Interpretacja Ministra Finansów
AE2/8012/6/KWG/09/9595
z 3 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE2/8012/6/KWG/09/9595
Data
2009.12.03



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych


Słowa kluczowe
paliwo
podatek akcyzowy
produkcja
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Istota interpretacji
Toluen jest wyrobem energetycznym, którego przetwarzanie jest produkcją wyrobów akcyzowych. W związku z faktem, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie będą miały zastosowania ustawowe wyłączenia dotyczące obowiązku produkcji w składzie podatkowym, przetwarzanie to może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.



Wniosek ORD-IN 700 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 47 ust. 1, art. 86 ust. 1 pkt 3 i art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 31 marca 2009 r. sygnatura ITPP3/443-18c/09/ZG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Z. S.A., stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2009 r. sygnatura ITPP3/443-18c/09/ZG, wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej stwierdzenia, iż poza przypadkami określonymi w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819) przetwarzanie toluenu o kodzie CN 2902 30 00 może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym;
  2. nie jest prawidłowe stanowisko Z. S.A, zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 4 lutego 2009 r., w części w której brak obowiązku przetwarzania toluenu o kodzie CN 2902 30 00 w składzie podatkowym wywodzony jest z faktu wyłączenia na gruncie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819) przedmiotowego toluenu z definicji paliw silnikowych i paliw opałowych oraz opodatkowania go zerową stawką akcyzy;
  3. prawidłowe jest stanowisko Z. S.A, zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 4 lutego 2009 r., w części dotyczącej uznania, iż przetwarzanie toluenu o kodzie CN 2902 30 00, w wyniku którego powstaje wyrób nieakcyzowy nie musi odbywać się w składzie podatkowym.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2009 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu) został złożony wniosek Z. S.A o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w związku z przetwarzaniem toluenu o kodzie CN 2902 30 00, jeśli w wyniku tego przetwarzania powstaje wyrób nieakcyzowy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie.


Z. S.A. (zwane dalej Wnioskodawcą) prowadzą działalność w zakresie przetwarzania toluenu o kodzie CN 2902 30 00. W wyniku przetwarzania przedmiotowego toluenu powstaje wyrób nieakcyzowy.


W związku z przedstawionym zdarzeniem zadano następujące pytanie:


Czy przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819) nakładają obowiązek prowadzenia składu podatkowego na podmioty prowadzące działalność polegającą na przetwarzaniu toluenu o kodzie CN 2902 30 00, jeśli w wyniku tego przetwarzania powstaje wyrób nieakcyzowy...


Stanowisko Wnioskodawcy


Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819), zwanej dalej „ustawą” można wnioskować, że toluen nie jest już określany jako paliwo silnikowe i paliwo opałowe, a ponadto stawka akcyzy dla toluenu wynosi 0 zł. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, toluen jako wyrób akcyzowy zużywany do produkcji wyrobów nieobjętych ustawą, z określoną stawką akcyzy w wysokości 0 zł, nie powinien być obejmowany procedurą zawieszenia poboru akcyzy.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 31 marca 2009 r. sygnatura ITPP3/443-18c/09/ZG, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, co następuje.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu tej ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2901 i 2902.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowywanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Z ww. przepisów ustawy wynika, iż przetwarzanie toluenu o kodzie CN 2902 30 00 stanowi produkcję.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem przypadków wymienionych w tym przepisie.

Toluen o kodzie CN 2902 30 00 został wymieniony w poz. 23 załącznika nr 2 do ustawy, wobec czego jego przetwarzanie może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Ponadto z opisu zdarzenia zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, iż nie będą miały zastosowania wyłączenia z obowiązku produkcji w składzie podatkowym określone w art. 47 ust. 1 ustawy.

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, iż toluen jest wyrobem energetycznym, którego przetwarzanie jest produkcją wyrobów akcyzowych, a w związku z faktem, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu nie będą miały zastosowania ustawowe wyłączenia obowiązku produkcji w składzie podatkowym, przetwarzanie to może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:


W świetle postanowień art. 86 ustawy toluen o kodzie CN 2902 30 00 jest wyrobem energetycznym, który przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany:

  • do napędu silników spalinowych jest paliwem silnikowym,
  • do celów opałowych jest paliwem opałowym.


W związku z powyższym w myśl postanowień art. 89 ust. 2 ustawy toluen o kodzie CN 2902 30 00 jest objęty stawką akcyzy w wysokości 0 zł tylko w tych przypadkach, gdy jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem przypadków enumeratywnie wymienionych w tym przepisie.

W świetle postanowień ww. art. 47 ust. 1 ustawy obowiązek produkcji w składzie podatkowym dotyczy wszystkich wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, niezależnie od tego, czy zostały one opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 0 zł, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowywanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Definicji produkcji wyrobu energetycznego, określonej w ww. art. 87 ustawy nie można interpretować w oderwaniu od innych przepisów ustawy, w szczególności przepisów dotyczących składu podatkowego. W świetle postanowień art. 47 ust. 1 ustawy skład podatkowy jest instytucją, która ma zapewnić należyty nadzór nad wyrobami akcyzowymi określonymi w załączniku nr 2 do ustawy (bez względu na to jaką stawką akcyzy zostały opodatkowane), jak również wyrobami akcyzowymi innymi niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, o ile zostały opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Celem funkcjonowania instytucji składu podatkowego nie jest zatem sprawowanie nadzoru nad wyrobami nieakcyzowymi.

W związku z powyższym za przetwarzanie wyrobu energetycznego, w świetle przepisu ww. art. 87 ustawy i innych przepisów ustawy – należy uznać ogół procesów technologicznych, jakim poddano ten wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób energetyczny wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy lub niewymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, ale opodatkowany na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

W związku z powyższym podmiot, który w wyniku przetwarzania wyrobu energetycznego (toluenu o kodzie CN 2901 30 00) otrzymuje wyrób nieakcyzowy, nie musi posiadać statusu składu podatkowego.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj