obowiązku podatkowego w eksporcie towarów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie Spółka słusznie wykazała w deklaracjach podatkowych otrzymanie zaliczek na poczet eksportu w miesiącach ich otrzymania. Prawidłowe było również zastosowanie stawki podatku w wysokości 0%, skoro umowa zakładała wybudowanie jachtu przed upływem 6 miesięcy od dnia otrzymania pierwszej zaliczki oraz przewidywano, iż w tym czasie nastąpi jego wywóz z terytorium kraju. W związku z faktem, iż wywóz towaru nie nastąpił w ww. terminie, nie został spełniony warunek określony w art. 19 ust. 12, co oznacza, że obowiązek podatkowy w opisywanym przypadku nie powstał. Zatem wykazane w deklaracjach - jako sprzedaż eksportowa - zaliczki ze stawką 0%, należało skorygować.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zakwalifikowania przez Spółkę zlecenia wyposażenia jachtu, jako transakcji sprzedaży towaru.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy dodatkowo wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj