Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-490/09/DK
z 16 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-490/09/DK
Data
2009.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność poza strefą ekonomiczną
outsourcing
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że przeniesienie księgowości Spółki poza obszar SSE (tj. powierzenie jej prowadzenia uprawnionemu podmiotowi trzeciemu) nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych i jego zakres.



Wniosek ORD-IN 551 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 roku (data wpływu 31 sierpnia 2009 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2009 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka prowadzi działalność na podstawie zezwolenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (dalej: Zezwolenie), wydanego Spółce jeszcze przed zmianą firmy (do dnia 6 czerwca 2006 r. firma Spółki brzmiała K. B. Sp. z o.o.). Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Dochody Spółki generowane w przyszłości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Spółka rozważa zlecenie prowadzenia ewidencji rachunkowej (księgowości) uprawnionemu podmiotowi trzeciemu (tzw. outsourcing), poza teren specjalnej strefy ekonomicznej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Spółka wnosi o potwierdzenie, że przeniesienie księgowości Spółki poza obszar specjalnej strefy ekonomicznej (tj. powierzenie jej prowadzenia uprawnionemu podmiotowi trzeciemu) nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych i jego zakres, a w szczególności: nie spowoduje cofnięcia Zezwolenia i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za cały okres przysługiwania zwolnienia, nie spowoduje konieczności weryfikacji zakresu Zezwolenia i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za cały okres przysługiwania zwolnienia, nie spełnia kryteriów, o których mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie specjalnej strefie ekonomicznej, nie będzie oznaczało prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej poza specjalną strefą ekonomiczną i nie spowoduje konieczności wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w strefie, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, outsourcing ewidencji rachunkowej (księgowości), tj. zlecenie prowadzenia ksiąg rachunkowych i związanej z tym dokumentacji poza specjalną strefą ekonomiczną, na rzecz uprawnionego podmiotu trzeciego nie jest naruszeniem warunków prowadzenia działalności na terenie strefy określonych w Zezwoleniu, nie wpływa na zakres czy ważność Zezwolenia, nie powoduje spełnienia kryteriów wymienionych w § 5 rozporządzenia o specjalnej strefie ekonomicznej lub uznania, że Spółka prowadzi działalność także poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej - reasumując - nie wpłynie na przysługujące Wnioskodawcy zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i zakres tego zwolnienia.

Analiza sytuacji Spółki powinna odbywać się w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 218, poz. 2210), zgodnie bowiem z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie tegoż rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

W pozostałym zakresie kwestię prowadzenia działalności przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej reguluje ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., Nr 42, poz. 274 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118 poz. 746), zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie tej ustawy zachowują moc (jakkolwiek do tych zezwoleń stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu dotychczasowym).

Zezwolenie przyznano Spółce pod warunkiem zatrudnienia określonej liczby osób i utrzymywania ustalonej wysokości zatrudnienia w okresie ważności zezwolenia oraz dokonania nakładów inwestycyjnych we wskazanej wysokości w określonym czasie.


Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie może być cofnięte (co powoduje utratę zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z mocą „wsteczną", tj. konieczność zapłaty tego podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:


  • zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  • rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  • nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.


W ocenie Spółki outsourcing księgowości poza specjalną strefą ekonomiczną nie może być utożsamiany z zaprzestaniem prowadzenia działalności przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej; jednocześnie zdarzenie to nie stanowi rażącego uchybienia warunkom określonym w Zezwoleniu (w tym także naruszenia Regulaminu funkcjonowania specjalnej strefy ekonomicznej, który to obowiązek nakłada na Spółkę Zezwolenie). W konsekwencji zlecenie przez Spółkę prowadzenia ksiąg rachunkowych poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie będzie skutkowało cofnięciem albo ograniczeniem przedmiotu działalności określonym w Zezwoleniu na przytoczonej podstawie.


Przesłanki utraty zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określa również rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej, które w § 5 ust. 1 wskazuje, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:


  • nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  • będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.


I w tym przypadku, outsourcing księgowości poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej nie mieści się, w ocenie Spółki, w zakresie którejkolwiek z wymienionych wyżej okoliczności. W konsekwencji zlecenie prowadzenia księgowości podmiotowi trzeciemu poza terenem strefy nie skutkuje utratą przez Spółkę zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozporządzenie w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej i ustawa o podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 4) wskazują, że zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie tej strefy (§ 5 ust. 3 ww. rozporządzenia). W związku z powyższym kluczowym jest określenie charakteru, jaki będzie miało przeniesienie księgowości Spółki poza teren specjalnej strefy ekonomicznej i zlecenie jej prowadzenia przez podmiot zewnętrzny.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż przepisy regulujące funkcjonowanie specjalnej strefy ekonomicznej oraz funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w tejże strefie, nie zawierają legalnej definicji pojęcia „działalności gospodarczej", choć posługują się tym pojęciem. W myśl uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) poprzez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 3 pkt 9 tej ustawy). Z kolei postanowienia ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.) wskazują, iż działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (art. 2 tej ustawy).


W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie, zgodnie z którym zlecenie prowadzenia ksiąg rachunkowych (księgowości) podmiotowi trzeciemu poza specjalną strefą ekonomiczną nie wpłynie na przysługujące Spółce zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych i jego zakres, a w szczególności:


  • nie spowoduje cofnięcia Zezwolenia i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za cały okres przysługiwania zwolnienia, nie spowoduje konieczności weryfikacji zakresu Zezwolenia i obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za cały okres przysługiwania zwolnienia, nie spełnia kryteriów, o których mowa w § 5 rozporządzenia w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej,
  • nie będzie oznaczało prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej i nie spowoduje konieczności wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć przy tym należy, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, niebędące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. organ nie jest uprawniony.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj