Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1070/09/KM
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1070/09/KM
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Obowiązek stosowania kas rejestrujących przy sprzedaży gazu płynnego.



Wniosek ORD-IN 797 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) uzupełnionym w dniu 16 listopada 2009 r. i 25 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 listopada 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 16 listopada i 25 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca stosuje kasy rejestrujące dla świadczonych usług komunalnych, tj. w zakresie odprowadzania wody, sprzątania i czyszczenia obiektów, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów oraz usług pogrzebowych i pokrewnych. Wykonuje także działalność komercyjną, dla której również stosuje kasy rejestrujące. Obroty ze sprzedaży pomiędzy działalnością komunalną a komercyjną są w stosunku 50% do 50%. Wnioskodawca zamierza wymienić program finansowo-księgowy. Nowy program ma być dostosowany do „potrzeb społeczeństwa”, jednak dla usług komunalnych programy te nie uwzględniają stosowania kas rejestrujących, gdyż nie spotyka się spółek, które łącznie prowadzą działalność komunalną i komercyjną.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż działalność komercyjna polega na prowadzeniu sprzedaży wyrobów betonowych, sprzedaży paliwa na Stacji Paliw, w tym gazu płynnego, usług transportowych na wynajem oraz sprzedaży detalicznej w sklepie. Obroty w 2008 r. wynosiły dla działalności komunalnej 11.596.996,15 zł, tj. 41,23%, natomiast dla działalności komercyjnej 16.531.582,56 zł, tj. 58,77%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku):


Czy w związku z powyższym istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących dla działalności komunalnej w 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku zastosowania kas rejestrujących, dla sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w poz. 3, 21, 27, 30 załącznika do ww. rozporządzenia - istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 pkt 2 (obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r.) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 3 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie rozprowadzania wody, w poz. 21 – usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, w poz. 27 – usługi w zakresie gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, w poz. 30 - usługi pogrzebowe i pokrewne.

Ponadto, w myśl § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji zwalnia się podatników, dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w cytowanym wyżej art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 70%.

Natomiast z treści § 4 ust. 1 pkt 1 wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca oprócz działalności komunalnej – w zakresie odprowadzania wody, sprzątania i czyszczenia obiektów, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów oraz usług pogrzebowych i pokrewnych – prowadzi również działalność komercyjną, polegającą na sprzedaży wyrobów betonowych, usług transportowych na wynajem oraz sprzedaży detalicznej w sklepie, a także sprzedaży paliw ciekłych, w tym gazu płynnego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dokonywanie przez Wnioskodawcę sprzedaży gazu płynnego, wyklucza możliwość korzystania z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikającego z § 2 pkt 2 powołanego rozporządzenia.

Tym samym, stosownie do zapisów art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z § 4 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, Wnioskodawca ma obowiązek w 2009 r. prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w całym zakresie prowadzonej działalności na rzecz osób, o których mowa w cytowanym art. 111 ust. 1 ustawy, w tym także w zakresie prowadzonej działalności komunalnej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj