Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-850/12/EJ
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012r. (data wpływu 10 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miasto) – podatnik podatku VAT realizuje od 2 lutego 2009r. zadanie inwestycyjne pn. „…”. Zadanie jest dofinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Pierwszy etap został zakończony i oddany do użytku 5 października 2010r. Drugi etap w zakresie rzeczowym zakończył się 15 maja 2012r. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją omawianego zadania jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Obiekt został 6 października 2010r. na podstawie art. 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) oddany w użyczenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej – gminnej jednostce budżetowej zarejestrowanej jako oddzielny (w stosunku do gminy) podatnik podatku VAT. Na mocy zgody z dnia 5 listopada 2010r. Burmistrza Miasta działającego w imieniu gminy -właściciela obiektu, Zakład Gospodarki Komunalnej zawarł dnia 7 stycznia 2011r. umowę najmu lokalu położonego na terenie obiektu pod działalność gastronomiczną. Wstęp na teren obiektu jest bezpłatny, parkingi są bezpłatne, jedynym dochodem osiągniętym przez Zakład Gospodarki Komunalnej jest czynsz najmu wspomnianego lokalu gastronomicznego. Faktury za najem wystawia Zakład Gospodarki Komunalnej. Wnioskodawca – beneficjent pomocy zagranicznej nie osiąga żadnych dochodów stanowiących sprzedaż w rozumieniu podatku od towarów i usług. Również w przyszłości Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać obiektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 25 września 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że zakres przedmiotowy zadania inwestycyjnego obejmował zagospodarowanie terenu o powierzchni niespełna 1,9 ha. Na terenie tym umieszczono wiele zabawek (huśtawki, zjeżdżalnie, piaskownice, itp.) oraz tor przeszkód, mini golf i skate-park. Teren został ogrodzony, oświetlony, wybudowano parkingi, place i ławki. Na środku został umiejscowiony mały pawilon gastronomiczny. W drugim etapie dokupiono kilka urządzeń zabawowych dla mniejszych dzieci, ustawiono budynek kontenerowy dla pracowników ochrony, modułową scenę z zadaszeniem oraz wyposażono obiekt w kamery monitoringu. Powstały majątek wykorzystywany jest do zaspakajania zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie sportu i rekreacji, a zaspakajanie to odbywa się w formie nieodpłatnej. Dokonany zakup nie jest więc w żaden sposób związany ze sprzedażą opodatkowaną, a jedyna realizowana sprzedaż (najem lokalu gastronomicznego) realizowana jest przez Zakład Gospodarki komunalnej – oddzielnego w stosunku do Wnioskodawcy podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe było lub jest, aby Wnioskodawca dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez wykonawców w trakcie realizacji inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 25 września 2012r.), podatek należny nie mógł i nie może zostać obniżony o kwotę naliczonego przez wykonawców i zapłaconego przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. „…”. Pierwszy etap został zakończony i oddany do użytku 5 października 2010r. Drugi etap w zakresie rzeczowym zakończył się 15 maja 2012r. Ogrodzony teren rekreacyjny został 6 października 2010r. oddany w użyczenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej– gminnej jednostce budżetowej zarejestrowanej jako oddzielny (w stosunku do gminy) podatnik podatku VAT. Na mocy zgody z dnia 5 listopada 2010r. Burmistrza Miasta działającego w imieniu gminy właściciela obiektu, Zakład Gospodarki Komunalnej zawarł dnia 7 stycznia 2011r. umowę najmu lokalu położonego na terenie obiektu pod działalność gastronomiczną. Wstęp na teren obiektu jest bezpłatny, parkingi są bezpłatne, jedynym dochodem osiągniętym przez Zakład Gospodarki Komunalnej jest czynsz najmu wspomnianego lokalu gastronomicznego. Faktury za najem wystawia Zakład Gospodarki Komunalnej. Wnioskodawca nie osiąga żadnych dochodów stanowiących sprzedaż w rozumieniu podatku od towarów i usług. Również w przyszłości Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać obiektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dokonany zakup towarów i usług nie jest więc w żaden sposób związany ze sprzedażą opodatkowaną,

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Czynności opodatkowane na użyczonym obiekcie (wynajem lokalu gastronomicznego) wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej, który jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT. Faktury za wynajem lokalu wystawia Zakład Gospodarki Komunalnej.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało i nadal nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj