Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-966/09/AJ
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-966/09/AJ
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
najem
rejestracja
wartość sprzedaży
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 1 listopada 2009 r. Przedszkole podpisało umowę najmu sali gimnastycznej będącej częścią budynku przedszkola z przeznaczeniem na zajęcia języka angielskiego. Należność wynosi 20,00 zł za godzinę najmu. Umowa została zawarta na okres od 1 listopada 2009 r. do 30 czerwca 2010 r.

W przedszkolu prowadzi się żywienie dzieci za które pobiera się opłaty od rodziców w średniomiesięcznej kwocie ok. 15.000,00 zł, co stanowi w skali roku 150.000,00 zł.

Przedszkole jest zakładem budżetowym zwolnionym z opłat skarbowych. Z tytułu najmu nie zostanie przekroczona kwota 50.000,00 zł. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest sklasyfikowana wg PKD 8510Z wychowanie przedszkolne. Przedszkole prowadzi działalność zwolnioną od 25 listopada 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Przedszkole powinno zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien się rejestrować dla potrzeb podatku od towarów i usług, ponieważ kwota 50.000,00 zł z tytułu najmu nie zostanie przekroczona. Natomiast kwota 150.000,00 zł z tytułu żywienia dzieci nie jest wliczana do wartości sprzedaży, ponieważ jest zwolniona.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Zgodnie z ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że działalność prowadzona przez Przedszkole została sklasyfikowana wg PKD w grupowaniu 85.10.Z – wychowanie przedszkolne.

Zauważyć należy, że dla potrzeb podatku od towarów i usług klasyfikacji świadczonych usług dokonuje się na podstawie rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264). Zgodnie z pkt 3.1. Struktury Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją obejmującą grupowania produktów w podziale dziewięciopoziomowym z dodatkowym poziomem pośrednim i określa ich powiązania z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) w zakresie wszystkich produktów oraz Polską Scaloną Nomenklaturą Towarową Handlu Zagranicznego (PCN), Listą PRODCOM, Systematycznym Wykazem Wyrobów (SWW) - w zakresie wyrobów oraz Klasyfikacją Usług i CPC - w zakresie usług. W myśl zasad klasyfikacji wynikających z powołanego rozporządzenia, dla pierwszych czterech poziomów PKWiU, łącznie z poziomem pośrednim, przyjęto (analogicznie jak w CPA) jako kryterium podziału produktów ich pochodzenie zdefiniowane przez PKD (NACE).

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że działalność sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKD 85.10.Z – wychowanie przedszkolne odpowiada, zgodnie z powołaną strukturą PKWiU, usługom sklasyfikowanym w Dziale 85 – usługi ochrony zdrowia ludzkiego (przy czym występuje zgodność jedynie w zakresie pierwszych trzech poziomów). Jednocześnie usługi przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, szkół podstawowych i gimnazjów, w tym specjalnych, sklasyfikowane są w grupowaniu 80.10 PKWiU.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 7 wskazano usługi w zakresie edukacji, PKWiU ex 80, natomiast w poz. 9 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) – PKWiU ex 85.

Na postawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność zwolnioną od podatku od dnia 25 listopada 2008 r. W dniu 1 września 2009 r. podpisał umowę dotyczącą wynajmu sali gimnastycznej, będącej częścią budynku przedszkola, z przeznaczeniem na naukę języka angielskiego. Umowa obowiązywać będzie od dnia 1 września 2009 r. do 30 czerwca 2010 r. Obrót z tytułu najmu nie przekroczy kwoty 50.000,00 zł.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usług, które są sklasyfikowane w PKWiU uprawniającym do zastosowania zwolnienia, oraz usług najmu, których wartość nie przekroczy ciągu roku progu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. kwoty 50.000 zł Przedszkole nie będzie zobowiązane do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku od towarów i usług. Podkreślić należy jednak, że Wnioskodawca może dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, zostanie wówczas zarejestrowane przez naczelnika urzędu skarbowego jako „podatnik VAT zwolniony”.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, jako organ nieupoważniony do określenia właściwego grupowania świadczonych usług wskazał jedynie regulacje związane ze strukturą PKWiU, z jednoczesnym wskazaniem grupowania PKWiU odpowiadającego wskazanemu przez Wnioskodawcę grupowania PKD, a niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że wykonywane czynności sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 80 lub 85, na co wskazuje podane przez Wnioskodawcę PKD.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84 , 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj