Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1009/09-2/KG
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1009/09-2/KG
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
świadczenie usług
uczelnie


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowych projektów.



Wniosek ORD-IN 435 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2009 r. (data wpływu 09.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów w ramach Działania 2.6 - „Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.11.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektów w ramach Działania 2.6 -„Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca należy do Beneficjentów, która zrealizowała projekty europejskie w ramach ZPORR. W okresie wrzesień 2005 grudzień 2007 r., Uczelnia zrealizowała cztery projekty tzw. miękkie:

  • Priorytet 2 „Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach”
  • Działanie 2.6 - „Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy”. Zrealizowane projekty współfinansowane były z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR.

  1. Projekt „RSI EVALLUB”. Na podstawie umowy o dofinansowanie
  2. Projekt „Intensyfikacja transferu wiedzy w regionie poprzez studia doktoranckie”. Na podstawie umowy o dofinansowanie.
  3. Projekt „Intensyfikacja działań innowacyjnych regionu poprzez system stypendiów doktoranckich”. Na podstawie umowy o dofinansowanie.
  4. Projekt „Wiedza za doświadczenie — staże absolwentów Politechniki w przedsiębiorstwach innowacyjnych regionu”. Na podstawie umowy o dofinansowanie.

Realizacja wyżej wymienionych projektów obejmowała koszty kwalifikowane wraz z podatkiem VAT finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny. Podatek VAT podlegał współfinansowaniu na takich samych warunkach jak pozostałe koszty zapisane i zatwierdzone we wnioskach o dofinansowanie poszczególnych projektów. Założone cele projektów zostały w pełni zrealizowane.

W projekcie „RIS EVALLUB”;

  • przeprowadzono monitoring wdrażania regionalnej strategii innowacji oraz ewaluację RSI poprzez realizacje poszczególnych zadań
  • opracowano metody monitoringu i ewaluacji RSI
  • przeprowadzono badania i analizy ankiet podaży i popytu na innowacje.

W projektach:

„Intensyfikacja transferu wiedzy w regionie poprzez studia doktoranckie”

„Intensyfikacja działań innowacyjnych regionu poprzez system stypendiów doktoranckich”

  • stworzono korzystne warunki finansowe uczestnikom studiów doktoranckich
  • zakupiono i uzupełniono niezbędną aparaturę do przeprowadzenia badań naukowych i realizacji zadań dydaktycznych
  • podniesiono poziom edukacji na studiach doktoranckich poprzez możliwość udziału w konferencjach edukacyjnych.

W projekcie:

„Wiedza za doświadczenie — staże absolwentów Politechniki w przedsiębiorstwach innowacyjnych regionu”

  • zdobycie przez studentów cennych doświadczeń zawodowych
  • wykorzystanie wiedzy nabytej na Uczelni w wykonywaniu określonej pracy.

Zrealizowane projekty służą i będą służyć działalności dydaktycznej tj. edukacyjnej Uczelni w celu realizacji jej zadań statutowych. Politechnika jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jako Uczelnia publiczna prowadzi działalność edukacyjną i naukową Zrealizowane projekty służą celom statutowym Uczelni.

W związku z powyższym w odniesieniu do omówionych projektów Uczelnia realizuje i będzie realizowała działalność edukacyjną której czynności są zwolnione z podatku VAT.

W związku z obowiązkiem corocznego, aż do upływu 5 lat od daty zakończenie realizacji projektów przedstawiania do instytucji pośredniczącej informacji z właściwego organu podatkowego poświadczającego wiarygodność w sprawie kwalifikowalności podatku VAT zwracamy się z pytaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanych projektów „RSI EVALLUB” „Intensyfikacja transferu wiedzy w regionie poprzez studia doktoranckie” „Intensyfikacja działań innowacyjnych regionu poprzez system stypendiów doktoranckich” Wiedza za doświadczenie — staże absolwentów Politechniki w przedsiębiorstwach innowacyjnych regionu” współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach ZPORR Wnioskodawca ma możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części, który był kosztem kwalifikowanym na tych samych zasadach jak pozostałe koszty kwalifikowane”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zrealizowane projekty przez Wnioskodawcę służą i będą służyć działalności edukacyjnej Uczelni. Zgodnie z art. 43 ust. 1 usługi edukacyjne świadczone przez Politechnikę są zwolnione z podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług VAT prawo do odliczania przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów i usług związany jest z czynnościami opodatkowanymi. W odniesieniu do omawianych projektów Uczelnia wykonuje i będzie wykonywała czynności zwolnione z podatku od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub w części z faktur zakupowych dokumentujących poniesione koszty na realizację projektów: „RSl EVALLUB”

  • „ Intensyfikacja transferu wiedzy w regionie poprzez studia doktoranckie”
  • „Intensyfikacja działań innowacyjnych regionu poprzez system stypendiów doktoranckich”
  • „Wiedza za doświadczenie — staże absolwentów Politechniki w przedsiębiorstwach innowacyjnych regionu”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 7 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 80 – „Usługi w zakresie edukacji”.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika podatku od towarów i usług. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa. Zrealizowane projekty służą i będą służyć działalności dydaktycznej tj. edukacyjnej Uczelni w celu realizacji jej zadań statutowych. Politechnika jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jako Uczelnia publiczna prowadzi działalność edukacyjną i naukową. W odniesieniu do omówionych projektów Uczelnia realizuje i będzie realizowała działalność edukacyjną, której czynności są zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Reasumując, ze względu na fakt, iż zrealizowane przez Wnioskodawcę projekty nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowych projektów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj