Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-628/09-5/AK
z 23 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-628/09-5/AK
Data
2009.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres przedmiotowy i podmiotowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dom letniskowy
inwestycje
potrzeby mieszkaniowe
pozwolenie na budowę
zwrot podatku


Istota interpretacji
przystosowanie domku kempingowego do potrzeb mieszkaniowych



Wniosek ORD-IN 122 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2009 r. (data wpływu 30.09.2009 r.) oraz uzupełnieniu z dnia 22.11.2009 r. (data nadania 23.11.2009 r. data wpływu 26.11.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-628/09-2/AK z dnia 05.11.2009 r. (data nadania 05.11.2009 r., data doręczenia 18.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych budownictwem mieszkaniowym w związku z przystosowaniem domku kempingowego do potrzeb mieszkaniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych budownictwem mieszkaniowym w związku z przystosowaniem domku kempingowego do potrzeb mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W postępowaniu spadkowym Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość, położoną we wsi A, z gruntem budowlanym. Na własne potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawczyni zakupiła domek kempingowy, następnie przerobiła go na dom wielosezonowy, w którym teraz mieszka. Wnioskodawczyni nie występowała o pozwolenie na budowę, ponieważ pozwolenie jest wymagalne przy budowie budynku powyżej 35 m2. Dom Wnioskodawczyni posiada powierzchnię 34,5 m2. Dom ten jest na trwałe połączony z gruntem fundamentami. Wnioskodawczyni dobudowała również ganek i taras. W wyniku dokonanych przeróbek powstał mały dom wielosezonowy z łazienką kuchnią sypialnią i salonem. Wnioskodawczyni wierciła studnię, głębinową oraz na własne potrzeby wykonała niezbędne przyłącza do domu wody oraz kanalizacji. Budynek został zgłoszony do gminy Dębie Wielkie jako lokal mieszkalny, były sporządzone pomiary tak, aby Wnioskodawczyni mogła płacić podatek od budynku mieszkalnego. Wnioskodawczyni nadmienia, że nie posiada innego domu ani innego mieszkania oraz nie stać jej na wynajem Wnioskodawczyni w tym domu zamieszkuje i mam zamiar dalej mieszkać. Wnioskodawczyni nadmierna, ze jak tylko stanie się wyłącznym właścicielem gruntu na którym stoi jej dom dopełni wszelkich formalności geodezyjnych i meldunkowych.

Pismem z dnia 05.11.2009 r. Nr IPPB2/415-628/09-2/AK wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • podanie numeru NIP,
  • wskazanie nazwy i adresu organu podatkowego (Naczelnika Urzędu Skarbowego) właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej,
  • wskazanie przedmiotu wniosku, tj. czy wniosek dotyczy zaistniałego stadu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego,
  • sprecyzowanie pytania odnośnie przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,
  • przedstawienie własnego stanowiska odnośnie przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego,
  • uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu
  • faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej,
  • oraz uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych.

Wnioskodawczyni uzupełniła braki wniosku w terminie (data wpływu uzupełnienia 26.11.2009 r.). W uzupełnieniu wskazała, iż zakupiła przyczepę kempingową, którą następnie przerobiła na dom mieszkalny.

W dniu 17.12.2009 r. wezwano Wnioskodawczynię telefonicznie do sprecyzowania przedmiotu zakupu. Ponieważ w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni napisała, iż zakupiła domek kempingowy, a w nadesłanej odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawczyni napisała, iż dokonała zakupu przyczepy kempingowej. W piśmie z dnia 20.12.2009 r. (data wpływu 21.12.2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie telefoniczne Wnioskodawczyni wskazała, iż zakupiła domek kempingowy, który następnie przerobiła na dom mieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwrot podatku VAT w związku z inwestycją opisaną w przedstawionym zdarzeniu przyszłym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, iż przysługuje jej prawo ubiegania się o zwrot podatku VAT ponieważ: poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z inwestycją polegająca na: remoncie, przystosowaniu budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne w wyniku, którego powstał lokal mieszkalny.

Wnioskodawczyni przerobiła przyczepę na dom. Wydatki są dokumentowane fakturami VAT, zostały poniesione po dniu. 30.04.2004 r., Wnioskodawczyni nie jest i nie była podatnikiem VAT, jest współwłaścicielem gruntu budowlanego, inwestycja Wnioskodawczyni nie wymaga pozwolenia na budowę.

Uważa, że spełnia warunek zawarty w punkcie 5 tzn. posiada prawo do dysponowania gruntem na cele mieszkaniowe oraz warunek zawarty w punkcie 1- przebudowanie (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.138 i Nr 192, poz.1382) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Przepis ten definiuje pojęcie budynku mieszkalnego przez odniesienie do pojęcia budynku, które nie zostało jednak w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym zdefiniowane.

Określając zatem pojęcie budynku, należy odnieść się do definicji zawartej w prawie budowlanym. Budynkiem, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t, j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zmianami) jest obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadający fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w okresie od dnia 01 maja 2004 r., które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane 22% podatkiem VAT. Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna tub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Charakteru budynku nie determinuje także treść miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, czy też treść decyzji o warunkach zabudowy lub o pozwoleniu na budowę. Istotne znaczenie ma tylko to, czy dany obiekt został wzniesiony w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i czy potrzeby takie może zaspokajać.

Potrzeby mieszkaniowe są zaspokajane przez wybudowanie budynku lub przystosowaniem budynku niemieszkalnego do celów mieszkalnych, w którym Wnioskodawczyni będzie mieszkała. Przy czym nie musi to być miejsce stałego zamieszkania. Powinna natomiast mieć miejsce pewna stałość lub częstotliwość pobytu.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni na własne potrzeby mieszkaniowe zakupiła domek kempingowy, następnie przerobiła go na dom wielosezonowy, w którym mieszka.

A zatem, jeżeli całoroczny budynek mieszkalny, który powstał w wyniku przebudowania, przystosowania budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne, służący zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni, tj. spełniający funkcję mieszkalną (lokum, w którym koncentruje się życie rodzinne), to - po spełnieniu określonych w ustawie - przysługuje Wnioskodawczyni prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z realizowaną inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj