Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-618/09-5/MP
z 3 grudnia 2009 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/343/OBQ/14/RD-106034 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-618/09-5/MP
Data
2009.12.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja
pomoc bezzwrotna
programy
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochody otrzymane z realizacji projektów w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 684 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2009 r. (data wpływu 18.09.2009 r.), piśmie z dnia 22.09.2009 r. (data wpływu 05.10.2009 r.), będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku oraz piśmie z dnia 24.11.2009 r. (data wpływu 25.11.2009 r., data nadania 24.11.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17.11.2009 r. Nr IPPB5/423-564/09-4/AS, IPPB4/415-618/09-3/MP (data nadania 17.11.2009 r., data odbioru 19.11.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń otrzymanych w formie dotacji:

  • w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących bezpośrednio z Unii Europejskiej – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wynagrodzeń finansowanych ze środków pochodzących z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia finansowanego ze środków europejskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w II kwartale 2009 roku zawarł z Komisją Europejską następujące umowy:

  1. Projekty finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach programu „lnteligent Energy Europe”:
    - Nazwa projektu – Promotion 3e - Promotion of Energy-Efficient Appliances in Europe; czas trwania – 01.04.2009-31.10.2011 r.;dofinasowanie – 83.356,00 euro.
    - Nazwa projektu – Tabula - Typology Approach for Building Stock Energy Assessment; czas trwania – 01.06.2009-31.05.2012 r.;
    dofinasowanie – 77.583,00 euro.
    - Nazwa projektu – NorthPass - Promotion of the Passive Houses Concept to the North European Building Market;
    czas trwania – 01.06.2009- 31.05.2012 r.;
    dofinasowanie – 48.588,00 euro.
  2. Projekt badawczo-rozwojowy finansowany ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach 6 Programu Ramowego - Build Health - Holistic Energy Conscious and Sustainable Strategies in the Health Care Building Sector;
    czas trwania – 01.04.2009-30.11.2011 r.;
    dofinansowanie – 40.385,50 euro.

Wnioskodawca wskazuje, iż ww. projekty są częściowo finansowane ze środków pomocy bezzwrotnej oraz instytucją wdrażającą nie jest podmiot polski, tak jak w przypadku funduszy strukturalnych. Wnioskodawca jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpływają na Jego konto.

Program o angielskiej nazwie „Inteligent Energy Europe” (w j. polskim: „Inteligentna Energia - Europa) jest realizowany w ramach „The competitiveness and innovation framework programme” (CIP) (w j. polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca realizacji danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z partnerem wiodącym (koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

Beneficjentem poszczególnych projektów w Polsce jest Wnioskodawca.

Informacje dotyczące poszczególnych programów są następujące:

1) Projekt: Promotion 3e;
Beneficjent krajowy: Wnioskodawca;
Koordynator wiodący: ESTSetubal - Setubal College of Technology - Portugalia; Rola Wnioskodawcy: Udział we wszystkich zadaniach przewidzianych planem projektu w tym m. in.:

  • opracowanie systemu szkoleń i materiałów szkoleniowych,
  • przeprowadzenie 50 szkoleń,
  • opracowanie broszur i innych materiałów promocyjnych,
  • zorganizowanie warsztatów i seminariów,
  • promocja projektu i jego wyników w mediach.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z programu IEE, 25% - środki własne.

2) Projekt: Tabula;

Beneficjent krajowy: Wnioskodawca
Koordynator wiodący: Institut Wohnen und Umwelt GmbH - IWU (Instytut Budownictwa i Środowiska) – Niemcy;
Rola Wnioskodawcy: Udział we wszystkich zadaniach przewidzianych planem projektu w tym m.in.:

  • opracowanie typologii budynków dla Polski,
  • udział w opracowaniu wspólnej metodologii oceny budynków,
  • przygotowanie bazy danych budynków dla Polski,
  • promocja wyników projektu poprzez seminaria, artykuły prasowe i konferencje.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z programu IEE, 25% - środki własne.

3) Projekt: NorthPASS;
Beneficjent krajowy: Wnioskodawca
Koordynator wiodący: VTT Technical Research Centre of Finland, (Fińskie Centrum Badawcze Budownictwa) – Finlandia;
Rola Wnioskodawcy: Udział we wszystkich zadaniach przewidzianych planem projektu w tym m.in.:

  • opracowanie standardu budynku pasywnego,
  • oszacowanie potencjału budynków pasywnych w Polsce,
  • analiza LCA (w cyklu życia) budynku pasywnego,
  • ocena ekonomiczna i środowiskowa skutków wdrażania budynków pasywnych w Polsce,
  • promocja wyników projektu poprzez seminaria, artykuły prasowe i konferencje.

Źródła finansowania: 75% - bezzwrotne środki z programu IEE, 25% - środki własne.

4) Projekt: Build Health
Beneficjent krajowy: Wnioskodawca;
Koordynator wiodący: Esbensen Consulting Engineers – Dania;
Rola Wnioskodawcy: Udział w zadaniach przewidzianych planem projektu w tym m.in.:

  • opracowanie zintegrowanego procesu projektowania budynków szpitalnych,
  • opracowanie broszury przedstawiającej wyniki projektu,
  • promocja wyników projektu poprzez seminaria, artykuły prasowe i konferencje.

Źródła finansowania: 50% - bezzwrotne środki z 6 Programu Ramowego, 20% - środki własne, 30% - środki pochodzące z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w ramach środków finansowych na realizację projektu międzynarodowego współfinansowanego.)

Wnioskodawca wskazuje, iż występuje jako płatnik. Wynagrodzenia będą wypłacane ze środków, które będą pochodziły bezpośrednio z Unii Europejskiej z wyodrębnionego rachunku, na który będzie wpływać dofinansowanie z Unii Europejskiej, a następnie bezpośrednio będzie dokonywana wypłata wynagrodzeń.

Pismem z dnia 17.11.2009 r. Nr IPPB5/423-564/09-4/AS, IPPB4/415-618/09-3/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody otrzymane z realizacji ww. projektów w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych...

Odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody otrzymane z realizacji ww. projektów w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 i podatku dochodowego od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 46.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie pracownika bezpośrednio realizującego cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania przez pracodawcę wypłaty, wynagrodzenie będzie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby pracodawca będzie finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W konsekwencji, zarówno pracodawca – płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy tylko opiera się na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. To na pracowniku – jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że bezpośrednio realizuje cele programu.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku w świetle ww. przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca w 2009 roku zawarł z Komisją Europejską umowy na realizację projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach programu „lnteligent Energy Europe” (Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) oraz w ramach 6 Programu Ramowego (w tym 30% ze środków pochodzących z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego).

Wnioskodawca wskazuje, iż instytucją wdrażającą nie jest podmiot polski, tak jak w przypadku funduszy strukturalnych. Beneficjentem poszczególnych projektów w Polsce jest Wnioskodawca. Wynagrodzenia będą wypłacane ze środków, które będą pochodziły bezpośrednio z Unii Europejskiej z wyodrębnionego rachunku, na który będzie wpływać dofinansowanie z Unii Europejskiej, a następnie bezpośrednio będzie dokonywana wypłata wynagrodzeń. Ponadto Wnioskodawca zaznacza, iż jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zauważyć, iż Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji oraz 6 Program Ramowy jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, jednak należy wskazać, że tylko w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu.

Mając na uwadze uregulowania prawne i informacje zawarte we wniosku należy uznać, że na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnione z opodatkowania będą dochody otrzymane z realizacji ww. projektów w formie dotacji finansowane ze środków 6 Programu Ramowego oraz Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji, pod warunkiem, że w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia będą finansowane wprost ze środków pomocowych. Jeżeli nie będą one finansowane ze środków pomocowych, tylko będą wypłacane ze środków Wnioskodawcy, a następnie refundowane ze środków Komisji Europejskiej, wówczas wynagrodzenia te nie spełnią kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że w takiej sytuacji wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do tej części wynagrodzeń, które będą finansowane ze środków pochodzących z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przy realizacji projektu „Build Heath”, gdzie środki wypłacane będą w części przez podmiot krajowy, a nie wprost z UE nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wypłacane wynagrodzenia będą po części finansowane z innych środków niż pomoc bezzwrotna. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków bezzwrotnej pomocy.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie następuje wprost ze środków unijnych.

Zatem w przypadku wynagrodzeń, na których wypłatę środki będą refundowane, nie zostanie spełniony warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Tym samym wynagrodzenia finansowane w części ze środków pochodzących z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przy realizacji projektu „Build Heath” nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj