Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-611/09/AZb
z 17 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-611/09/AZb
Data
2009.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
dostawa
nieruchomość zabudowana
sprzedaż nieruchomości
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy według istniejącego stanu faktycznego Wnioskodawca ma prawo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 sprzedać budynek jako towar używany zwolniony z VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009r. (data wpływu 10 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.), z dnia 19 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) oraz z dnia 14 września 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy budynku.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.), z dnia 19 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.) oraz z dnia 14 września 2009r., będącymi odpowiedzią na wezwania tut. organu z dnia 27 lipca 2009r. oraz z dnia 8 września 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości (80%), która była używana do celów dydaktycznych (statutowych).

Budynek z lat trzydziestych ubiegłego wieku Uczelnia otrzymała nieodpłatnie od Urzędu Miasta w roku 1998 na cele działalności dydaktycznej. Urząd pozostał właścicielem pozostałej części budynku. Obecnie w porozumieniu z Urzędem Miasta, Wnioskodawca chce sprzedać budynek, a uzyskane środki przeznaczyć na poprawę bazy dydaktycznej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1993 roku i w tym zakresie składa miesięczne deklaracje VAT-7.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 sierpnia 2009r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż budynek z lat 30-tych ubiegłego wieku Uczelnia otrzymała od Urzędu Miasta, który jest właścicielem pozostałej części nieruchomości na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 grudnia 1998r. po wpłaceniu 1% wartości udziałów określonych w akcie notarialnym. W momencie zapłaty nie wystąpił podatek VAT - naliczony; Uczelnia nie otrzymała faktury a podstawą zapłaty była kwota wynikająca z aktu notarialnego. W budynku była prowadzona działalność dydaktyczna (statutowa) tj. wykłady i ćwiczenia ze studentami. Działalność ta na podstawie załącznika nr 4 poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług jest działalnością zwolnioną, w związku z tym Uczelni nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT - naliczonego od wszystkich wydatków związanych z tą nieruchomością.

Ponieważ Uczelnia otrzymała budynek uprzednio używany, Wnioskodawca nie zna daty pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę dokumentami został prawdopodobnie wybudowany i zasiedlony w 1927 roku. Wnioskodawca (wcześniej Akademia) użytkował budynek od roku 1984 na podstawie decyzji administracyjnej Naczelnika Dzielnicy K., a od roku 1998 został współwłaścicielem budynku zgodnie z procedurą wcześniej wspomnianą.

Podczas całego okresu użytkowania budynku przez Wnioskodawcę były ponoszone jedynie nakłady związane z bieżącą konserwacją i utrzymaniem budynku, od których nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego. Nakłady te nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.

W budynku przy ul. K. w latach 1992 - 2000 jedno z pomieszczeń było wynajmowane na działalność komercyjną (rentgen stomatologiczny i reklama zewnętrzna na budynku). Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca wystawiał faktury VAT i odprowadzał podatek należny. Z dostępnej obecnie dokumentacji księgowej najwcześniej wystawiona faktura ma datę 21 lutego 1995r. Wnioskodawca wskazał, iż powyższy fakt wyczerpuje definicję pierwszego zasiedlenia budynku w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2009r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż Uczelnia (poprzednio Akademia) na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 grudnia 1998r. kupił udziały w nieruchomości utworzonej z działki zabudowanej budynkiem.

Stronami transakcji były: Skarb Państwa reprezentowany przez Kierownika Oddziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Rejonowego i Akademia reprezentowana przez Pełnomocnika Rektora.

Dokonując zakupu wymienionej nieruchomości od przedstawiciela Skarbu Państwa Uczelnia była zobowiązana do zapłaty kwoty wymienionej w akcie notarialnym przed podpisaniem dokumentu (zapłata nastąpiła 29 grudnia 1998r.). W 1998r. Uczelnia była podatnikiem podatku VAT, ale nie prowadziła rejestru zakupu, gdyż zdecydowana większość jej działalności była działalnością zwolnioną w istniejących wówczas warunkach sprzedaż opodatkowana stanowiła tylko kilka % sprzedaży ogółem i Wnioskodawca uznał prowadzenie rejestru zakupu za zbyt pracochłonne w stosunku do możliwości odliczenia podatku VAT - naliczonego. Po zrealizowaniu transakcji i zapłacie należności wynikającej z aktu notarialnego Uczelnia przyjęła w dobrej wierze, że transakcja została zakończona. Uczelnia uznała, że Organ Administracji Państwowej dopełnił wszelkich niezbędnych formalności związanych ze sprzedażą, gdyż to na nim jako sprzedającym ciążył obowiązek zapłaty należnego podatku VAT. W dokumentach posiadanych przez Uczelnię tj. w akcie notarialnym sprzedaży i wcześniejszych protokołach uzgodnień strona sprzedająca (przedstawiciele Wojewody - reprezentanta Skarbu Państwa) nie zawarła informacji o wystąpieniu podatku VAT w cenie sprzedaży.

Przedmiotem transakcji kupna - sprzedaży był udział w nieruchomości utworzonej z działki zabudowanej budynkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy według istniejącego stanu faktycznego Wnioskodawca ma prawo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 sprzedać budynek jako towar używany zwolniony z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, budynek wybudowany w latach trzydziestych XX wieku, którego Uczelnia była kolejnym użytkownikiem, spełnia kryteria art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i można przy jego sprzedaży zastosować stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości (80%), która była używana do celów dydaktycznych (statutowych). Obecnie w porozumieniu z Urzędem Miasta, Wnioskodawca chce sprzedać nieruchomość, a uzyskane środki przeznaczyć na poprawę bazy dydaktycznej.

Wnioskodawca (poprzednio Akademia) na podstawie aktu notarialnego z dnia 30 grudnia 1998r., po wpłaceniu 1% wartości udziałów określonych w akcie notarialnym, kupił udziały w nieruchomości utworzonej z działki zabudowanej budynkiem z lat trzydziestych ubiegłego wieku.

Stronami transakcji były: Skarb Państwa reprezentowany przez Kierownika Oddziału Geodezji i Gospodarki Gruntami Urzędu Rejonowego i Akademia reprezentowana przez Pełnomocnika Rektora.

W momencie zapłaty nie wystąpił podatek VAT – naliczony, Uczelnia nie otrzymała faktury a podstawą zapłaty była kwota wynikająca z aktu notarialnego. W dokumentach posiadanych przez Uczelnię tj. w akcie notarialnym sprzedaży i wcześniejszych protokołach uzgodnień strona sprzedająca (przedstawiciele Wojewody - reprezentanta Skarbu Państwa) nie zawarła informacji o wystąpieniu podatku VAT w cenie sprzedaży.

W budynku była prowadzona działalność dydaktyczna (statutowa) tj. wykłady i ćwiczenia ze studentami. Działalność ta na podstawie załącznika nr 4 poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług jest działalnością zwolnioną, w związku z tym Uczelni nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT - naliczonego od wszystkich wydatków związanych z tą nieruchomością.

Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę dokumentami budynek został prawdopodobnie wybudowany i zasiedlony w 1927 roku. Wnioskodawca (wcześniej Akademia) użytkował budynek od roku 1984 na podstawie decyzji administracyjnej Naczelnika Dzielnicy K., a od roku 1998 został współwłaścicielem budynku zgodnie z procedurą wcześniej wspomnianą.

Podczas całego okresu użytkowania budynku przez Wnioskodawcę były ponoszone jedynie nakłady związane z bieżącą konserwacją i utrzymaniem budynku, od których nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego. Nakłady te nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynku.

W budynku przy ul. K. w latach 1992 - 2000 jedno z pomieszczeń było wynajmowane na działalność komercyjną (rentgen stomatologiczny i reklama zewnętrzna na budynku). Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca wystawiał faktury VAT i odprowadzał podatek należny. Z dostępnej obecnie dokumentacji księgowej najwcześniej wystawiona faktura jest datowana na dzień 21 lutego 1995r.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji, stwierdzić należy, że zbycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku korzystać będzie ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że budynek mający być przedmiotem sprzedaży spełnia kryteria art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy można zastosować zwolnienie, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż wskazane przez Wnioskodawcę przepisy już nie obowiązują. Jednocześnie budynki nie mieszczą się w definicji towarów używanych.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z dniem 1 stycznia 2009r. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: „zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”.

Jednocześnie na mocy powołanego powyżej przepisu ustawy z dnia 7 listopada 2008r., z dniem 1 stycznia 2009r. zmianie uległa definicja towaru używanego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zatem, w świetle przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009r. przedmiotowy budynek nie stanowi towaru używanego.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż jeśli chodzi o kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położony jest budynek, to rozstrzygają ją przepisy art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Na marginesie należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj