Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-837/09-4/JB
z 8 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-837/09-4/JB
Data
2010.01.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
energia elektryczna
forma opodatkowania
jednoosobowa działalność gospodarcza
prawa majątkowe
świadectwo pochodzenia energii
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (kapitały pieniężne), którego zasady opodatkowania reguluje art. 30b ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 463 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2009 r. (data wpływu 05.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Małe Elektrownie Wodne w zakresie produkcji energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii od 1992 roku, która opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5%.

Zmiany w ustawie Prawo Energetyczne z dnia 1 października 2005 r. wprowadziły rozdział energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii na energię elektryczną i prawa majątkowe do świadectw pochodzenia wytwarzanej energii. Prawa majątkowe są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych i są sprzedawane przez biuro maklerskie.

Wnioskodawca wskazuje, iż są zawarte umowy na sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Małe Elektrownie Wodne w B i Ł) z E S.A. i - O S.A.. Cena energii jest uzależniona od średniej ceny sprzedaży publikowanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Co miesiąc są wystawiane faktury VAT, na podstawie których opłacany jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 5,5% od wartości przychodów netto.

Cena, którą płaci Zakład Energetyczny nie pokrywa nawet kosztów wytworzenia energii, pokrywa w 1/3 koszty wyprodukowania energii elektrycznej.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy. Po dokonaniu sprzedaży Świadectw Pochodzenia przez Dom Maklerski wystawiana jest faktura rozliczeniowa. Podatek zryczałtowany w wysokości 5,5% opłacany jest od każdej faktury sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż praw majątkowych wynikających z produkcji energii elektrycznej odnawialnej pozwala na opłacenie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż praw majątkowych do Świadectw Pochodzenia energii pozwala na opłacanie podatku dochodowego w formie zryczałtowanej.

Zgodnie z art. 4 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 ze zm.) przez działalność wytwórczą rozumie się działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji prowadzoną przez podatnika.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 6 ust 1 wyżej cytowanej ustawy podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym za przychód z działalności uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.

Z kolei przepis art. 8 ust 1 pkt 4 wymienionej ustawy stanowi że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust 1b nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytworzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Natomiast z przepisu art. 12 ust I pkt 4 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodu z działalności wytwórczej

Uwzględniając powyższe zgodnie z zasadami rozliczania się uczestników obrotu energią wytworzoną w odnawialnym źródle energii produkt wykonywanej przez nas działalności wytwórczej ma cechy produktu materialnego, z którego wytworzeniem wiążą się przysługujące producentowi prawa materialne, o — charakterze zbywalnym.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89 poz. 84 ze zm.) produkcja energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mieści się w grupowaniu 40.11.10-72 „Energia elektryczna wytwarzana w elektrowniach wodnych”, a sprzedaż energii elektrycznej wytwarzanej przez własne przedsiębiorstwo nie jest odrębnie klasyfikowana i mieści się w powyższym grupowaniu. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż praw majątkowych wynikających ze Świadectw Pochodzenia mieści się w ramach wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychodem z działalności wytwórczej podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5% jest w tym przypadku kwota należna ze sprzedaży energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii. Na należność tę składają się zarówno należności za zbytą energię do zakładu energetycznego tzw. „czarną”, jak i należność ze sprzedaży uzyskanych z tytułu wyprodukowania tej energii praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia - „energia zielona”.

Wobec powyższego stanowisko dotyczące możliwości opodatkowania sprzedaży praw majątkowych od świadectw pochodzenia energii elektrycznej w formie zryczałtowanej jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) odrębnymi źródłami przychodów są m. in. wymienione w pkt 3 i 7 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych.

Natomiast zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, ze zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane "świadectwem pochodzenia".

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019, ze zm.) – art. 9e ust. 6 ww. ustawy prawo energetyczne.

Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma już związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.). W myśl bowiem tego przepisu instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe).

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii stanowi przychód z kapitałów pieniężnych a nie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z powyższego wynika, iż ww. ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje możliwości opodatkowania w formie ryczałtu przychodów z kapitałów pieniężnych, w tym uzyskanych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych – w tym świadectw pochodzenia energii elektrycznej, i z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest działalność gospodarcza polegająca na produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. W związku z wykonywaną działalnością prowadzi również sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii.

Reasumując, mając na uwadze powyższe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż sprzedaż świadectw pochodzenia energii stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (kapitały pieniężne), którego zasady opodatkowania reguluje art. 30b ww. ustawy.

Jednocześnie zauważyć należy, iż brak możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii nie wyłącza możliwości opodatkowania w tej formie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu takiej energii.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 1 ustawy z dnia 23.10.2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 201, poz. 1541) od 01.01.2010 r. przychody z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii na wniosek, o którym mowa w art. 9e ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. nr 89, poz. 625, z późn. zm.) są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 2 ww. ustawy Wnioskodawca, opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym, przychody uzyskiwane z tego tytułu będzie opodatkowywał stawką w wysokości 5,5%.

Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 04.11.2009 r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej na wskazany adres.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj