Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/4160-30/09/ZK
z 4 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/4160-30/09/ZK
Data
2009.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
karta podatkowa


Istota interpretacji
Czy nieodpłatne udostępnienie przez wnioskodawcę na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę jest zmianą stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, który powoduje utratę warunków do opodatkowania w tej formie (art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. a), w szczególności czy jest to naruszenie zakazu sformułowanego w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy – prowadzenia innej pozarolniczej działalności gospodarczej, poza działalnością podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

W związku ze skargą z dnia 10 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009r.) wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK dotyczącą zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, doręczoną w dniu 16 czerwca 2009r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, na wniosek z dnia 03 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura 02 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydał zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 27 maja 2009r. Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK, stwierdzając nieprawidłowość zajętego przez wnioskodawcę stanowiska.

W ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest członkiem stowarzyszenia zrzeszającego taksówkarzy, świadczących usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób oraz usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków. Jest podatnikiem opłacającym zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z powołaną ustawą opodatkowanie w formie karty podatkowej możliwe jest po spełnieniu warunków wymienionych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy. Jednym z nich jest zakaz prowadzenia innej pozarolniczej działalności gospodarczej, poza działalnością podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej (art. 25 ust. 1 pkt 4).

Stowarzyszenie, którego członkiem jest wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi reklamowe wobec osób trzecich w ten sposób, iż będzie umieszczać reklamy na samochodach taksówkarzy – członków stowarzyszenia, w tym wnioskodawcy (głównie w formie nadruków lub naklejek). Wnioskodawca, ani też inni członkowie nie będą otrzymywać żadnego wynagrodzenia z tego tytułu, ani też osiągać jakichkolwiek innych przychodów, gdyż udostępnianie powierzchni samochodów pod reklamę będzie się odbywać w ramach wykonywania przez taksówkarzy obowiązków członkowskich w stowarzyszeniu, wynikających z jego statutu. Będzie to zatem świadczenie nieodpłatne na rzecz stowarzyszenia, nie generujące przychodu i z tego tytułu nie podlegające opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnianie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodów pod reklamy, nie jest zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, który powoduje utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej. Podkreśla on przy tym, iż składając wniosek o opodatkowanie w zryczałtowanej formie wnioskodawca zgłosił równocześnie prowadzenie działalności wskazanej w ustawie.

W tym przypadku były to usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób oraz usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków. Ponieważ ustawa nie zawiera definicji pojęcia usługi taksówkowe, z tego względu pojęcie to należy interpretować zgodnie z jego znaczeniem potocznym. Taka interpretacja znajduje się w wyroku Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2005r. III SA/Wa 995/05 – „zasady doświadczenia życiowego wskazują, że taksówka jest to pojazd używany do prowadzenia działalności polegającej na przewozie osób lub ładunków. Osoby wykonujące tą działalność oczekują na klientów w oznaczonych miejscach – postojach taksówek lub ewentualnie pod numerami telefonów. Z racji tego dobór klientów ma charakter przypadkowy i niezaplanowany”. Jak twierdzi Wnioskodawca udostępnienie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę nie będzie wiązać się z jakąkolwiek zmianą w zakresie prowadzonej przez niego działalności wskazanej we wniosku o opodatkowanie w zryczałtowanej formie, gdyż odbywać się ona będzie na dotychczasowych zasadach i w dotychczasowej formie – tak jak w powołanym orzeczeniu. Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż działalność reklamowa stowarzyszenia prowadzona w oparciu o reklamy umieszczone m.in. na samochodzie Wnioskodawcy, nie będzie miała żadnego wpływu na działalność w zakresie usług taksówkowych prowadzoną przez Wnioskodawcę we wniosku stwierdzono, iż udostępnienie powierzchni samochodu pod reklamy nie będzie zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, która powodowałaby utratę warunków do opodatkowania w tej formie, w rozumieniu art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy. W szczególności Wnioskodawca nie będzie naruszać zakazu prowadzenia innej działalności gospodarczej, sformułowanego w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy. Ustawa bowiem nie wprowadza własnej definicji działalności gospodarczej, ale w tym zakresie odsyła do ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12). Zgodnie z definicją sformułowaną w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) niezbędnym elementem dla prowadzenia działalności gospodarczej jest m. in. zarobkowy charakter tejże działalności – tj. osiąganie z tego tytułu przychodów. Z uwagi na fakt, iż wnioskodawca będzie udostępniał powierzchnię samochodu na rzecz stowarzyszenia bezpłatnie, wykonując swoje statutowe obowiązki członkowskie, tym samym nie będzie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, a jego działalność we wskazanym zakresie nie będzie tożsama z prowadzeniem innej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W dniu 27 maja 2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający z upoważnienia Ministra Finansów, wydał indywidualną interpretację Znak: IBPBI/1/415-196/09/ZK uznając, że stanowisko wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności w zakresie usług taksówkowych, w przypadku bezpłatnego udostępnienia na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę, jest nieprawidłowe i stwierdził, że fakt ten oznacza, iż poza usługami taksówkowymi wnioskodawca będzie również prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na udostępnianiu pod reklamę powierzchni składnika majątku wykorzystywanego w tej działalności, co wyklucza opodatkowanie usług taksówkowych w formie karty podatkowej.

Nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w tej interpretacji Wnioskodawca pismem z dnia 30 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 07 lipca 2009r.), wezwał Organ do usunięcia naruszenia prawa wnosząc o zmianę ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, ujętej w piśmie z dnia 06 sierpnia 2009r. Znak: IBPBI/1/415W-36/09/ZK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej indywidualnej interpretacji.

Pismem z dnia 10 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009r.) na ww. indywidualną interpretację wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

W odpowiedzi na skargę, udzielonej pismem z dnia 14 października 2009r. Znak: IBPBI/1/4160-30/09/ZK, IBRB/007-269/09 Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając z upoważnienia Ministra Finansów, podtrzymał swoje stanowisko, stwierdzając ponownie, iż użyczenie dla celów reklamowych samochodu wnioskodawcy spowoduje utratę prawa do opodatkowania uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej przychodów, zryczałtowanym podatkiem dochodowym uiszczanym w formie karty podatkowej. Bez znaczenia przy tym jak wskazano jest okoliczność, iż udostępnienie to będzie miało charakter nieodpłatny.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Mając na względzie powyższe, Dyrektor Izby w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie przedmiotową skargę z dnia 10 września 2009r., uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko skarżącego przedstawione w ww. wniosku z dnia 03 lutego 2009r. (data wpływu do tut. Biura 02 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność m.in. w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu w warunkach określonych w części V tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy (zwanej dalej "tabelą").

Pod Lp. 1 i 2 części V tabeli określono stawki karty podatkowej dla:

  • usług taksówkowych w zakresie przewozu osób (Lp. 1)
  • usług taksówkowych w zakresie przewozu ładunków (Lp. 2).

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże w myśl art. 25 ust. 2 tej ustawy, nie wyłącza opodatkowania w formie karty podatkowej:

  1. prowadzenie przez podatnika działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, w elektrowniach wodnych i wiatrowych, o mocy oddawanej do 5.000 kilowatów, oraz wytwarzanie biogazu,
  2. osiąganie przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze
    - z których przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu według skali podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 23 ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że dla skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej podatnicy mogą prowadzić tylko jeden rodzaj działalności określony w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (wymieniony tylko w jednym z ww. punktów artykułu 23 ust. 1 tej ustawy). Tym samym prowadzenie lub podjęcie innego (dodatkowego) rodzaju działalności, niż jeden z rodzajów działalności określony w art. 23 ww. ustawy i to niezależnie od tego, czy ten inny rodzaj działalności został wymieniony w tym przepisie, powoduje utratę lub brak możliwości opłacania przez podatnika podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

  1. powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
  2. mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

Mając na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, iż zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowani podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług taksówkowych w zakresie przewozu osób oraz przewozu ładunków, pod warunkiem jednak, iż nie prowadzą innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca będzie nieodpłatnie udostępniał na rzecz stowarzyszenia, którego jest członkiem powierzchnię samochodu pod reklamę. Przy czym, nie będzie osiągał z tego tytułu jakichkolwiek przychodów, ponieważ będzie udostępniał powierzchnię samochodu bezpłatnie, wykonując swoje statutowe obowiązki członkowskie.

Zatem działalność ta nie będzie tożsama z prowadzeniem innej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy.

Oznacza to, iż nieodpłatne udostępnianie na rzecz stowarzyszenia powierzchni samochodu pod reklamę, nie jest zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, która powoduje utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nieodpłatnie udostępnianie przez Wnioskodawcę powierzchni samochodu pod reklamę nie spowoduje utraty warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z usług taksówkowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia – za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj