Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1100/09-6/MR
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1100/09-6/MR
Data
2009.11.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
energia cieplna
korekta
obowiązek podatkowy
termin płatności


Istota interpretacji
Czy Spółka powinna dokonać korekty deklaracji VAT-7 za okres ostatnich pięciu lat i ująć podatek należny z tytułu dostaw energii cieplnej zgodnie z art. 19 ust 13 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, tj. terminem płatności określonym w umowie (14 dni od daty wystawienia faktury lub 14 dni od daty otrzymania)?



Wniosek ORD-IN 872 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 24 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) oraz z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji VAT-7 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji VAT-7. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) oraz z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty i o zmianę własnego stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (wg PKD 2007) – wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych. Spółka ma zawarte umowy ze wszystkimi odbiorcami na dostarczanie ciepła z sieci ciepłowniczej do obiektów odbiorcy. Stosownie do postanowień art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej do rozliczeń z tytułu dostawy tych mediów. W zawartych z odbiorcami umowach jest określone, że należność za dostawę energii cieplnej odbiorca będzie regulował w terminie 14 lub 10 dni od daty otrzymania lub wystawienia faktury (w zależności od wynegocjowanego stanu) – nie jest natomiast w umowie określony termin płatności rozumiany jako konkretna data, od której należałoby liczyć wymagalność należności z tytułu dostawy ciepła. Odczyty liczników są dokonywane cyklicznie jeden raz w miesiącu (na przełomie miesięcy), a faktury wystawiane z datą końcową każdego miesiąca w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT. Należny podatek VAT jest deklarowany za dany miesiąc zgodnie z wystawionymi fakturami i płacony do 25 dnia następnego miesiąca.

Przykład: 31 sierpnia 2009 r. – odczyt licznika,

1 września – 6 września 2009 r. – w tym okresie są wystawiane faktury z datą wystawienia faktury 31 sierpnia 2009 r. – miesiąc sprzedaży sierpień 2009 r.,

20 września 2009 r. – 25 września 2009 r. – termin płatności na fakturze wynikający z zapisu umowy (z reguły dodaje się kilka dni na obieg pocztowy i czas potrzebny na wystawianie faktur), wymieniona wyżej faktura jest uwzględniona w deklaracji za sierpień – podatek należny VAT jest płacony do 25 września 2009 r.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że przeprowadzone kontrole UKS w zakresie rzetelności i prawidłowości deklarowania podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku VAT w poszczególnych miesiącach (za 1999 r. i 2002 r.) nie stwierdziły nieprawidłowości w tym zakresie. Odnosiły się one co prawda do poprzedniego stanu prawnego, który akurat w zakresie terminu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie mediów nie uległ zmianie.

W uzupełnieniu do wniosku, Spółka wskazała, że w zawartych z odbiorcami umowach sprzedaży ciepła zawarte są trzy różne zapisy w zależności od wynegocjonowanego stanu:

„(…) 1. Należność za dostawę energii cieplnej Odbiorca będzie regulował poleceniem przelewu w terminie 14 dni od daty wystawienia faktury lub,

  1. Należność za dostawę energii cieplnej Odbiorca będzie regulował poleceniem przelewu w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury lub,
  2. Należność za dostawę energii cieplnej Odbiorca będzie regulował poleceniem przelewu w terminie do 10 dni od daty otrzymania faktury.

Powyższe należy rozumieć w sposób następujący:

  1. Każdy odbiorca ma w umowie jeden z trzech powyżej opisanych terminów płatności.
  2. Terminy płatności na fakturach są zbieżne z zapisami umowy (…)”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna dokonać korekty deklaracji VAT-7 za okres ostatnich pięciu lat i ująć podatek należny z tytułu dostaw energii cieplnej zgodnie z art. 19 ust 13 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, tj. terminem płatności określonym w umowie (14 dni od daty wystawienia faktury lub 14 dni od daty otrzymania)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zawartymi umowami termin płatności za dostawę energii cieplnej upływa 14 dnia od daty wystawienia faktury lub 14 dnia od daty otrzymania faktury przez odbiorcę. W każdym przypadku będzie to miesiąc następny po miesiącu, w którym faktura została wystawiona (ostatni dzień miesiąca). Dostawa energii cieplnej jest usługą o charakterze ciągłym, dla których ustawodawca powiązał moment powstania obowiązku podatkowego z upływem terminu płatności. Ustawa nie zawiera żadnych ograniczeń co do ustalenia terminu płatności. W świetle powyższego, Spółka powinna ujmować podatek należny z tytułu dostaw energii cieplnej w deklaracji za miesiąc, w którym upływa termin płatności określony w umowie.

Spółka ujmując podatek należny z tytułu dostaw energii cieplnej w deklaracji VAT-7 na zasadach ogólnych odprowadzała podatek wcześniej niż wynikało to z zapisów szczególnych ustawy, tym samym nie spowodowała uszczuplenia dochodów budżetu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku dokonywania korekty złożonych deklaracji VAT-7 za ostatnie pięć lat. Spółka powinna zacząć stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy, do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostaw energii cieplnej poczynając od deklaracji za sierpień br. Wnioskodawca nadmienił również, że poczynając od faktur za dostawę ciepła w sierpniu br. Spółka będzie ujmowała na fakturze z tytułu sprzedaży energii cieplnej faktyczną datę wystawienia faktury nie zaś ostatni dzień miesiąca, którego faktura dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W wydanej w dniu 9 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1100/09-5/MR interpretacji indywidualnej dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy energii elektrycznej wskazano, że obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy, tzn. z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka ma zawarte umowy ze wszystkimi odbiorcami na dostarczanie ciepła z sieci ciepłowniczej do obiektów odbiorcy. W umowach tych zawarte są trzy różne zapisy w zależności od wynegocjonowanego stanu, tj.: należność za dostawę energii cieplnej Odbiorca będzie regulował poleceniem przelewu w terminie: 14 dni od daty wystawienia faktury lub 14 dni od daty otrzymania faktury lub do 10 dni od daty otrzymania faktury. Każdy odbiorca ma w umowie jeden z trzech powyżej opisanych terminów płatności. Terminy płatności na fakturach są zbieżne z zapisami umowy. Spółka ujmując podatek należny z tytułu dostaw energii cieplnej w deklaracji VAT-7 na zasadach ogólnych odprowadzała podatek wcześniej niż wynikało to z zapisów szczególnych ustawy.

Ponieważ prawidłowość rozliczenia podatku VAT z budżetem jest obowiązkiem podatnika, to on sam odpowiada za rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym sporządzenie deklaracji i zapłatę podatku.

W sytuacji, gdy podatnik wykaże w niewłaściwym miesiącu rozliczeniowym podatek należny od dokonanych czynności, musi złożyć korektę deklaracji VAT-7.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Wskazane przepisy statuują ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Zobowiązanie podatkowe, na podstawie art. 70 § 1 cyt. ustawy, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Prawo złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, płatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Każde zobowiązanie podatkowe przedawnia się (wygasa) z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Wpływ na bieg 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego mają instytucje zawieszenia oraz przerwania biegu tego terminu.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy, tzn. przedmiotem świadczenia są usługi dostaw energii cieplnej. Z uwagi na powyższe, obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny. W związku z faktem, iż Wnioskodawca wykazywał obowiązek podatkowy wcześniej niż to wynikało z ww. przepisu, jest on zobowiązany do skorygowania zaistniałego błędu poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7 – jednej za miesiąc, w którym niewłaściwie zadeklarował podatek należny, zmniejszającą ten niewłaściwie zadeklarowany podatek, drugiej za miesiąc, w którym nie zadeklarował w ogóle (mimo, iż powinien) podatku należnego, zwiększającą ten niezadeklarowany podatek.

Jednocześnie Zainteresowany ma obowiązek skorygować deklaracje za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy energii elektrycznej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 9 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1100/09-5/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj