Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-835/09/PH
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-835/09/PH
Data
2010.01.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podwykonawstwo
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
„Czy w świetle regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług dla wykonywania przedmiotowych usług zasadnym jest stosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%?”



Wniosek ORD-IN 918 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2009r. (data wpływu 13 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 23 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT do usług remontowo-budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT do usług remontowo-budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 23 grudnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 grudnia 2009r. znak: IBPP2/443-835/09/PH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w ramach prowadzonej od dnia 1 października 2009r. działalności gospodarczej zamierza obok planowanej działalności handlowej polegającej na sprzedaży m.in. materiałów budowlanych i wykończeniowych również świadczyć usługi remontowo budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym, które polegać będą na:

  • wykonywaniu podłóg z: parkietu, paneli, płytek ceramicznych,
  • cyklinowaniu i renowacji podłóg,
  • wymianie i montażu bądź montażu okien oraz drzwi,
  • wykonywaniu instalacji elektrycznych.

Powyżej wskazane usługi remontowo-budowlane wykonywane będą na podstawie zawartych z Klientami umów, zgodnie z którymi Podatnik zobowiązany będzie do wykonania na rzecz Klienta kompleksowej usługi remontowej bądź budowlano-montażowej, w skład w której wchodziło będzie również dostarczenie przez wykonawcę materiału koniecznego do jej wykonania. Wszelkie materiały dla potrzeb wykonania zleconych usług (zarówno podstawowe - np. okna, drzwi, parkiet, panele, jak i pomocnicze - np. kleje montażowe, lakiery) będą przez podatnika nabywane od innych podmiotów ponieważ podatnik nie jest ich producentem.

Usługa będzie realizowana bezpośrednio przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym podatnik nie wyklucza również możliwości korzystania przy świadczeniu przedmiotowych usług z pomocy podmiotów współpracujących (tj. podwykonawców). Niemniej, nawet w przypadku korzystania z usług podwykonawców, zgodnie z zawartą ze Zleceniodawcą (Klientem) umową, wykonawcą i dostawcą kompleksowej usługi remontowej lub budowlano montażowej (tj. wraz z materiałem) będzie podatnik, co oznacza, iż to na podatniku spoczywała będzie również odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie usługi.

Na gruncie regulacji ustawy o VAT obrotem stanowiącym, zgodnie z treścią art. 29 ust. 1, będzie kwota należna z tytułu wykonania przedmiotowej usługi bez wyodrębniania wartości zużytych dla celów jej wykonania towarów.

Powyższe usługi realizowane będą w budynkach lub ich częściach uznawanych stosownie do treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT za obiekty budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych, ewentualnie w lokalach mieszkalnych położonych w budynkach niemieszkalnych (klasyfikowanych zgodnie z PKOB w dziale 12).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. Wnioskodawca wskazał klasyfikację, dokonaną w oparciu o nomenklaturę Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264) dla:

  • wykonywania podłóg z parkietu - PKWiU 45.43.22-00.10
  • wykonywania podłóg z paneli - PKWiU 45.43.22-00.10
  • wykonywania podłóg z płytek ceramicznych - PKWiU 45.43.12-00.00
  • cyklinowania i renowacji podłóg - PKWiU 45.43.22-00.20
  • wymiany i montażu okien oraz drzwi - PKWiU 45.42.11-00.00
  • montażu okien oraz drzwi - PKWiU 45.42.11-00.00
  • wykonywania instalacji elektrycznych - PKWiU 45.31.11-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług dla wykonywania przedmiotowych usług zasadnym jest stosowanie preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do brzmienia art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się również do remontu, modernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, przy czym za obiekty takie uważa się te, które mieszczą się w granicach definicji wskazanej art. 41 ust. 12a (z uwzględnieniem postanowień ust. 12b).

Nadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się również w stosunku do robót budowlano montażowych, remontów oraz robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wskazanych art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 - tj. wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

W przedstawionym stanie faktycznym kluczowym jest ustalenie, czy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie usługi remontowej budynków lub lokali mieszkalnych, czy też w ramach świadczonej usługi odrębnie dochodzi do dostawy towarów (materiałów budowlanych), bowiem ta podlega opodatkowaniu wg stawki podstawowej tj. 22%.

Zdaniem podatnika, świadczone przez niego na podstawie zawartych z Klientami umów czynności będzie należało kwalifikować, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako świadczenie usługi ponieważ podstawę ich wykonania stanowi otrzymane od Klienta zlecenie na wykonanie robót o charakterze remontowym, bądź budowlano montażowym, w zakres których wchodzi wykonanie zamówionych czynności z wykorzystaniem koniecznych materiałów w tym celu nabytych, bez wyłączenia ich wartości do odrębnej czynności tj. dostawy towarów.

Zatem, podstawę opodatkowania takiej usługi, na gruncie regulacji ustawy o VAT, stanowić będzie cała wartość świadczenia, obejmująca zarówno robociznę jak i wartość zużytych materiałów (bez wyodrębniania wartości zużytych przez podatnika w ramach usługi materiałów). W efekcie, jeżeli usługi wykonywane będą na obiektach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach (z wyłączeniem lokali użytkowych), a także w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych klasyfikowanych w dziale 12 PKOB zasadnym jest stosowanie do świadczonych usług preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT.

Opinię taką potwierdzają, zdaniem Wnioskodawcy, publikowane indywidualne interpretacje prawa podatkowego:

  • sygn. IBPP1/443-405/08/KG z dnia 17 czerwca 2008r., wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach,
  • sygn. ILPP2/443-176/08-2/SJ z dnia 15 maja 2008r., wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Dla stosowania powyższej stawki podatku VAT, zdaniem podatnika, bez znaczenia natomiast pozostaje, czy przedmiotowe usługi świadczone są bezpośrednio przez niego (tj. siłami własnej działalności), czy też niektóre ich części wykonują kooperanci (podwykonawcy) oraz fakt, iż obok świadczenia przedstawionych usług podatnik zamierza także prowadzić działalność handlową w zakresie obrotu materiałami budowlanymi, która opodatkowana będzie stosownie dla zasad właściwych dla dostaw takich towarów tj. wg stawki podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i sług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., kwestie regulowane wskazanym wyżej przepisem § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r., rozstrzygał analogicznie brzmiący (za wyjątkiem wskazania horyzontu obowiązywania przepisu) § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przy czym budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Ponadto w myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Natomiast rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 grudnia 2010 roku do celów:

  1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  2. opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowejprzedłużono stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 1997r.

Zgodnie z tą klasyfikacją, robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

(a) prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
(b) prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
(c) instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Grupa 45.3 obejmuje roboty budowlane instalacyjne, natomiast 45.4 - roboty budowlane wykończeniowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w ramach prowadzonej od dnia 1 października 2009r. działalności gospodarczej zamierza obok planowanej działalności handlowej polegającej na sprzedaży m.in. materiałów budowlanych i wykończeniowych również świadczyć usługi remontowo budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym, które polegać będą na:

  • wykonywaniu podłóg z: parkietu, paneli, płytek ceramicznych,
  • cyklinowaniu i renowacji podłóg,
  • wymianie i montażu bądź montażu okien oraz drzwi,
  • wykonywaniu instalacji elektrycznych.

Powyższe usługi remontowo-budowlane wykonywane będą na podstawie zawartych z Klientami umów, zgodnie z którymi Wnioskodawca zobowiązany będzie do wykonania na rzecz Klienta kompleksowej usługi remontowej bądź budowlano-montażowej, w skład w której wchodziło będzie również dostarczenie przez wykonawcę materiału koniecznego do jej wykonania. Wszelkie materiały dla potrzeb wykonania zleconych usług (zarówno podstawowe - np. okna, drzwi, parkiet, panele, jak i pomocnicze - np. kleje montażowe, lakiery) będą przez Wnioskodawcę nabywane od innych podmiotów ponieważ Wnioskodawca nie jest ich producentem. Usługa będzie realizowana bezpośrednio przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przy czym Wnioskodawca nie wyklucza również możliwości korzystania przy świadczeniu przedmiotowych usług z pomocy podmiotów współpracujących (tj. podwykonawców). Niemniej, nawet w przypadku korzystania z usług podwykonawców, zgodnie z zawartą ze Zleceniodawcą (Klientem) umową, wykonawcą i dostawcą kompleksowej usługi remontowej lub budowlano montażowej (tj. wraz z materiałem) będzie Wnioskodawca, co oznacza, iż to na Wnioskodawcy spoczywała będzie również odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie usługi.

Powyższe usługi realizowane będą w budynkach lub ich częściach uznawanych stosownie do treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT za obiekty budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych, ewentualnie w lokalach mieszkalnych położonych w budynkach niemieszkalnych (klasyfikowanych zgodnie z PKOB w dziale 12).Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. Wnioskodawca wskazał klasyfikację, dokonaną w oparciu o nomenklaturę Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264) dla:

  • wykonywania podłóg z parkietu - PKWiU 45.43.22-00.10
  • wykonywania podłóg z paneli - PKWiU 45.43.22-00.10
  • wykonywania podłóg z płytek ceramicznych - PKWiU 45.43.12-00.00
  • cyklinowania i renowacji podłóg - PKWiU 45.43.22-00.20
  • wymiany i montażu okien oraz drzwi - PKWiU 45.42.11-00.00
  • montażu okien oraz drzwi - PKWiU 45.42.11-00.00
  • wykonywania instalacji elektrycznych - PKWiU 45.31.11-00.00.

Mając zatem na uwadze powyższe zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż o ile wskazane we wniosku usługi budowlane faktycznie mieszczą się według PKWiU w grupowaniu 45 i będą wykonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania zaliczonych według PKOB do działu 11, a także w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych klasyfikowanych w dziale 12 PKOB, to usługi te będą podlegały opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Ponadto, nie jest istotny w tej sytuacji fakt ewentualnego wykonywania części ww. robót przez Wnioskodawcę przy pomocy podwykonawców. W sprawie będącej przedmiotem wniosku, o zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7% decyduje klasyfikacja budynku, w którym wykonywane są roboty oraz klasyfikacja tychże robót, nie zaś okoliczność, czy wykonywane są one bezpośrednio przez wykonawcę czy podwykonawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU oraz budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług według PKWiU oraz budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków oraz wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj