Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1128/09-4/TW
z 17 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1128/09-4/TW
Data
2009.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy biuro architektoniczno-inżynierskie może skorzystać ze zwolnienia od podatku od VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do osiągnięcia kwoty 50.000 PLN w przypadku nie świadczenia usług doradczych?



Wniosek ORD-IN 691 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 31 sierpnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009 r. X, złożył do Urzędu Skarbowego w Z wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku.

Pismem z dnia 25 sierpnia 2009 r. znak Y Naczelnik Urzędu Skarbowego w Z przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o wszystkie wymagane elementy wniosku na formularzu ORD-IN oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 15 września 2008 r. pod określoną nazwą. Przedmiotem działalności jest:

  • 71.11.Z – działalność w zakresie architektury,
  • 71.12.Z – działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.


Od 15 września 2008 r. Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym ze względu na doradztwo literalnie umiejscowione przy PKD 71.12.Z.

Jak wyjaśnia Wnioskodawca w rzeczywistości wykonuje on projekty i rysunki dla celów architektonicznych oraz usługi w zakresie projektowania budynków.

W klasyfikacji PKWiU wykonywane usługi to: 71.11.10, 71.11.21, 71.11.22, 71.12.12, 71.12.20 i 71.20.12.

Zainteresowany oświadczył również, iż nie świadczy usług doradczych, a jego przychody nie przekraczają kwoty 50.000 PLN rocznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do osiągnięcia kwoty 50.000 PLN, w przypadku nie świadczenia usług doradczych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pozwala w jego przypadku na zwolnienie, gdyż nie osiąga on przychodów przekraczających 50.000 PLN oraz świadczy usługi sklasyfikowane w PKWiU: 71.11.10, 71.11.21, 71.11.22, 71.12.12, 71.12.20 i 71.20.12. Nie są to jednak usługi doradztwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność usługową, która nie jest działalnością doradczą, a przychody nie przekraczają kwoty 50.000 PLN rocznie. Zainteresowany od dnia 15 września 2009 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z powyższym przepisem utrata lub rezygnacja ze zwolnienia (w niniejszym przypadku jest to rejestracja od dnia 15 września 2008 r. jako podatnik VAT czynny) uniemożliwiają ponowne skorzystanie ze zwolnienia przed upływem roku, licząc od końca roku, w którym nastąpiła utrata tego prawa lub rezygnacja ze zwolnienia. Zatem w przypadku Wnioskodawcy, nie będzie on mógł skorzystać z tego zwolnienia w roku 2009 lecz dopiero – po spełnieniu pozostałych warunków – od 1 stycznia 2010 r.

W szczególności wskazać należy, iż zgodnie z regulacjami art. 96 ustawy, aby ponownie skorzystać ze zwolnienia, należy o tym fakcie zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Drukiem właściwym do tego celu jest formularz VAT-R. Podmiot, który powraca do zwolnienia od podatku powinien złożyć go jako aktualizację danych.

Ponadto, przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy zastrzega, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie natomiast z przepisem § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W pozycji 37 załącznika do ww. rozporządzenia wskazano doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawodawca określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. W szczególności nie ma ono zastosowania do usług w zakresie doradztwa.

Stąd też stwierdzić należy, iż jeśli – zgodnie z oświadczeniem Zainteresowanego – nie będzie on świadczył usług w zakresie doradztwa, to ww. przesłanka negatywna skorzystania z prawa do zwolnienia nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie.

Ponadto zauważyć należy, iż przepis art. 113 ust. 1 ustawy posługuje się pojęciem „wartości sprzedaży opodatkowanej”, natomiast z wyjaśnień zawartych we wniosku wynika, iż przychody Wnioskodawcy nie przekraczają kwoty 50.000 zł rocznie.

Należy zatem zwrócić uwagę, iż przepis art. 113 ust. 1 ustawy, w zdaniu drugim wskazuje, że do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei w świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, w związku z czym w zakresie znaczenia ww. pojęcia – wartości sprzedaży opodatkowanej bez kwoty podatku – należy odnieść się do uregulowań art. 29 ust. 1 ustawy. Zgodnie z nim podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jeśli zatem, w roku podatkowym 2009, u Wnioskodawcy kwota należna z tytułu sprzedaży (obrót) nie przekroczy łącznie kwoty 50.000 zł, to będzie on mógł – po uprzednim zawiadomieniu w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego na formularzu VAT-R – skorzystać od dnia 1 stycznia 2010 r. ze zwolnienia od podatku VAT w trybie art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że nie świadczy on usług w zakresie doradztwa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj