Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-782/12-4/MP
z 31 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2012 r. (data wpływu 21.09.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 17.12.2012 r. (data nadania 20.12.2012 r., data wpływu 24.12.2012 r.), na wezwanie z dnia 11.12.2012 r. Nr IPPB4/415-782/12-2/MP (data nadania 12.12.2012 r., data odbioru 14.12.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia polegającego na nieodpłatnym uczęszczaniu dziecka uczestnika projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do niepublicznego przedszkola oraz w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania świadczenia polegającego na nieodpłatnym uczęszczaniu dziecka uczestnika projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do niepublicznego przedszkola oraz w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 11.12.2012 r. Nr IPPB4/415-782/12-2/MP (data nadania 12.12.2012 r., data odbioru 14.12.2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 17.12.2012 r. (data nadania 20.12.2012 r., data wpływu 24.12.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 4 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie projektu pt. „Jesteśmy blisko - przedszkole przyzakładowe przy ….” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie: 1.3.2 „Projekty na rzecz promocji równych szans kobiet i mężczyzn oraz godzenia życia zawodowego i rodzinnego”. Zgodnie z umową o dofinansowanie przyznano Wnioskodawcy dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 2.058.300,00 PLN stanowiącej 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych, przy czym ze środków europejskich kwotę: 1.749.555,00 PLN, zaś jako dotację celową z budżetu krajowego kwotę: 308.745,00 PLN.

Zgodnie z założeniami wyżej opisanego projektu Wnioskodawca zorganizował przedszkole, do którego uczęszczają bezpłatnie dzieci pracowników Wnioskodawcy, a także wyłonione w procesie rekrutacji dzieci osób, które zgłosiły się do udziału w projekcie — pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie miasta B. i gminy J.

Każdy uczestnik zawarł ze Spółką umowę udziału w projekcie, zgodnie z którą uprawniony jest do bezpłatnej opieki i edukacji dziecka w czasie przebywania w Niepublicznym Przedszkolu, od poniedziałku do piątku w godzinach pracy przedszkola, w okresie od 1 sierpnia 2011 r. do 30 kwietnia 2013 r.

Ponadto w uzupełnieniu poinformowano, iż w stanowisku Wnioskodawcy zawartym we wniosku, znalazło się określenie programu, w ramach którego uczestnicy projektu otrzymują nieodpłatne świadczenie jako programu rządowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, programy są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu. Dalej wskazuje się, że średniookresowa strategia rozwoju kraju oraz strategie rozwoju, mogą być realizowane również na podstawie umów lub porozumień międzynarodowych, odrębnych programów, w tym programów operacyjnych oraz programów realizowanych w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (WE) Nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylenia rozporządzenia (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE 1210 z 31.07.2006, str. 1) i programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.01.2006, str. 1), oraz instrumentów prawnych i finansowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej. Przykładem takiego programu jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007—2013 (dalej jako POKL).

W myśl art. 18 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt programu, w przypadku krajowego programu operacyjnego, opracowuje oraz uzgadnia minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, we współpracy z właściwymi ministrami. Następnie projekt krajowego programu operacyjnego jest przyjmowany przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, przed skierowaniem do Komisji Europejskiej. Krajowy program operacyjny po przyjęciu przez Komisję Europejską, w drodze decyzji, jest przekazywany do wiadomości członkom Rady Ministrów. POKL został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. Nr K (2007) 4547 zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr K (2009) 6607. Instytucją Zarządzającą POKL jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, zaś Instytucją Pośredniczącą, która przejęła, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju od Instytucji Zarządzającej część zadań, związanych z realizacją programu operacyjnego jest w omawianej sprawie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Wszystkie przywołane wyżej okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, przemawiają za uznaniem POKL, w ramach którego Spółka otrzymała dofinansowanie projektu „Jesteśmy blisko — przedszkole przyzakładowe przy E Sp. z o.o.”, a w związku z czym uczestnicy tegoż projektu otrzymują świadczenia nieodpłatne, za „program rządowy”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy przychód w postaci nieodpłatnego uczęszczania dziecka uczestnika projektu „Jesteśmy blisko — przedszkole przyzakładowe …” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie: 1.3.2 „Projekty na rzecz promocji równych szans k i m oraz godzenia życia zawodowego i r” do Niepublicznego Przedszkola jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy Spółka zobowiązania jest do wystawienia PIT - 8C uczestnikom projektu w związku z osiągnięciem przychodu do opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód w postaci świadczenia — możliwości nieodpłatnego korzystania przez dzieci uczestników projektu z usług Niepublicznego Przedszkola w ramach ww. projektu jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako updof).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 updof, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści przywołanego przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  1. nieodpłatne świadczenie bądź świadczenie częściowo odpłatne, bądź świadczenie rzeczowe (w naturze),
  2. świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  3. otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Zgodnie zaś z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 — 2013 „Montaż finansowy w ramach POKL dotyczący poziomu środków Europejskiego Funduszu Społecznego w stosunku do krajowego współfinansowania wynosi 85% - 15%”. Te proporcje w zakresie udziałów środków dofinansowania zostały zachowanie również w ramach przedmiotowego projektu.

A zatem, w opinii Wnioskodawcy, przedmiotowy projekt finansowany jest częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego, częściowo zaś z budżetu państwa.

W opisanym wyżej dokumencie wskazano, że na potrzeby finansowania programu w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich, z którego przekazywane są środki odpowiadające wkładowi UE. Ewentualne współfinansowanie krajowe z budżetu państwa przekazywane jest przez właściwego dysponenta części budżetowej, ewentualnie samorząd województwa w formie dotacji celowej. Wnioskodawca wskazał, iż bez wątpienia uczestnicy projektu otrzymują świadczenie całkowicie nieodpłatne.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika zatem, że dwie z wymienionych na wstępie przesłanek decydujących o możliwości skorzystania przez uczestników projektu ze zwolnienia uzyskanego przychodu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 updof są w omawianym przypadku spełnione.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, programy są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu. Dalej wskazuje się, że średniookresowa strategia rozwoju kraju oraz strategie rozwoju, mogą być realizowane również na podstawie umów lub porozumień międzynarodowych, odrębnych programów, w tym programów operacyjnych oraz programów realizowanych w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylenia rozporządzenia (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE 1210 z 31.07.2006, str. 1) i programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.01.2006, str. 1), oraz instrumentów prawnych i finansowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej. Przykładem takiego programu jest Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007—2013 (dalej jako POKL).

W myśl art. 18 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt programu, w przypadku krajowego programu operacyjnego, opracowuje oraz uzgadnia minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, we współpracy z właściwymi ministrami. Następnie projekt krajowego programu operacyjnego jest przyjmowany przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, przed skierowaniem do Komisji Europejskiej. Krajowy program operacyjny po przyjęciu przez Komisję Europejską, w drodze decyzji, jest przekazywany do wiadomości członkom Rady Ministrów. POKL został zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. Nr K (2007) 4547 zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. Nr K (2009) 6607. Instytucją Zarządzającą POKL jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, zaś Instytucją Pośredniczącą, która przejęła, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju od Instytucji Zarządzającej część zadań, związanych z realizacją programu operacyjnego jest w omawianej sprawie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Wszystkie przywołane wyżej okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, przemawiają za uznaniem POKL, w ramach którego Spółka otrzymała dofinansowanie projektu „Jesteśmy blisko — przedszkole przyzakładowe ...”, a w związku z czym uczestnicy tegoż projektu otrzymują świadczenia nieodpłatne, za „program rządowy”.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego zapytania, spełnione są wszystkie przesłanki do uznania przychodu uczestników projektu w postaci nieodpłatnych świadczeń polegających na zapewnieniu bezpłatnej opieki i edukacji w niepublicznym przedszkolu w ramach wyżej opisanego projektu, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego POKL są zwolnione z opodatkowania. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2012 r., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.


Jeżeli zatem, podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu państwa lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 4 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej o dofinansowanie projektu pt. „Jesteśmy blisko - przedszkole przyzakładowe ...” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z założeniami wyżej opisanego projektu Wnioskodawca zorganizował przedszkole, do którego uczęszczają bezpłatnie dzieci pracowników Wnioskodawcy, a także wyłonione w procesie rekrutacji dzieci osób, które zgłosiły się do udziału w projekcie. Każdy uczestnik zawarł ze Spółką umowę udziału w projekcie, zgodnie z którą uprawniony jest do bezpłatnej opieki i edukacji dziecka w czasie przebywania w Niepublicznym Przedszkolu. W ocenie Wnioskodawcy, uczestnicy projektu otrzymują nieodpłatne świadczenie w ramach programu rządowego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r. ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jak wynika z wniosku przedmiotowy projekt finansowany jest częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego, częściowo zaś z budżetu państwa. Tym samym, jeżeli ww. świadczenie udzielone będzie ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem, że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. Podkreślić należy, iż nieodpłatne świadczenia korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych. Istotne jest zatem, by koszty poniesione przez Wnioskodawcę w postaci nieodpłatnego uczęszczania dziecka uczestnika projektu „Jesteśmy blisko — przedszkole przyzakładowe ...” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, pochodziły bezpośrednio ze środków budżetu państwa (w tym np. zasilanego dotacjami) oraz by spełnione zostały pozostałe przesłanki określone w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu, świadczenia polegającego na nieodpłatnym uczęszczaniu dziecka uczestnika projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, do niepublicznego przedszkola, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Wobec okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Tym samym w niniejszej interpretacji oparto się na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj