Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1357/12/HD
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług pielęgniarskich, świadczonych w ramach spółki cywilnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług pielęgniarskich, świadczonych w ramach spółki cywilnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest dyplomowaną pielęgniarką, wykonującą wolny zawód w formie działalności gospodarczej prowadzonej w ramach spółki cywilnej (6 osobowej).

Każda ze wspólniczek ma wymagane prawem uprawnienia do wykonywania wolnego zawodu pielęgniarki. Jedynym podmiotem, z którym współpracują, jako spółka cywilna, jest Narodowy Fundusz Zdrowia, z którym mają podpisaną umowę o udzielanie świadczeń gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.

Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnej innej działalności poza działalnością w ww. spółce cywilnej. Spółka cywilna nie współpracuje z żadnym podmiotem gospodarczym ani lekarzem wykonującym wolny zawód, nie wykonuje żadnych innych usług poza usługami na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach wspomnianej umowy o udzielanie świadczeń gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.

W 2012 r. osiągane przychody Wnioskodawczyni rozlicza na zasadach ogólnych, zdarzenia gospodarcze dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych ewidencjonując w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej w ramach spółki cywilnej. Spółka cywilna nie korzysta z usług osób trzecich ani z usług innych podmiotów gospodarczych. Nie prowadzi też działalności poza terytorium Polski oraz nie zatrudnia pracowników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od nowego roku podatkowego 2013 Wnioskodawczyni ma prawo wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej?


Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia warunki do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność gospodarcza Wnioskodawczyni mieści się w warunkach określonych w części VIII tabeli, stanowiącej załącznik do ustawy.

Wobec tego może wybrać opodatkowanie w formie karty podatkowej od nowego 2013 roku, spełniając warunki formalne wniosku określone w art. 29 ust. 1 ww. ustawy. Jednocześnie Wnioskodawczyni uważa, że nie może wybrać tej formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego, lecz dopiero od nowego roku we wniosku złożonym do dnia 20 stycznia 2013 roku.

Wszyscy wspólnicy spółki cywilnej chcą być opodatkowani na zasadach karty podatkowej. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej składa jeden ze wspólników.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni wskazuje, że w interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2008 r. nr ITPB1/415-609/08/HD Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż fakt, że usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego wykonywane na rzecz osób fizycznych finansowane są na podstawie umowy podpisanej przez pielęgniarkę z Narodowym Funduszem Zdrowia nie wyklucza możliwości skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.


W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej – w myśl art. 23 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – mogą płacić podatnicy prowadzący działalność:


  1. usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli,
  2. usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% – w warunkach określonych w części II tabeli,
  3. usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi – w warunkach określonych w części III tabeli, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem,
  4. gastronomiczną – jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% – w warunkach określonych w części IV tabeli,
  5. w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu – w warunkach określonych w części V tabeli,
  6. w zakresie usług rozrywkowych – w warunkach określonych w części VI tabeli,
  7. w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% – w warunkach określonych w części VII tabeli,
  8. w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli,
  9. w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych (PKWiU ex 21.10.51.0, ex 21.20.13.0, ex 21.20.21.0 oraz ex 21.20.23.0), w związku ze świadczonymi usługami – w warunkach określonych w części IX tabeli,
  10. w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi – w warunkach określonych w części X tabeli,
  11. w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny – w warunkach określonych w części XI tabeli.


Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (wymienione w pkt 8 wyżej cytowanego art. 23 ust. 1), jako pielęgniarka, wymienione zostało pod lp. 4 tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w części VIII – wolne zawody – świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.


W objaśnieniach do części VIII załącznika nr 3 ustawodawca wskazał, że:


  1. Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
  2. Stawka nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.


Z art. 25 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że podatnicy prowadzący działalność określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1-6 mogą być opodatkowani w formie karty podatkowej również wtedy, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej, pod warunkiem że łączna liczba wspólników oraz zatrudnionych pracowników nie przekracza stanu zatrudnienia określonego w tabeli.


Jednocześnie art. 30 ust. 2 tej ustawy stanowi, że jeżeli naczelnik urzędu skarbowego stwierdzi brak warunków do zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej, wydaje decyzję odmowną. W tym przypadku podatnik jest obowiązany płacić:


  1. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
  2. podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka cywilna, w której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem, świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, jako pielęgniarka. Każda ze wspólniczek tej spółki ma wymagane prawem uprawnienia do wykonywania wolnego zawodu pielęgniarki. Jedynym podmiotem, z którym współpracuje spółka cywilna, jest Narodowy Fundusz Zdrowia, z którym spółka ma podpisaną umowę o udzielanie świadczeń gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Spółka cywilna nie współpracuje z żadnym podmiotem gospodarczym ani lekarzem wykonującym wolny zawód, nie wykonuje żadnych innych usług poza usługami na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia w ramach umowy o udzielanie świadczeń gwarantowanych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Spółka cywilna nie korzysta z usług osób trzecich ani z usług innych podmiotów gospodarczych. Nie prowadzi też działalności poza terytorium Polski oraz nie zatrudnia pracowników.

Z przeanalizowanych regulacji prawnych dotyczących możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej wynika, że zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowani podatnicy m.in. prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Jednakże ustawodawca wyraźnie wskazał, że jest to możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1-6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię w zakresie usług pielęgniarskich (wolny zawód, polegający na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego) została wymieniona w pkt 8 artykułu 23 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec tego Wnioskodawczyni, prowadząca działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, nie ma możliwości opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Powyższe wynika również z objaśnień do części VIII załącznika nr 3 do ustawy, zgodnie z którymi stawka karty podatkowej nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie ma prawa w 2013 r. wyboru opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji, gdy działalność gospodarczą w zakresie usług pielęgniarskich prowadzi w formie spółki cywilnej.

W odniesieniu do powołanej we wniosku indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w indywidualnej sprawie Wnioskodawczyni i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników. Chcąc uzyskać interpretację każda z tych osób winna osobiście lub za pomocą ustanowionego pełnomocnika zwrócić się do organu podatkowego o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie i uiścić związaną z tym opłatę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj