Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1146/09-4/LP
z 30 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1146/09-4/LP
Data
2009.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
projekt
uczelnie
usługi eksperckie


Istota interpretacji
Dotyczy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Wzrost potencjału badawczo rozwojowego Wydziałów”



Wniosek ORD-IN 722 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 8 grudnia 2009 r. (doręczone 15 grudnia 2009 r.) pismem z dnia 17 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „Wzrost potencjału badawczo rozwojowego Wydziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. „Wzrost potencjału badawczo rozwojowego Wydziałów

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet zawarł umowę o dofinansowanie projektu „Wzrost potencjału badawczo rozwojowego Wydziałów ” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 osi priorytetowej nowoczesna gospodarka działanie 1.3 wspieranie innowacji. Umowa została zawarta w dniu 25.08.2009 z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości .

Celem projektu jest przyspieszenie tempa rozwoju gospodarczego, budowania konkurencyjności i znaczenia regionu poprzez zwiększenie potencjału badawczo-rozwojowego Uniwersytetu. Cel główny to stan pożądany, którego osiągnięcie jest warunkowane realizacją celów szczegółowych:

  1. podniesienie jakości zaplecza badawczo-rozwojowego Uniwersytetu,
  2. rozwój badań naukowych w dziedzinach strategicznych dla rozwoju regionu, kraju,
  3. wzrost elastyczności oferty badawczej Uniwersytetu na potrzeby otoczenia społeczno - gospodarczego,
  4. wzrost konkurencyjności oferty naukowo-badawczej uczelni,
  5. zwiększenie dostępności do wyników badań naukowych,
  6. rozwój potencjału kadry Uczelni,
  7. poprawa dostępności do zaplecza badawczo-rozwojowego w regionie,
  8. rozwój współpracy sfery nauki i biznesu,
  9. dostosowanie oferty badawczej Uniwersytetu do potrzeb nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy,
  10. zwiększenie aktywności gospodarczej podmiotów wykorzystujących nowoczesne technologie oraz innowacyjne rozwiązania,
  11. wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących w regionie,
  12. podniesienie kompetencji i praktycznych umiejętności studentów Uniwersytetu,
  13. podniesienie prestiżu uczelni jako ośrodka odpowiadającego na zapotrzebowanie społeczno-gospodarcze.

Przedmiotem realizowanej inwestycji jest zakup aparatury naukowo-badawczej na potrzeby prowadzenia badań przez Wydział Chemii oraz Wydział Biologii i Nauk o Ziemi. Planuje się zakup 80 sztuk aparatury oraz 7 sztuk mebli laboratoryjnych, w tym 2 digestoriów.

Całkowita szacunkowa wartość projektu wynosi 33 017 678,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do realizowanego projektu uczelni przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części od zakupów dokonanych na rzecz projektu...

Uniwersytet jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności edukacyjnej i naukowo-badawczej finansowanej dotacjami, które korzystają ze zwolnienia prowadzi również w bardzo małym zakresie (ok. 9% w stosunku do sprzedaży ogółem) działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni, sprzedaży książek oraz sprzedaży prac badawczych (szczególnie przez laboratorium analityczne wydziału chemii, które to wykonuje i sprzedaje analizy dla potrzeb jednostek przemysłowych). Wyszczególnione czynności w obowiązującym stanie prawnym podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) postanowiono, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim wykorzystuje on nabyte towary i usługi do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu lub podlegających opodatkowaniu ale zwolnionych od podatku, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia i czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług).

Reasumując – prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w całości (jeżeli zakupy związane są wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną), nie przysługuje (jeżeli zakupy związane są wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną) lub przysługuje częściowo (jeżeli zakupy związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i ze sprzedażą zwolnioną).

W realizowanym przez uczelnię projekcie istotą jest stworzenie nowoczesnej bazy badawczej laboratoriów Wydziału Chemii i Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu o wysokospecjalistyczny sprzęt, unikatowy na rynku, wybrany na podstawie analizy zapotrzebowania na badania ze strony otoczenia społeczno-gospodarczego, dostosowanie ofert badawczych Uniwersytetu do potrzeb lokalnej i regionalnej gospodarki i jej specyfiki (m.in. dla branży rolniczej, spożywczej, medycznej, farmaceutycznej, kosmetycznej, paliwowej, biotechnologicznej i ochrony środowiska), zwiększenie aktywności przedsiębiorstw przede wszystkim z regionu we wdrażaniu innowacji poprzez transfer wiedzy na linii nauka-gospodarka, udostępnianie wyników badań przedsiębiorcom w postaci publikacji, oraz realizacji badań celowych, tematycznych.

Otrzymane dofinansowanie na realizacje projektu nie ma żadnego związku z wymienionymi dotacjami w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT. Do obrotu bowiem przyjmuje się otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W realizowanym projekcie podmioty badawczo-rozwojowe, między innymi uczelnie, generują innowacyjność która jest podstawą konkurencyjności i rozwoju podmiotów gospodarczych, albowiem brak podejmowania inicjatyw badawczych spowoduje ograniczone możliwości aktywnego uczestnictwa kadry naukowej w przedsięwzięciach naukowych organizowanych na skalę krajową, jak i międzynarodową, zaprezentowanie dokonań naukowych, jak również transferu wiedzy i doświadczenia z innych ośrodków naukowych i udostępnianie do zastosowania w praktyce.

Zdaniem Wnioskodawcy środki otrzymane na realizację projektu nie mają związku z ceną, gdyż głównym celem projektu jest szeroko rozumiana działalność naukowo-badawcza skierowana do szerokiej gamy odbiorców. Uczelnia generuje innowacyjność, która jest podstawą konkurencyjności i rozwoju podmiotów gospodarczych, a wyniki badań będą udostępniane jednostkom w formie publikacji. Należy zwrócić uwagę, że studenci partycypują w wiedzy i doświadczeniach naukowców. Zaniechanie omawianych badań wpłynie również na zmniejszenie pierwiastka praktycznego w przekazywanej wiedzy studentom.

Na wezwanie tut. organu Wnioskodawca poinformował, iż jego zdaniem od zakupu aparatury naukowo-badawczej dokonywanej w ramach w/w projektu nie przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części.

Zakupiona aparatura będzie używana na potrzeby prowadzenia działalności naukowo- badawczo-rozwojowej w zakresie nauk chemicznych, biologicznych oraz geograficznych i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu, nie generujących podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT – zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Uniwersytet jest podatnikiem i płatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz działalności edukacyjnej korzystającej zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT ze zwolnienia, prowadzi również w bardzo małym zakresie (ok. 9% w stosunku do sprzedaży ogółem) działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni, sprzedaży książek oraz sprzedaży prac badawczych.

Uniwersytet w dniu 25 sierpnia 2009 r. zawarł z Polską Agencją Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu o dofinansowanie projektu „Wzrost potencjału badawczo rozwojowego Wydziałów Ch” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 osi priorytetowej nowoczesna gospodarka działanie 1.3 wspieranie innowacji. Przedmiotem realizowanej inwestycji jest zakup aparatury naukowo-badawczej na potrzeby prowadzenia badań przez Wydziały. Planuje się zakup 80 sztuk aparatury oraz 7 sztuk mebli laboratoryjnych, w tym 2 digestoriów.

Realizowany projekt związany jest z Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 osią priorytetową Nowoczesna Gospodarka działanie 1.3 wspieranie innowacji, którego głównym celem statutowym jest szeroko rozumiana działalność dydaktyczna i naukowo-badawcza, która w świetle obowiązujących przepisów korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT.

Na wezwanie tut. organu Wnioskodawca poinformował, iż jego zdaniem od zakupu aparatury naukowo-badawczej dokonywanej w ramach w/w projektu nie przysługuje zwrot podatku naliczonego w całości lub w części. Zakupiona aparatura będzie używana na potrzeby prowadzenia działalności naukowo - badawczo - rozwojowej w zakresie nauk chemicznych, biologicznych oraz geograficznych i będzie wykorzystywana do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu, nie generujących podatku VAT.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną (projekty maja być wykorzystywane do szeroko rozumianej działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej korzystającej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania nabytych w wyniku realizacji projektu składników majątkowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj