Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-714/09/AP
z 23 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-714/09/AP
Data
2009.10.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa


Słowa kluczowe
zmiana właściwości urzędu skarbowego


Istota interpretacji
Od jakiej daty Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie dla Spółki organem podatkowym właściwym miejscowo i rzeczowo między innymi w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej, do którego to organu podatkowego strona będzie zobowiązana składać deklaracje dotyczące zobowiązań podatkowych oraz zgłoszenia aktualizacyjne w zakresie identyfikacji podatkowej?



Wniosek ORD-IN 47 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 1 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej określenia właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia właściwego organu podatkowego w sprawach podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka nie prowadzi aktualnie działalności gospodarczej poza zarządzaniem nieruchomością wspólną. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych rokiem podatkowym dla Spółki jest okres 12 kolejnych miesięcy w roku od dnia 1 października do dnia 30 września roku następnego. Na dzień składania niniejszego wniosku rokiem podatkowym jest okres od dnia 1 października 2008 r. do dnia 30 września 2009 r. W zakresie podatku od towarów i usług Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Spółka ma siedzibę na terenie działania oraz właściwości miejscowej Naczelnika Urzędu Skarbowego. Do dnia 28 grudnia 2008 r. jednym ze wspólników Spółki był obywatel Niemiec, z tego też powodu właściwym organem podatkowym dla Spółki między innymi w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej był Naczelnik Urzędu Skarbowego. Wyżej opisana sytuacja uległa zmianie w dniu 29 grudnia 2008 r. Na podstawie umów darowizn prezes zarządu Spółki – obywatel polski - stał się jedynym udziałowcem posiadającym 379 udziałów, obejmujących cały kapitał zakładowy. W dniu 20 stycznia 2009 r. prezes Spółki sprzedał dwa udziały innej osobie będącej obywatelem polskim, zamieszkałym w Polsce. Na dzień składania niniejszego wniosku powyżej wymienione osoby fizyczne są jedynymi udziałowcami Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że podana siedziba Spółki jest jednocześnie miejscem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jedynym powodem, dla którego Spółka rozliczała się w Urzędzie Skarbowym był fakt, iż jednym z udziałowców Spółki był obywatel Niemiec. Spółka nie spełnia jakichkolwiek innych warunków – poza tym, że jednym z udziałowców Spółki był obywatel Niemiec – wynikających z art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych skutkujących zaliczeniem jej do podatników podlegających urzędowi skarbowemu wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Od jakiej daty Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie dla Spółki organem podatkowym właściwym miejscowo i rzeczowo między innymi w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej, do którego to organu podatkowego strona będzie zobowiązana składać deklaracje dotyczące zobowiązań podatkowych oraz zgłoszenia aktualizacyjne w zakresie identyfikacji podatkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując za podstawę treść art. 5a ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) oraz fakt, iż od dnia 29 grudnia 2008 r. obywatel polski był jedynym udziałowcem Spółki prowadzącej działalność gospodarczą, należy uznać, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego będzie dla strony organem podatkowym właściwym miejscowo i rzeczowo w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej, do którego to organu podatkowego strona zobowiązana będzie składać deklaracje podatkowe oraz zgłoszenia aktualizacyjne w zakresie identyfikacji podatkowej. Powyższe stanowisko będzie dla strony prawidłowe pod warunkiem, że w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. żaden ze wspólników Spółki nie będzie należał do kategorii szczególnych podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 17 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Właściwość miejscową w zakresie podatku od towarów i usług określa art. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.


Jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:


  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej – ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych – ze względu na miejsce zamieszkania.(ust. 2)


Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z brzmieniem ust. 3a przepisy powołanego wyżej art. 3 ust. 1 i 2 nie naruszają przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267).

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) w sprawach określonych w art. 3 (m.in. w zakresie ewidencji podatników) naczelnikiem urzędu skarbowego właściwym dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług (…)


Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 9b pkt 7 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności: osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które:


  1. w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
  2. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
  3. są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
  4. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.


Z kolei stosownie do brzmienia art. 5a ust. 5 ww. ustawy dla podatników, dla których właściwym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników i którzy przez dwa kolejne lata podatkowe nie należeli do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b, zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje z dniem 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło ich wyłączenie z danej kategorii podatników.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Spółka spełniała warunki do zaliczenia jej do określonych kategorii podatników, dla których organami właściwymi miejscowo są naczelnicy wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Jednakże, w związku ze zmianami w składzie udziałowców, Spółka przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 powołanej ustawy. Wobec powyższego we wskazanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 5a ust. 5 cytowanej ustawy, określający moment zmiany właściwości organu podatkowego z uwagi na wyłączenie Spółki z określonej kategorii podatników.


Dokonując analizy art. 5a ust. 5 wskazanej ustawy należy zauważyć, iż w pierwszej części przepisu ustawodawca określa dwa warunki, które muszą być spełnione aby zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego mogła być przeprowadzona. Są to mianowicie:


  • warunek podlegania właściwości naczelnikowi wyspecjalizowanego urzędu skarbowego;
  • warunek niespełniania przesłanek zaliczenia do kategorii podatników, o których mowa w art. 5 ust. 9b tejże ustawy przez okres dwóch kolejnych lat podatkowych.


Zauważyć należy, iż pierwszy warunek nie budzi wątpliwości interpretacyjnych, gdyż oczywistym jest, iż zmiana właściwości miejscowej z naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego może nastąpić jedynie, w przypadku gdy właściwym dla podatnika był tenże organ podatkowy.

Z kolei drugi warunek zostanie spełniony, jeżeli podatnik nie będzie należał do kategorii podatników wskazanych w art. 5 ust. 9b ustawy o izbach i urzędach skarbowych, przez okres dwóch następujących po sobie lat podatkowych. Przy czym zauważyć należy, iż ustawodawca wskazując na dwa lata podatkowe jakie muszą upłynąć, posługuje się przyimkiem „przez”, który w tym kontekście oznacza czas trwania, „przejście” okresu mającego swój początek i koniec. Innymi słowy wskazuje na dwa pełne lata podatkowe jakie muszą upłynąć aby ziścił się warunek wskazany w tym przepisie, dający podstawę do wyznaczenia daty zmiany właściwości.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca przyjął dla celów rozliczeń rok podatkowy okres od dnia 1 października danego roku do dnia 30 września roku następnego, natomiast w dniu 29 grudnia 2008 r. na podstawie umów darowizn jedynym udziałowcem Spółki stał się obywatel polski. W konsekwencji okres dwóch lat podatkowych następujących po sobie upłynie z dniem 30 września 2011 roku.

Mając na uwadze fakt, iż moment wyłączenia z określonej kategorii podmiotów następuje dopiero po upływie dwóch lat podatkowych, czyli w przypadku Spółki w dniu 30 września 2011 roku, dopiero od tej daty należy obliczyć moment zmiany właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego. W przedmiotowej sprawie moment ten przypadnie na dzień 1 stycznia 2013 roku, bowiem rok 2013 jest drugim rokiem kalendarzowym następującym po momencie wyłączenia z określonej kategorii podatników, tj. po roku 2011.

Kontynuując należy podkreślić, iż dopiero w przypadku spełnienia powyższych warunków możliwa jest zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego, przy czym zmiana ta następuje w dniu 1 stycznia w drugim roku następującym po wyłączeniu podmiotu z określonej kategorii podatników.

Dokonując oceny zawartego przez Spółkę własnego stanowiska w sprawie należy wskazać, iż zmiana właściwości miejscowej nie może nastąpić z dniem 1 stycznia 2011 roku. W szczególności należy zwrócić uwagę na fakt, iż w takiej sytuacji zmiana właściwości nie byłaby możliwa z uwagi na brak spełnienia warunku niespełniania przesłanek określonych w art. 5 ust. 9b ustawy przez okres dwóch lat podatkowych, co za tym idzie jeden z podstawowych warunków do zmiany właściwości nie zostałby spełniony w dniu wskazanym przez Spółkę, w konsekwencji jej stanowisko w sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym zmiana właściwości organu podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz identyfikacji podatkowej z naczelnika właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podmiotów (tj. Urzędu Skarbowego) na Naczelnika Urzędu Skarbowego, nastąpi w dniu 1 stycznia 2013 r., o ile do tego czasu miejsce wykonywania czynności opodatkowanych przez Spółkę nie ulegnie zmianie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa do badania, czy w danej sytuacji zachodzi okoliczność skutkująca zmianą właściwości organu podatkowego, tym samym niniejsza interpretacja nie może być traktowana jako rozstrzygnięcie co do właściwości danego organu podatkowego, a jedynie jako wskazówka do prawidłowego określenia takiej właściwości.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu

Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj