Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-672/09/LSz
z 8 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-672/09/LSz
Data
2009.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
grunty
nieruchomości
przeniesienie prawa własności
zaległości podatkowe
zbycie praw
zwolnienie z długu


Istota interpretacji
Opodatkowanie przeniesienia prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem.



Wniosek ORD-IN 949 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009r. (data wpływu 29 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będąc w przejściowo trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego pismami z dnia 8 stycznia 2009r. i z dnia 2 marca 2009r. i z dnia 21 kwietnia 2009r. oraz z dnia 30 kwietnia 2009r. o wyrażenie zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa prawa wieczystego użytkowania działek nr ewid. 103 o powierzchni 47,2946 ha i nr ewid. 159 o powierzchni 26,7246 ha położonych w S., w obrębie nr 6 i objętych księgą wieczystą nr …. wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem w zamian za zaległości z tytułu podatku VAT za miesiące październik 2008r., grudzień 2008r. oraz styczeń 2009r. w kwocie głównej ….. wraz z należnymi odsetkami.

W ewidencji gruntów tereny działek nr ewid. 103 i 159 w S. w obrębie nr 6 oznaczone są jako grunty leśne. Dla wymienionych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy S." uchwalone uchwałą nr ….. Rady Miejskiej w S. z dnia 21 stycznia 2005 r. z póź. zm. ich tereny oznaczone zostały jako "ZL - lasy".

W dniu 28 kwietnia 2009r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie H. Spółka Akcyjna podjęło Uchwałę o wyrażeniu zgody na zbycie na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa prawa wieczystego użytkowania ww. działek wraz ze zlokalizowanym na nich drzewostanem w zamian za zobowiązania podatkowe H. z tytułu podatku VAT.

Wnioskodawca otrzymał od Naczelnika Urzędu Skarbowego postanowienie znak: …… z dnia 7 maja 2009r. o wyrażeniu zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa prawa wieczystego użytkowania działek nr ewid. 103 o powierzchni 47,2946 ha i nr ewid. 159 o powierzchni 26,7246 ha położonych w S. w obrębie nr 6 i objętych księgą wieczystą nr ….. wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem o wartości … zł w zamian za zaległości podatkowe w podatku od towarów i usług za miesiące październik 2008r., grudzień 2008r. i styczeń 2009r. oraz należne odsetki.

Starosta działając w imieniu Skarbu Państwa uzyskał zgodę Wojewody (Zarządzenie Nr … Wojewody z dnia 12 maja 2009r.) na przeniesienie prawa wieczystego użytkowania wieczystego wymienionych działek na rzecz Skarbu Państwa. Dnia 14 maja 2009r. Wnioskodawca dokonał przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa prawa użytkowania ww. działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem w zamian za zaległości z tytułu podatku od towarów i usług w kwocie głównej …. zł wraz z należnymi odsetkami w kwocie ….. zł, zgodnie z art. 66 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60, z późn. zm.) w drodze Umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działek wraz z drzewostanem - akt notarialny repertorium A numer: …. oraz Akt notarialny z dnia 18 maja 2009r. (protokół) repertorium A numer ….. - Kancelaria Notarialna, znajdująca się w S. przy ulicy O.

W dniu 27 maja 2009r. Spółka Akcyjna otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego Decyzję znak … z dnia 22 maja 2009r. o wygaśnięciu zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług w łącznej kwocie wraz z odsetkami …. zł.

Wnioskodawca oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie wszczęto postępowania podatkowego oraz, że nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przeniesienie prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem na rzecz Skarbu Państwa w zamian za zaległości podatkowe – w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa podlega zwolnieniu w trybie art. 43 ust.1 pkt 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy: przeniesienie prawa wieczystego użytkowania wszelkich terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę jest:

  1. dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług,
  2. zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Uzasadniając powyższe stanowisko Wnioskodawca wyjaśnia co następuje:

Ad. 1. S.A. przekazując na rzecz Skarbu Państwa prawo wieczystego użytkowania działek nr ewid. 103 i 159 w S. w obrębie nr 6 pozbyła się posiadanego prawa wieczystego użytkowania wymienionych działek. Zatem doszło do zbycia prawa o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o o podatku od towarów i usług. Wymieniona czynność jest w świetle przytoczonego przepisu dostawą. Grunty, które Spółka Akcyjna przekazała na rzecz Skarbu Państwa nie są i nie będą przeznaczone pod zabudowę, gdyż są to grunty wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się zbycie praw do gruntów będących w użytkowaniu wieczystym. Powołany przepis dotyczy dostawy określonych wyżej terenów jako przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem.

Warto zwrócić uwagę, iż w przypadku przeniesienia własności rzeczy lub praw w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej podatnik nie dokonuje czynności stanowiącej prowadzenie działalności gospodarczej. Należy bowiem podkreślić, iż "dostawa towaru" w tym przypadku prowadzi do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, zatem skutki tej czynności równoważne są zapłacie podatku w formie pieniężnej czy chociażby zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowej.

Ad. 2. Grunty, które Spółka Akcyjna przekazała na rzecz Skarbu Państwa nie są i nie będą przeznaczone pod zabudowę, gdyż:

  • w ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w S. tereny działek nr ewid. 103 i 159 w S. w obrębie nr 6, których prawo wieczystego użytkowania wraz ze zlokalizowanym na nich drzewostanem oznaczone zostały jako grunty leśne ("Ls"),
  • dla wymienionych działek brak jest aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w starym planie tereny te oznaczone były jako "ZL - lasy",
  • "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy S." uchwalone uchwałą nr …. Rady Miejskiej w S. z dnia 21 stycznia 2005r. z póź. zm. tereny działek nr ewid. 103 i 159 w S. w obrębie nr 6 oznaczone zostały jako "ZL - lasy".

Zatem w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie prawa wieczystego wymienionych działek na rzecz Skarbu Państwa wraz ze zlokalizowanym na nich drzewostanem jest dostawą terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, a w świetle wymienionego przepisu zwolnione z podatku od towarów i usług.

Niezależnie od powyższej argumentacji należy w niniejszej sprawie zwrócić uwagę również na:

  1. brak ekwiwalentności świadczeń powstałych na skutek zawarcia umowy przenoszącej własności rzeczy lub praw na Skarb Państwa. Albowiem co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają świadczenia posiadające charakter wzajemny. Zatem za zasadne należy uznać stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z dnia 16 stycznia 2007r. (sygn. akt I FSK 500/2006), który – wychodząc z zawartej w art. 6 Ordynacji podatkowej legalnej definicji podatku (jako publicznoprawnego, nieodpłatnego, przymusowego oraz bezzwrotnego świadczenia pieniężnego na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikającego z ustawy podatkowej) - uznał, że podatek nie jest świadczeniem pieniężnym, które może być uzyskiwane "w zamian" za inne świadczenie (czy "w miejsce" innego świadczenia), ponieważ zasadniczą cechą podatku jest jego jednostronność i nieekwiwalentność. Natomiast podatnik, regulując podatek, nie uzyskuje nic w zamian.
  2. cel tej czynności prawnej (jaką jest przeniesienie prawa wieczystego użytkowania działek i zlokalizowanego na nich drzewostanu w trybie art. 66 ustawy Ordynacja podatkowa), którym jest wygaśnięcie zobowiązania podatkowego podmiotu znajdującego się w trudnej sytuacji ekonomicznej, nie pozwalającej mu na zapłatę podatku w formie gotówkowej. W sytuacji, gdy podatnik nie dysponuje odpowiednimi środkami pieniężnymi na zapłatę zobowiązań podatkowych, przeniesienie własności rzeczy na rzecz Skarbu Państwa (jednostki samorządu terytorialnego) jest jedyną możliwością uregulowania ciążących na nim zaległości podatkowych.

Analiza obowiązujących przepisów prawa, jak również charakter prawny przeniesienia prawa własności rzeczy lub praw w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej, w ocenie Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, iż czynność ta zwolniona jest od podatku od towarów i usług. Zatem w niniejszej sprawie przeniesienie prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem, na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za zaległości podatkowe, w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

  1. Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;
  2. gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

W myśl § 2 ww. art. 66 przeniesienie następuje na wniosek podatnika:

  1. w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, na podstawie umowy zawartej, za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego, między starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej a podatnikiem;
  2. w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 2, na podstawie umowy zawartej między wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa a podatnikiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Ustawodawca nie wyłączył z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, jak również nie wyłączył z opodatkowania tym podatkiem przeniesienia własności rzeczy, prawa użytkowania wieczystego lub praw majątkowych na rzecz gminy, powiatu lub województwa w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

Dokonywanie ww. czynności, uregulowanych w art. 66 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowi szczególny przypadek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, co nie zmienia faktu, że przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych tym trybie jest czynnością, która zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a starostą wykonującym zadanie z zakresu administracji rządowej, natomiast wygaśnięcie zobowiązania na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej pomiędzy zobowiązanym do zapłaty podatku a wójtem, burmistrzem (prezydentem miasta), starostą albo marszałkiem województwa. Zatem, czynność będąca przedmiotem takiej umowy mieści się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego, wynika, że Wnioskodawca będąc w przejściowo trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyrażenie zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa prawa wieczystego użytkowania działek nr ewid. 103 o powierzchni 47,2946 ha i nr ewid. 159 o powierzchni 26,7246 ha położonych w S., w obrębie nr 6 i objętych księgą wieczystą nr …. wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem w zamian za zaległości z tytułu podatku VAT za miesiące październik 2008r., grudzień 2008r. oraz styczeń 2009r. w kwocie głównej … zł wraz z należnymi odsetkami.

Wnioskodawca otrzymał od Naczelnika Urzędu Skarbowego postanowienie znak: ……. z dnia 7 maja 2009r. o wyrażeniu zgody na przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa prawa wieczystego użytkowania działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przeniesienie prawa użytkowania wieczystego, w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za zaległości podatkowe w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa związana z przeniesieniem prawa rozporządzania towarami jak właściciel. Przeniesienie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej i jest ono odpłatne. Odpłatnością w przedmiotowym przypadku jest kwota zaległości podatkowych, która zostanie skompensowana wartością nieruchomości.

W przedstawionym stanie faktycznym nie sposób również nie odnieść się do kwestii drzewostanu.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) - nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej, stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Z powyższej definicji wynika, iż na gruncie polskiego prawa możemy wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

  • grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),
  • budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),
  • części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Natomiast w myśl art. 48 cyt. ustawy Kodeks cywilny - z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Powyższy przepis prawny jest wyrazem zasady ujętej w art. 191 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

W konsekwencji należy uznać, że wszelkie rzeczy ruchome tracą swoją odrębność prawną, jeżeli zostają połączone z nieruchomością w sposób trwały, tak że stają się jej częściami składowymi. Dotyczy to więc zasianych lub zasadzonych drzew i krzewów, czy materiałów użytych w konstrukcji budynków lub innych urządzeń. Zatem wskazany we wniosku drzewostan, w przedmiotowej sprawie, stanowić będzie element składowy gruntu.

Z treści wniosku nie wynika bowiem aby drzewostan stanowił odrębny od gruntu przedmiot własności lub był przedmiotem odrębnej dostawy.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym dostawa gruntów niezabudowanych budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według 22% stawki. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami innymi niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, np. gruntami rolnymi czy leśnymi, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4).

Z powyższych przepisów wynika, że dla określenia przeznaczenia danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Z wniosku wynika, że w ewidencji gruntów tereny ww. działek nr ewid. 103 i 159 oznaczone są jako grunty leśne. Dla wymienionych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy S" uchwalonym uchwałą nr Rady Miejskiej w S. z dnia 21 stycznia 2005r. tereny te oznaczone zostały jako "ZL - lasy".

Zatem w oparciu o powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny należy stwierdzić, że przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 66 Ustawy Ordynacja podatkowa prawa wieczystego użytkowania ww. działek wraz ze znajdującym się na nich drzewostanem, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże przeniesienie ww. gruntów wraz z drzewostanem oznaczonych jako "ZL – lasy” będzie korzystać ze zwolnienia z tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy stwierdzić, iż wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2006r. sygn. I FSK 500/2006 dotyczył stanu prawnego obowiązującego przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a zatem nie odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj